Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Efter att igår ha blivit ståendes i väggrenen med bärgning/bogsering som lösning så blev jag väldigt sugen på att köpa en V70II 2.5T Sumum.

Har provkört den och måste säga att jag inte blev allt för imponerad men å andra sidan så går jag inte och köper mig en begagnad V70N 06-07.

Om vi ponerar att V70N fortfarande gått att köpa och då som -08 och med 2.5T och sumum för samma kostnad som ovanstående V70II, vilken hade ni valt? varför?
Vilka nackdelar finns på V70II som inte finns på N och vice versa?

Jag blev plötsligt snuskigt sugen men det är många sköna kronor som lär lämna madrassen...

/Anders
av Rolle38
Hejsan. Jag har haft en V70N 2,4T -00, som jag beställde samma dag den annonserades.
Hade initialt en del problem med lås, kylfläkten och förstås dessa "kluckande" framvagnsdetaljer som byttes 2 ggr på de tre åren jag hade bilen.
Efter att ha haft lite andra bilar av SUV typ, provkörde jag S80/V70 II, och blev förtjust över dess komfort. Tyst och fin, stadig på vägen utan att vara stötig.
En i mitt tycke höjning av komforten upp närmare premium klassen. Dessutom den dag du skall sälja tror jag att det märks på bytespriset om du kör en Classic variant.
Personligen hoppas jag att jag inte skall råka ut för några barnsjukdomar, eftersom V70II bygger på S80 som ju varit ute ett tag.
Så i ditt ställe skulle jag nog börja leta i plånboken, och kanske slå till med den nya om du nu ändå skall byta upp dig till nyare årsmodell.
av Joli
Här kommer mina åsikter om skillnaden mellan V70n Classic och V70II.
Fördel V70II
- Klart tystare.
- Bättre fjädring.
- Aningen bättre kupéutymme, både fram och bak.
- Större (med baksätet uppfällt, 40 liter) och flexiblare bagageutrymme bl.a. tack vare tredelat baksäte, enklare fällning av detta och bra tillval som justerbar lastrumsavdelare och motorstyrd bagagelucka.
- Fler smarta tillval (om man har råd :D ) som inte kan beställas till Classic, som t.ex. eluppvärmt baksäte, adaptiv farthållare med kollisionsvarnare, bluetooth handsfree system för mobilen, USB-interface till iPod, ventilerade framstolar.
- Ännu bättre säkerhet, kan man anta.
- Bättre andrahandsvärde i %.
- Nyare design, både in- och utvändigt. (Snyggare? Kanske...)

Fördel V70n Classic
- Lite skönare framstolar (bättre skålade, längre sits, kan sänkas mer).
- Lite skönare baksäte för 2 (bättre skålat, längre sits, kraftigare och mjukare nackstöd) om man bortser från det aningen mindre benytrymmet.
- Större bagageutrymme med baksätet nerfällt (41 liter).
- Aningen bättre svängradie (som ändå är kass!)
- Mindre risk för barnsjukdomar.
- Billigare (med samma motor och utrustning).
- Bättre prestanda.
- Drar mindre bensin (med samma motor).

Här kan du läsa vad Teknikens Värld tyckte när de jämförde V70II och V70n för några månader sedan: http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml
Användarvisningsbild
av Guligan
Joli skrev:Här kommer mina åsikter om skillnaden mellan V70n Classic och V70II.
Fördel V70II
- Klart tystare.
- Bättre fjädring.
- Aningen bättre kupéutymme, både fram och bak.
- Större (med baksätet uppfällt, 40 liter) och flexiblare bagageutrymme bl.a. tack vare tredelat baksäte, enklare fällning av detta och bra tillval som justerbar lastrumsavdelare och motorstyrd bagagelucka.
- Fler smarta tillval (om man har råd :D ) som inte kan beställas till Classic, som t.ex. eluppvärmt baksäte, adaptiv farthållare med kollisionsvarnare, bluetooth handsfree system för mobilen, USB-interface till iPod, ventilerade framstolar.
- Ännu bättre säkerhet, kan man anta.
- Bättre andrahandsvärde i %.
- Nyare design, både in- och utvändigt. (Snyggare? Kanske...)

Fördel V70n Classic
- Lite skönare framstolar (bättre skålade, längre sits, kan sänkas mer).
- Lite skönare baksäte för 2 (bättre skålat, längre sits, kraftigare och mjukare nackstöd) om man bortser från det aningen mindre benytrymmet.
- Större bagageutrymme med baksätet nerfällt (41 liter).
- Aningen bättre svängradie (som ändå är kass!)
- Mindre risk för barnsjukdomar.
- Billigare (med samma motor och utrustning).
- Bättre prestanda.
- Drar mindre bensin (med samma motor).

