Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tycker strålkastarna är klart sämre på den nya V70II med xenon än på min gamla som gått 13 000 mil på fem år med "orörda" xenonljus.

Ljusspridningen är bra, men dels kan jag inte märka att strålen i de yttre strålkastarna bländar upp, dels är ljuset ganska gult och svagt.

När det nu är bixenon så borde man ju märka att den bländar på, nu fungerar ljuset ungefär som på en bmw från 1999 med enkelxenon, dvs. det tillkommer två pincel beam-helljus när man bländar på.
PH
Användarvisningsbild
av Bothner
Min nya S80 hade lysena ställda väldigt lågt från fabriken. Det fick jag justera upp själv. Men jag har hört att det är väldigt känsligt med bilprovningen och just xenon!?
av perhall
Bothner skrev:Min nya S80 hade lysena ställda väldigt lågt från fabriken. Det fick jag justera upp själv. Men jag har hört att det är väldigt känsligt med bilprovningen och just xenon!?
Det har jag också fått fixa precis som på förra bilen.

Men problemet kvarstår: ganska svagt ljus...
perhall skrev:Jag tycker strålkastarna är klart sämre på den nya V70II med xenon än på min gamla som gått 13 000 mil på fem år med "orörda" xenonljus.

Ljusspridningen är bra, men dels kan jag inte märka att strålen i de yttre strålkastarna bländar upp, dels är ljuset ganska gult och svagt.

När det nu är bixenon så borde man ju märka att den bländar på, nu fungerar ljuset ungefär som på en bmw från 1999 med enkelxenon, dvs. det tillkommer två pincel beam-helljus när man bländar på.
PH
Du borde kolla om dina xenonljus öppnar fullt vid helljus. Jag tycker att helljuset på min S80N är starkt, brett och relativt långt. Halvljuset är däremot med fabriksinställning ganska kort.

Jag har visserligen aktivt bixenonljus (tveksamt tillval) men funktionen bör i stort sett vara likvärdigt på de vanliga bixenonljusen på V70II.
mikeS80 skrev:
perhall skrev:Jag tycker strålkastarna är klart sämre på den nya V70II med xenon än på min gamla som gått 13 000 mil på fem år med "orörda" xenonljus.

PH
Du borde kolla om dina xenonljus öppnar fullt vid helljus. Jag tycker att helljuset på min S80N är starkt, brett och relativt långt. Halvljuset är däremot med fabriksinställning ganska kort.

Jag har visserligen aktivt bixenonljus (tveksamt tillval) men funktionen bör i stort sett vara likvärdigt på de vanliga bixenonljusen på V70II.
Bra idé. På gamla modellen före facelift syntes det ju tydligt att ljuset lyfte och det syntes också i strålkastaren när man tittade på den. Nu kan jag inte se någon skillnad på ytterstrålkastarna ens när jag står mot en vit vägg och bländar på - så ska det väl itne vara?

PH
Användarvisningsbild
av forbo
Mina xenonljus lyste så jäkla kort på halvljus då jag fick den.

Rullade in på Volvo och dom trodde inte ljusen stog för lågt, vilket dom gjorde.

Syns väldigt väl att ljuset lyfts, vet inte hur väl det syns om man kikar på stålkasarna.

//Fredrik.
av perhall
forbo skrev:Mina xenonljus lyste så jäkla kort på halvljus då jag fick den.

Rullade in på Volvo och dom trodde inte ljusen stog för lågt, vilket dom gjorde.

Syns väldigt väl att ljuset lyfts, vet inte hur väl det syns om man kikar på stålkasarna.

//Fredrik.
Mitt problem har ingenting med inställningen att göra (tror jag), jag har låtit justera strålkastarna. Felet är att man inte kan märka att den bländar på till helljus på ytterstrålkastarna, utan det är snarare som om de inre strålkastarna kommer till, dessutom är halvljuset inte "xenon-vitt".

På gamla modellen var både halv- och helljus superbra (givetvis uppjusterade även de).

PH
av mikeS80
perhall skrev:
forbo skrev:Mina xenonljus lyste så jäkla kort på halvljus då jag fick den.

//Fredrik.
Mitt problem har ingenting med inställningen att göra (tror jag), jag har låtit justera strålkastarna. Felet är att man inte kan märka att den bländar på till helljus på ytterstrålkastarna, utan det är snarare som om de inre strålkastarna kommer till, dessutom är halvljuset inte "xenon-vitt".

På gamla modellen var både halv- och helljus superbra (givetvis uppjusterade även de).

PH
Det verkat konstigt att halvljuset inte är "xenon-vitt" vilket dock inte skall förväxlas med blått. Färgtemperturen ligger nära 4300K enligt gällande europareglemente, vilket i och för sig ligger ganska nära vad en premium halogenlampa kan prestera. Vid tändning av xenonljuset bör du dock kunna se en markant blå ton i ljuset. Detta syns dock bäst i mörker då normalt dagsljus ligger kring 6000K.

Då bixenonljuset i V70II baseras på linsteknik kan det vara svårt att förändringen i xenonljusen vid helljus. Ett förslag kan vara att ta bort säkringen (9) för helljus och testa. Denna säkring borde normalt endast säkra av halogenstrålkastarna för helljus. Jag har i och för sig inte testat detta men det kan vara värt ett försök.
Användarvisningsbild
av tjotto
Det skall väll vara en "gardin" som går ner och täcker på halvljuset...så sas det på v50'n iaf.
Skall kolla i kväll hur mina xenon verkar. Har V70II idag och haft de xenon varianter som volvo erbjudit och alltid varit mycket nöjd. V50'ns ljus tyckte iaf jag var väldigt bra, halogenen på 50'n var inte något att hurra över...
av perhall
tjotto skrev:Det skall väll vara en "gardin" som går ner och täcker på halvljuset...så sas det på v50'n iaf.
Skall kolla i kväll hur mina xenon verkar. Har V70II idag och haft de xenon varianter som volvo erbjudit och alltid varit mycket nöjd. V50'ns ljus tyckte iaf jag var väldigt bra, halogenen på 50'n var inte något att hurra över...
bra - ser fram emot att höra resultatet.

Ska även testa säkring (9).

PH

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]