Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå allihop.
Nu skulle ja bli glad om någon kan peka mig i rätt rikting med hur jag får ordning på detta fel.
Köpte mig en snorbillig D5 V70 2010 med diverse småproblem. Bla så är höjd och sidojustering helt av dom adaptiva xenon strålkastarna ur funktion på bilen. vä fram pekar upp och åt höger medans hö pekar ner i backen.
Felmeddelande i display att strålkastarservice erfodras samt lysande varningslampa på sido justeringen.

Fick i VIDA felkod HCM-U1A3801 utebliven kommunikation med vänster strålkastarmodul - Generellt elektriskt fel.
Har provat att byta HCM mot en exakt likadan utan resultat. så nu kliar jag mig i huvudet.

Kabelbrott? Hur mäter jag upp det i så fall? (mellan vilka kontakter?) då felkodinormationen i VIDA säger.

Felorsak
Signalledning kortslutning till jord.
signalledning kortsluten till spänning.
kontaktresistans oxidation eller avbrott i anslutningar.

Kontaktstycken hela och rena från oxidation.

Är det bara att mäta mellan kablar med likvärdig färgkombo vid HCM kontakten samt vid strålkastarens kontakt eller vad?

och skulle just utesluten kommunikation med vänster strålkastarmodul göra att även höger sida är stendöd?
760 tändningslås?

Kabelbrott på kabeln till solonoiden var fel[…]

Hjälp med Vida

Köpte en fläkt från skroten med de[…]

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så bli[…]

Vad som händer om man bara har en USB-port ve[…]