Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Efter många inlägg i debatten VolvoV70II/S80N, mot tyska konkurrenter, en egen tråd.
Uppfattningarena är många om Volvo nu nått fram , är man ett premiummärke, är det Audi A6, BMW 5-serien och Mercedes E-klass som man vill nå upp till?
Jag är inte säker, varför lägger man sig då under i pris,
Volvo ligger prismässigt närmare Passat o Mondeo. med alla rabatter som man redan har på V70II och S80N
Även i Tyskland skiljer grundpriset 50-100 kr till motsvarande modeller av Audi, BMW och Merceders, skillnaden är nära den samma i Sverige.
Plockar man på options som Volvo har, på de tre Tyskarna så skiljer det ännu mera prismässigt.
Normalt när man vill konkurrera så dumpar man inte priset , man använder andra medel, eftersom premium också är ett sätt att kunna ta ut ett högt pris och öka sina marginaler.
Vad är Volvos målsättning, var vill man??
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Dom har inte sänkt priset, utan istället försökt att hålla basmodellerna på samma nivå som innan. Volvo som är väldigt litet jämfört med BMW/AUDI/MB har inte råd att förlora köpare av V70. Håller dom priset på basmodellerna på samma nivå som innan stannar nog många kvar i märket. Samtidigt som speciellt värstingmodellerna kan locka folk från andra märken.

Det är lustigt hur olika pressen har behandlat nya V70/XC70. I TV och Aftonbladets bil-bilaga har Volvon vunnit mot både dom dyrare tyska konkurrentera och mot dom billigare (Modeo, 9-5 osv). I (Svenska) AMS däremot har Volvo blivit i princip totalsågade! Lustigt nog är dom slöare i prestanda, har mycket mindre interiörmått och förbrukar mer bränsle I (Svenska) AMS.

Tyska AMS tycker dock som TV. För i Tyska AMS vann Volvo.

Sedan får folk själva dra slutsatser av detta.....
av LeoniAquila
Ni kanske har sett senaste krönikan i svenska AMS? Den handlar just om detta. En hel del kommentarer finns också.

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=61943

Om man nu skall försöka jämföra märken objektivt, så tycker jag att priset är väldigt viktigt. Detta innebär att man skall, i princip, kunna förvänta sig mest av Mercedes, sedan BMW, därefter Audi och sist Volvo. I denna skara. Så om Volvo på ett flertal punkter inte riktigt lever upp till de tre tyskarna, so what? De tre kostar ju mer. Att Volvo sedan gång på gång bevisar sin styrka i krocksäkerhet är verkligen imponerande. Ett märke som BMW verkar ha satsat på det allra mesta för att hålla premiumnivå, utom just säkerhet. Eller ja, de kanske har satsat, men bevisligen inte lyckats tillräckligt bra.

Jag vet inte vad Volvo vill, men de tycks sedan ganska länge ha legat på just en lagom-nivå. Som VW ungefär. Det är väl bra? Alla kan väl inte vara dyrast? Se på de märken som lyckas, Toyota är ett av dem. Där handlar det inte precis om "premium" i den bemärkelse vi brukar mena, utan kvalitet. Om Volvo kunde uppnå schweizisk urverkskvalitet, utan att höja priset (Toyota är billiga) tror jag att man skulle kunna prata mer om premium.

Apropå premium och kvalitet (äkta, inte bara upplevd såsom i Audis "skottsäkra" - men bedrövligt fult designade - inredningar) så kanske det är dags att utvidga begreppet till att även omfatta just kvalitet. Jag har dålig koll på vilka som verkligen är bra där, förutom Toyota, men Mercedes var ju i alla fall usla för några år sedan och Volvo V50 verkar inte klara sig så bra enligt de senaste nyheterna. Hur Audi och BMW rullar numera vet jag inte, men BMW var väl grymt bra i JD Power-undersökningarna (heter det så?) för ett par år sedan. Har dock en känsla av att de är sämre numera. Och den där kassaskåpskänslan finns visst inte kvar...

BMW var en gång mitt favoritmärke, men nu är de för fula och de har för konstiga modeller. Med nya X6 förlorade de en hel del av mitt gillande och min respekt - för hela märket, som det är idag. Jag är trött på alla "aktiva, dynamiska" nyheter. Nu var det väl dock Volvo som tråden skulle handla om, och Volvo skall - oavsett premiumambitioner - hyllas för sitt säkerhetsarbete och sina miljöambitioner. Synd bara att man inte verkar lyckas så bra med miljön, jag har en känsla av att tyskarna har mer teknik på gång där. Att sen alla tillverkare ligger en hel generation efter Toyota, i fråga om hybridteknik, är ju en annan sak... jag skulle ändå aldrig i mitt liv köpa en Toyota. Ursäkta tonen i sista meningen, jag vill inte vara negativ, men jag är "eurofil" vad gäller det allra, allra mesta.
av lillnisse
Är Volvo premium för mig?: JA

