Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av addeer
Enligt Vi bilägare så kommer även V70II med en 2,0F 190hk motor senare under året......någon som vet något??
Är nämligen snart dags att beställa ny bil och det vore ju synd om man precis beställt ex vis 2,0F 145hk om det dyker upp en starkare motor nån månad senare..... :roll:
Användarvisningsbild
av Loner
Ja det kommer en 190hk etanolsnurra.

/L
av McDonald
Loner skrev:Ja det kommer en 190hk etanolsnurra.

/L
Och varför tror du att det är en etanolsnurra? Jag tror inte det och jag jobbar på volvo :wink:

M
Användarvisningsbild
av 427cobra
Är i samma läge som "addeer" men ska beställa en S80 och det vore trist att ha beställt en 145hk etanolmaskin om det kommer en 190hk etanol. Var i samma läge för ett antal år sedan och beställde en 940, bara en månad före det blev std med lågtrycksturbon, surt ... :(
Är det ingen mer än "McDonald" som jobbar på Volvo och kan ge ett annonymt tips.. :wink:
Användarvisningsbild
av Loner
McDonald skrev: Och varför tror du att det är en etanolsnurra? Jag tror inte det och jag jobbar på volvo :wink:
M
Volvo måste komma med en starkare snurra för att matcha bla saab biopower.
Varför ha en en 2l fyra på 190hk och en 2.5l femma på 200 hk?

/L
av MGZTT
Volvofemman kommer att fasas ut på sikt. Kvar blir endast dieselmotorerna. Därför lär 2,4, 2,4i och 2,5T/T5 försvinna helt ur programmet på ett par års sikt.
av addeer
Jag vet inget säkert men om man får spekulera så borde ju 190hk vara en etanolsnurra, eftersom det är ju ett säljande koncept det är ju Saabs Biopower ett kvitto på.
Ifall det inte är en etanolmotor så har Volvo gjort bort sig....
Eftersom tjänstebils sektorn är stor och det innebär 20% lägre förmånsvärde för dessa kunder + att privatkunderna får 10000kr i miljörabatt.
Vad talar för att det inte är en etanolmotor.....inget i mina ögon.
Men jag tror nog att Volvo utan tvekan har detta helt klart för sig, men frågan är bara NÄR den kommer...
Volvos femmor kommer att försvinna och kvar blir etanol/bensinare och dieslar....samt några bensin sexor i topp, femmorna är för smutsiga och drar för mycket bensin och blir helt enkelt utkonkurerade av Diesel/Etanol motorer.
Bilindustrins focus just nu ligger helt klart på snålare och renare motorer!!!
Vilket jag tycker är helt rätt.
av McDonald
Loner skrev:
loner skrev: Volvo måste komma med en starkare snurra för att matcha bla saab biopower.
Varför ha en en 2l fyra på 190hk och en 2.5l femma på 200 hk?

/L
Tvivlar starkt på att Volvo skulle ha ett prestationskrav gentemot Saab.
Femman är på väg ut givetvis ovh under en övergångsperiod finns säkert bägge att tillgå tills de har fått upp produktionstakten på de nya fyrorna.

M
av McDonald
addeer skrev:Bilindustrins focus just nu ligger helt klart på snålare och renare motorer!!!
Visst är etanolen renare... men knappast snålare :???:
Då ligger utvecklingen på dieselmoter bättre till, de är både snålare, renare och starkare framför allt.
Dieseln dominerar helt längre ner i europa så det är nog det man satsar på.

M
av McDonald
addeer skrev:... en etanolsnurra, eftersom det är ju ett säljande koncept det är ju Saabs Biopower ett kvitto på.
Ett säljande koncept möjligtvis i Norden ej i vida världen.
I vida världen så gäller hybridbilar vilket Toyota/Lexus har visat. En hybridmotor med sexa presterar som en åtta och dricker som en fyra... härligt eller hur?
Och gissa vem som kommer med en hybrid inom något år... http://www.sr.se/cgi-bin/goteborg/nyhet ... kel=889584 ...
Volvo eller Saab.. vem har gjort bort sig nu globalt sett :wink:

M
MartinS V60 D4 R-Design

Det var ett par år (3-4) sedan jag konverter[…]

B5 bensin Vs 2,5 FT

Vikten gör en del med

Min V60 D3 Classic tillverkad 2017-11 har då[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja ja får kanske göra det men det vore […]