Här kan du läsa vad Teknikens Värld tyckte när de jämförde V70II och V70n för några månader sedan: http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml
Håller med dig i analysen förutom i en punkt:
Svängradien upplever jag som klart bättre i V70II.
V70II känns som en mindre bil, mer körbar i stan, samtidigt som den känns bekvämare, lugnare och tystare på landsväg.
Användarvisningsbild
av tjotto
Mycket ligger i hur du är som person tror jag. Antingen så är du "åh en ny modell, vilka finesser..." person, eller så är du "jag väntar ett modellår så slipper jag barnsjukdommar" person. Själv är jag den första, och i detta fall tror jag inte du blir missnöjd med V70II. Jag instämmer med de svar du fått i denna tråd, personligen är jag mer än nöjd med denna bil. Bilen är otroligt komfortabel i jämförelse med den gamla som ju faktiskt inte är tyst att åka i...
av perhall
Det kan nog bli lite barnsjukdomar men de kan oftast fixas på service samt genom uppgradering av mjukvara - inget argument att avstå en ny bil för min del.

Tycker inte ni att en V70 el S70 97 känns mycket modernare än en 854/855 från 97? Fast de är typ lika gamla. När V70/S70 kom tyckte jag knappt det var någon skillnad. Saken är den att nu upplevs ju fortfarande V70N som rätt ny o fräsch (precis som 854/855 gjorde för 11 år sen), men om 3, 4 år tror jag den känns riktigt gammal jämfört med V70II och då vill man inte ha den gamla längre...

för mig är en ny modell viktig, bättre säkerhet, komfort, användarvänlighet, etc. och jag började bli trött på gamla modellen efter att ha haft några....

F ö håller jag med om +/--punkterna ovan.

PH
Användarvisningsbild
av Fraz
Ja hadde samma funderingar när vi började leta bil i sommras. Vi kollade på v70n -05/-06 med 2,4D /D5 som inte skulle ha rullat så mycket, men det var svårt att hitta den bil som vi sökte. Vi hadde vissa krav på utrustning som man inte vill efter montera, ljus hel skinn inredning, el stol på förarplats och lite trevlig lull lull..
Dom bilarna som vi hitta var DYRA och när jag frågade om priset sa handlaren bara att dom är eftertraktade, och det är vad dom ligger på..

Sen är det ju som någon skrev att v70n är gamal och blir äldre.. Köper man en v70 Classic kan det ju se ut att va en upphottad gamal -01a och det kanske inte tjänns så kul?!..

Steget upp till en v70II är ju ett stort hopp i slantar, men då får man en helt ny vagn som man får precis som man vill ha den och som ser "ny" ut i sju åtta år tills nästa stora volvo kombi rullar ut..
Vi valde just att ta de steget med våran v70II, och det ångras inte.

Barnsjukdomar kommer det säkert men det får ju volvo lösa. Köper man en två år gamal bil så kan det ju bli gnäll och gny om att garantin har gått ut, eller att tidigare ägare inte har brytt sig om det och skitit i dom för han skall endå byta snart, man vet aldrig..

Sen är det ju så att man skall finannsiera sitt köp, med lånade eller sparade pengar.. Det är ett stort beslut som man måste tänka igenom noga, har jag råd?
Att köpa ny bil är ju en av dom största affärerna man gör efter bostads köp, så tänk och räkna noga.

Väljer du en v70II så tror jag du blir mycket nöjd, de är vi och dom jag har pratat med oavsätt vilken motor dom tagit.
Lycka till i biljungeln,
/Fraz
Användarvisningsbild
av henka35
Jag kan bara säga att jag är faktiskt mycket nöjd, till och med över förväntan.
Åkte idag med en kollega i hans V70 D5 -04:a, den är helt ok men nog känns den redan lite gammal :)
Det känns faktiskt mycket bra att ha bytt från V70N 2.4 till en V70 II 2.0D.

/Henrik
av Bitez
Personligen så är jag lite "nyyyyyyy.. wowwwwwww"

Jag har haft en -02- (tror jag att den var) 2.4T och en -04- 2.5T tidigare. jag måste nog säga att det enda gemensamma för dessa bilar med min nya V70II är modell beteckningen "V70". Bilarna är som dag och natt. Det vore inte rättvis mot min nya bil att jämföra plus/minus med äldre modeller.

för det första så tror jag nog att volvo äntligen lyckats med en tyst bil. Inget konstigt surrande eller brummande i kupén. Fjädringarna ska vi inte ens tala om, inget duns, stonk, utan bara njutning då jag kör min nya vagn. Utrymme är likadant, jag upplever denna bil som större invändigt än de andra. Sväng radien upplever jag som också mycket bättre i V70II.

Det enda lilllaaa ynkliga jag kan klaga på är accet. N karossens turbo känns bra mycket piggare. Jag blev riktigt förtvivlad då jag trampade på gasen, i.af i början, men jag tror att motorn börjar "släppa" så jag upplever den mycket piggare än då den var helt ny. (jag har iof bara kört 430mil med den).

Kvalitéts känslan ska vi inte ens tala om, där är nog min nya bil överlägsen, lite merca känsla över bilen. Instrument panelen likadant, helt genialt.

Har du pengarna behöver du nog inte tveka en sekund. :)

(man kan nästan tro att jag fått betalt av volvo för detta inlägg :P)
S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Ett tips är att 'villkora' köpet med att[…]

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]

Service Subaru XV

Nu har det som inte ska hända hänt......[…]