- sön 23 mar 2025, 12:55
#1605012
Hej,
Vi har en XC70, 2016, automat, som gått 18000 mil.
Bilen har börjat gå ryckigt och volvoverkstaden har konstaterat att det handlar om att lamellerna är skadade i växellådan och att den behöver bytas ut.
De ville inte spola växellådan för att se om dert löser problemet, eftersom det bedömdes att det bara vore att kasta pengarna i sjön. Det går bra att köra med bilen, men det blir som sagt ryckigt vid gaspådrag vid typ 40-70 kmh. Byter man till sportläge och växlar med spaken så märks det knappt något alls.
Har fått ett erbjudande om att byta till en begagnad växellåda som gått 12000 mil (6 månaders garanti), alternativt byta till en renoverad låda. Alternativ ett skulle gå på totalt ca 50k, alternativet med en renoverad låda ca 80k.
Vill bara få höra om det är någon som är väl insatt i frågor om växellådor som kan säga något om hur man bör tänka?
Tack på förhand!
Vi har en XC70, 2016, automat, som gått 18000 mil.
Bilen har börjat gå ryckigt och volvoverkstaden har konstaterat att det handlar om att lamellerna är skadade i växellådan och att den behöver bytas ut.
De ville inte spola växellådan för att se om dert löser problemet, eftersom det bedömdes att det bara vore att kasta pengarna i sjön. Det går bra att köra med bilen, men det blir som sagt ryckigt vid gaspådrag vid typ 40-70 kmh. Byter man till sportläge och växlar med spaken så märks det knappt något alls.
Har fått ett erbjudande om att byta till en begagnad växellåda som gått 12000 mil (6 månaders garanti), alternativt byta till en renoverad låda. Alternativ ett skulle gå på totalt ca 50k, alternativet med en renoverad låda ca 80k.
Vill bara få höra om det är någon som är väl insatt i frågor om växellådor som kan säga något om hur man bör tänka?
Tack på förhand!