- Igår, 23:33
#1614067
IMG_3214.png (119.12 KiB) Visad 25 gånger
IMG_3236.png (316.15 KiB) Visad 25 gånger
Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mil då när vi köpte den.
Idag har den snart gått 31000mil och nyligen har jag fått för första gången gul varning att motorn behöver service och strax efter det sotfilter fullt.
Vi var på Öland v 29 och bor i Bankeryd(Jönköping)
Ingen takbox eller släp så filter och system borde vara bra genomkörda.
Men i tisdags förra veckan när jag var på väg hem , hade kört hoj på bana och hade hojen på släpet så hade jag kört strax över 2 mil (30grader ute) och sista långa backen hem så fick jag den gula varningen motorn behöver service och kort där efter sotfilter fullt.
Bilen började gå fruktansvärt mycket slöare, inte ryckigt.
Upplevdes som att turbon var frånkopplad.
Lämnade hojen hemma och åkte tillbaks till macken för att lämna släpet, upplevs vara motstånd i motorn, avsaknad av turbo eller limp mode eller både och.
När jag lämnade släpet och körde hem var motståndet helt borta och den gick precis som den ska, har en lång backe hem på 2 km som är brant och bilen gick jättebra upp utan sot felkod, men sen kom sot varningen tillbaka och bilen gick helt plötsligt 70%sämre bara på en sekund blev det motstånd i motorn igen.
Har läst en hel del om allt möjligt som är relaterat till detta.
beställde en T mapp sensor som jag satte dit idag.
Var ute och körde en halvtimme idag men felkoderna är kvar och det är svårt att komma upp i 140 på trean.
Det tar även lång tid att köra på låg växel och komma över 3000varv.
Har läst om virvelspjälls staget som kan fastna och ge liknade fel men det verkar inte finnas på den här motorn som är utvändigt..
Ska testa imorgon att koppla bort batteriet en timme och se om elektroniken nollställer sig för att liva med den nya T map sensorn.
Är tacksam för alla typer av svar.
Mvh Michael
Idag har den snart gått 31000mil och nyligen har jag fått för första gången gul varning att motorn behöver service och strax efter det sotfilter fullt.
Vi var på Öland v 29 och bor i Bankeryd(Jönköping)
Ingen takbox eller släp så filter och system borde vara bra genomkörda.
Men i tisdags förra veckan när jag var på väg hem , hade kört hoj på bana och hade hojen på släpet så hade jag kört strax över 2 mil (30grader ute) och sista långa backen hem så fick jag den gula varningen motorn behöver service och kort där efter sotfilter fullt.
Bilen började gå fruktansvärt mycket slöare, inte ryckigt.
Upplevdes som att turbon var frånkopplad.
Lämnade hojen hemma och åkte tillbaks till macken för att lämna släpet, upplevs vara motstånd i motorn, avsaknad av turbo eller limp mode eller både och.
När jag lämnade släpet och körde hem var motståndet helt borta och den gick precis som den ska, har en lång backe hem på 2 km som är brant och bilen gick jättebra upp utan sot felkod, men sen kom sot varningen tillbaka och bilen gick helt plötsligt 70%sämre bara på en sekund blev det motstånd i motorn igen.
Har läst en hel del om allt möjligt som är relaterat till detta.
beställde en T mapp sensor som jag satte dit idag.
Var ute och körde en halvtimme idag men felkoderna är kvar och det är svårt att komma upp i 140 på trean.
Det tar även lång tid att köra på låg växel och komma över 3000varv.
Har läst om virvelspjälls staget som kan fastna och ge liknade fel men det verkar inte finnas på den här motorn som är utvändigt..
Ska testa imorgon att koppla bort batteriet en timme och se om elektroniken nollställer sig för att liva med den nya T map sensorn.
Är tacksam för alla typer av svar.
Mvh Michael