Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
Hej,

Mycket bra forum! Har läst en hel del ikväll. Själv är jag en mycket nöjd(än så länge) ägare till en V70 II 2.5T. Fick min bil för ngr veckor sedan och är verkligen super nöjd. Dock så måste jag hålla med om inläggen om att den är SLÖ!
Dessutom betyyyydligt slöare än min gamla 2.5T(-04-)

Jag har funderat lite på att "chippa" den. men är förstås lite osäker och lite "kärring" om jag ska vara ärlig, bilen var trots allt inte gratis!

1. Nybils garantin ryker! (bara det är anledning till att låta bli!)

2. skadar man bilens div. delar om man chippar den till högre effekt? eller är det bara bullshit! (eg. lådan, har en aut.)

3. Vad kan det dyka upp för problem?

4. Rekommenderas det???????

Mycket tacksam för måååå...nga svar, då jag är så osäker som man kan vara!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Att den är slöare än en V70 2.5T MY04 är inte konstigt. Nya V70 är större, tyngre, plus att den har 200hk/300Nm mot 210/320 för MY04.

Lådan borde vara samma som i dom andra motoralternativen, så den tror jag håller. Men man kan ju inte vara säker. Det kan egentligen dyka upp precis vilka problem som helst när man ändrar i bilens mjukvara. Oftast kan trimfirmorna erbjuda extra försäkring mot sådana problem. Täcker dock oftast inte slitagedelar som slits hårdare när den är trimmad. Koppling etc...

Är ännu viktigare att köra med sunt förnuft när den är trimmad. T.ex inte tokgasa innan alla oljor osv har fått upp temperatur. Sedan ska man inte utsätta motorn för tyngsta belastning för länge.
Användarvisningsbild
av Korny
Man kan väl säga så här; vid mjukvarumässig effekthöjning så är motorns livslängd mer högerfotsrelaterad, precis som XC90 menar.

Man bör enligt mig iaf, välja en tuningfirma som gör en mjukvara anpassad för automatlåda.

Att rekommendera en effekthöjning är väldigt svårt, en del bilägare har negativa erfarenheter och andra (jag) har än så länge bara positiva erfarenheter,
du kan välja att skaffa dig egna eller låta bli... :) enkelt va?
av dali
Med tanke på att det är en ny bilmodell så skulle jag nog vänta ett tag med att chippa. Sannolikheten är stor att du kommer att tvingas lämna in bilen upprepade gånger för att fixa barnsjukdomar, ny motorprogramvara kommer säkert att laddas flera gånger.

Om du då har chippat bilen så måste du antingen återställa den till original före du lämnar in bilen, eller chansa på att verkstaden inte ser (eller bryr sig om) att den är chippad och då annullerar nybilsgarantin för dig.
av Bitez
Hmm...

Men PPC då? Jag har läst att man laddar bara i mjukvara, och kan återställa det senare, märker då verkstad att man har varit där och fiblat? :)

Om man nu kan återställa till standardvärde, och ingen märker ngnting, så är det ju väldigt lockande....
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Bitez skrev:Men PPC då? Jag har läst att man laddar bara i mjukvara, och kan återställa det senare, märker då verkstad att man har varit där och fiblat? :)

Om man nu kan återställa till standardvärde, och ingen märker ngnting, så är det ju väldigt lockande....
Vill verkstan se det så kan dom. Allt loggas!
av dali
Har inte provat PPC själv, men jag har fått för mig att den är framtagen för en viss versionsnivå av originalprogramvaran. Om du har en nyare version av originalprogramvaran än PPC:n förväntar sig så kan du inte ladda, vilket jag antar händer varje gång Volvo uppdaterar motorprogramvaran.

Det är dock inte värre än att man måste kontakta BSR för en uppdaterad programvara, vilket de tillhandahåller kostnadsfritt (om jag förstått saken rätt). Det kan alltså krävas lite mer än att bara ladda tillbaka original före service och sedan ladda tillbaka PPC efteråt, om Volvo uppdaterat originalprogramvaran för motorn.
Användarvisningsbild
av mattes
dali skrev:Det är dock inte värre än att man måste kontakta BSR för en uppdaterad programvara, vilket de tillhandahåller kostnadsfritt
Som gammal ägare till en PPC så kan jag inte säga mer än att det där stämmer.

Skulle volvo fixa ny version så är det bara att tanka upp till BSRAB via internet samt hämta en ny lite senare.

Nema problem.
XC90_Executive skrev: Vill verkstan se det så kan dom. Allt loggas!
Stämmer väldigt bra det med, dom kan kanske inte se exakt vad som gjordes men dom ser garanterat att någon har trixat med programvaran.

Sen kan man ju välja att strunta i om dom ser det.
Sist jag kollade så var det ingen som förbjöd en att agera idiot.

"VA är det någon som har gjort något, det har jag ingen aaaaaaaning om.
Jag förstår mig inte alls på teknik jag bara kör! "

:lol:
av Bitez
Hmmm...

Idag så frågade jag en tekniker, (som jag känner sen tidigare) just om de kan se eller ej (att man laddat upp- ner mjukvara) svaran jag fick var intressanta.

1. Vid en mjukvaru uppgradering som utförs av volvo, så kopplas bara datorn till bilen, laddar den upp så gör den det, laddas det inte upp så är det rätt mjukvara i bilen. Men man kollar aldrig upp historia (dvs om man har trixat eller ej)

2. om det nu finns ngn slags logg för ingreppen, så kontrolleras det näääästan aldrig!!!!!!!!!!!!!!! (men med min tur så skulle de göra det först av allt!!!)

3. Jag ska återkomma OM teknikerna KAN radera ev. logg :)) <<< now we're talking!
av Bitez
som ett tillägg till föregående,

om jag förstått det rätt, så ska man ju kunna ladda upp trimm samt återställa som man vill med ppc, det är väl ingen engångs trimm, man har väl tillgång till det hela livet ut! :D
Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]