Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo mitt val
Många inlägg här handlar om Volvos kvalité kontra BMW! Kan någon beskriva vad ni mera med kvalite!?
av Steff 99
Detta är väl ett av det svåraste som finns..
Man kan mäta kvalitet i antal fel..hur ofta går saker sönder eller har dålig funktion.
Funktion är en viktig parameter, är det lättanvänt , känns det bra att ta i.
Hur låter det när man stänger en dörr, ett dovt "duff" eller ett skramlande "klang"
stenhård plast i reglage eller en mjuk känsla.
Passning i paneler, raka sömmar i klädsel.....

Men bra kvalitetskänsla behöver inte betyda att saker håller bättre, men känslan är att det känns och ser bättre ut.
Varje person har säkert sitt eget sätt att se på detta och sin egen värdering
av Volvo mitt val
Steff 99 skrev:Detta är väl ett av det svåraste som finns..
Man kan mäta kvalitet i antal fel..hur ofta går saker sönder eller har dålig funktion.
Funktion är en viktig parameter, är det lättanvänt , känns det bra att ta i.
Hur låter det när man stänger en dörr, ett dovt "duff" eller ett skramlande "klang"
stenhård plast i reglage eller en mjuk känsla.
Passning i paneler, raka sömmar i klädsel.....

Men bra kvalitetskänsla behöver inte betyda att saker håller bättre, men känslan är att det känns och ser bättre ut.
Varje person har säkert sitt eget sätt att se på detta och sin egen värdering
Ett bra svar. Jag upplever kavlitén i Volvo respektive BMW/AUDI på ungefär samma nivå. Det verkar vara många som har denna uppfattning. Läser man Auto Motor och Sport svenska tidning, som jag för övrigt inte längre läser då jag upplever tidningen oseriös, känner man överhuvudtaget inte igen sig när denna tidning talar om kvalité. Det vore bra om man kunde ena sig om vissa kvalitetskriterier då skulle det vara lättare att förstå alla skriverier om kvalité men framförallt kunna mäta densamma.
av perhall
Volvo mitt val skrev: Ett bra svar. Jag upplever kavlitén i Volvo respektive BMW/AUDI på ungefär samma nivå. Det verkar vara många som har denna uppfattning. Läser man Auto Motor och Sport svenska tidning, som jag för övrigt inte längre läser då jag upplever tidningen oseriös, känner man överhuvudtaget inte igen sig när denna tidning talar om kvalité. Det vore bra om man kunde ena sig om vissa kvalitetskriterier då skulle det vara lättare att förstå alla skriverier om kvalité men framförallt kunna mäta densamma.
Måste bara fråga: varför upplever du Auto Motor & Sport som oseriös? Den tyska är ju en extremt aktad tidning. Jag upplever inte heller den svenska som riktigt seriös, men har svårt att ta på vad det är. Kanske reklamen "vi kör skiten ur din bil", den exakta procentmätningen av subjektiva kriterier, de stora fotona på reportrarna eller den extrema förkärleken för Audi och BMW...?
Användarvisningsbild
av polcirkeln
Ordet kvalitet kan betyda många saker. Ur mer strikt betydelse undrar jag om inte kvalitet mer bör sättas i relation till vad en viss produkt är avsedd att vara.

Definitioner av "Kvalitet" på en produkt brukar avse "dess förmåga att tillfredställa, kundernas behov och förväntningar".

En bil skulle då utformas för att möta viss uppsättning krav och förväntningar hos viss uppsättning kunder. Och allt har ett pris, så om kravet är viss prisnivå (givet viss avkastning) så kommer det påverka andra egenskaper hos bilen. Om den skall vara billig så kanske man får acceptera lite fler fel (verkstadsbesök) givet samma funktionsnivå. Om den skall innehålla fler eller bättre funktioner och "känsla" i ytmaterial och sammanfogning, får man kanske acceptera högre pris.

Så om Volvo med viss bil siktar på att tillgodose mindre priskänsliga kunder som vill köpa extrem lyxbil med därtill hörande status och egenskaper på produkten, har de kanske inte lyckats (fel kvalitet). Om BMW avser tillgodose behoven hos priskänslig kund som inte bryr sig om bilens egenskaper så länge som den ofta startar och duger för transport från plats A till B, har kanske även de misslyckats (fel kvalitet).

Så bra och dålig kvalitet som vi alla använder i dagligt tal, kanske mer borde handla om rätt eller fel kvalitet kopplat till vad som tillverkaren avser uppnå med bilen.

I det sammanhanget kanske Volvo får större problem med sin "kvalitet", då de verkar försöka förena flera svårkombinerade egenskaper i samma produkt.
av TomZaj
Kvalitet i det stora hela som polcirkeln skriver men det innebär inte att man ska behöva lämna in bilen på rep oftare.
Användarvisningsbild
av polcirkeln
TomZaj skrev:Kvalitet i det stora hela som polcirkeln skriver men det innebär inte att man ska behöva lämna in bilen på rep oftare.
Riktigt. Innebär inte nödvändigtvis att man skall behöva lämna in bil på rep oftare. Och reparationsbehov är bara en faktor bland många som påverkar "kvalitet".

I kostnadkalkyler för produkt räknas dock ofta olika slags troliga respektive acceptabla felfrekvenser in. Har svårt att tänka mig att det är annorlunda för bilar. D v s det är inte, i dagens kostnadsjakt och optimering mot ökade marginaler, nödvändigtvis leverantörens mål att minimera "fel" i produkten. Det får däremot inte bli avskräckande för köpare eller vara markant sämre än viktiga konkurrenters produkt. Hur mycket det är värt att pressa ner felen balanseras tillsammans med många andra faktorer.
av Volvo mitt val
perhall skrev:
Volvo mitt val skrev: Ett bra svar. Jag upplever kavlitén i Volvo respektive BMW/AUDI på ungefär samma nivå. Det verkar vara många som har denna uppfattning. Läser man Auto Motor och Sport svenska tidning, som jag för övrigt inte längre läser då jag upplever tidningen oseriös, känner man överhuvudtaget inte igen sig när denna tidning talar om kvalité. Det vore bra om man kunde ena sig om vissa kvalitetskriterier då skulle det vara lättare att förstå alla skriverier om kvalité men framförallt kunna mäta densamma.
Måste bara fråga: varför upplever du Auto Motor & Sport som oseriös? Den tyska är ju en extremt aktad tidning. Jag upplever inte heller den svenska som riktigt seriös, men har svårt att ta på vad det är. Kanske reklamen "vi kör skiten ur din bil", den exakta procentmätningen av subjektiva kriterier, de stora fotona på reportrarna eller den extrema förkärleken för Audi och BMW...?
Orsaken till att jag upplever Auto Motor och Sports svenska tidning som oseriös är de märkliga kommentarer som respektive journalist gör i samband med testerna. Vidare skiljer deras resultat sig på ett märkligt sätt från många andra tidningar och de uppträder på ett mycket självgott sätt. Den tyska modertidningen upplever jag som klart bättre. Sedan kan man undra varför man aldrig tar in "normala" förare att parallellt med journalisterna gör provkörningar. Jag tror detta skulle bredda förtroendet.
av air
AMS är som Top Gear, underhållning. Inget man ska lita för mycket på.
av bilgalen
air skrev:AMS är som Top Gear, underhållning. Inget man ska lita för mycket på.
Precis som Robert Collin!

Laddade batteriet direkt på polerna med din […]

Har haft samma, bytte olja och filter Haldex gen. […]

I Polen kostar ett rutbyte på en 850 ca 1900[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

Vilka av motorerna i V60 har kamrem i oljebad?