Tror jag Volvo upplevs lika premium som BMW, Audi, Mercedes av andra: NEJ

Tycker jag andra som inte tycker Volvo är premium att dom ska uppfatta det som premium: HELT UPP TILL DOM VAD DOM VILL TYCKA

Personligen känns det som att Volvo verkligen var på gång, där vid 1998 när S80 lanserades. Kändes som natt och dag jämfört med dom gamla lådbilarna. Både körmässigt och finishmässigt. V70N och S60 föjde upp fint och löft Volvo ytterliggare. Kanske inte samma detaljkvalitet som tyskarna men helt klart ett alternativ. Men där stannade det. Naturligt sett borde Volvo höjt sig ytterligare när nästa generation på nya plattformar kom men dom la sig ungefär lika långt under nu som då. Dom borde försökt lägga sig på samma nivå. För min egen del räcker Volvo till som premiummärke. Säkerheten, komforten och jag är förtjust i designen som gör att jag tycker ex. S80N verkligen är ett reellt alternativ till Audi A6 och BMW 5-serien. Volvo kanske jag inte vill kalla lyxmärke på samma sätt som tyskarna, som har etablerad image som det men Volvo är klart fint.

Skulle tyskarna ha en design som tilltalade mig och mera komfort som är settat mer för svenska sämre landsvägar än autobahn skulle det kunna vara något. Det andas något fruktansvärt billig japansk bil över BMWs design (kanske inte 5an men 3-serien och 1-serien usch) medans Audis grillar är vulgärt fula. Jag som bor en bit från staden och åker på en hel del dåliga vägar tycker inte att en stenhårt fjädrad bil med stenhårda säten är det bekvämaste sättet att färdas, kalla mig lantis eller bonde om ni vill men det är så jag uppfattar det. Sen är alla tyskar inte stenhårda heller, Mercedes är ju en klassisk komfortkung och man behöver inte utrusta varje BMW/Audi med sportstolar och sportchassi samt 18" fälgar heller. Men jag tycker Volvo känns mer rätt för mig och mina behov och värderingar.
av agb007
En lite grej att tänka på när man pratar JD Power och dylikt är att man mäter kundförväntan. Detta gör att Skoda blir jämförbar med Volvo och Toyota.
Betyder det att Toyota om den hamnar bättre än Volvo är en bättre bil. Inte helt säkert. Men kunderna som köper den uppfattar den som bättre än dem förväntade sig.
JD Power behandlar även om man typ tycker att radion är svår att hantera, mugghållaren är för liten för amerikanska muggar o.dyl. Betyder detta att det är "fel" på radion/mugghållaren.
Ja på sätt o vis men inte funktionellt vilket är vad vi i vanligt tal beskriver som fel.

Sen vart Volvo är på väg det tvistar de lärde om. Solklart vill man bli "premium" men Volvo är inte där än. Premium är att få kunden att betala mer än vad han egentligen önskar för att få ett "kvitto". Volvo är på god väg men i Sverige inte framme. Ute i världen så uppfattas Volvo som mer "Premium" än här.
av lillnisse
agb007 skrev:Ute i världen så uppfattas Volvo som mer "Premium" än här.
Tyckte det var ganska komiskt när Teknikens Värld testade Saab mot Volvo, med 5 Saabar, resp. 5 Volvos mot varandra sommaren 2006. När dom ställde upp C70N T5 mot Saab 9-3 2,8T Aero Cabriolet mot varandra för fotografering kom några tyska turister fram och en av damerna frågade "Varför testar ni Saab mot lyxbilsmärket Volvo?!"
av bilgalen
lillnisse skrev:
agb007 skrev:Ute i världen så uppfattas Volvo som mer "Premium" än här.
Tyckte det var ganska komiskt när Teknikens Värld testade Saab mot Volvo, med 5 Saabar, resp. 5 Volvos mot varandra sommaren 2006. När dom ställde upp C70N T5 mot Saab 9-3 2,8T Aero Cabriolet mot varandra för fotografering kom några tyska turister fram och en av damerna frågade "Varför testar ni Saab mot lyxbilsmärket Volvo?!"
Tror iof de flesta utomlands upplever Saab caben som mer lyx och tuff än Volvon. Volvo har väl aldrig lyckats lika bra med just caben som Saab gjort borta i Usa. Men Saab har ju också längre erfarenhet av att bygga cabar än Volvo, så det är väl kanske logiskt.

Men att Volvo och Saab är duktiga på säkerhet råder det inget tvivel om. Att de också uppfattas som mer premium utomlands håller nog också de flesta med om. Men här hemma i Sverige kommer de nog aldrig uppfattas så, för lång historia av "folkbilar".

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]