- sön 17 jun 2007, 19:19
#111238
Som första konsumet Världen så.....
Fick en inbjudan till strängnäs och malby fältet av Volvo att provköra nya V70 och XC70... Själklart tackade jag ja! Så igår morse så bar det iväg 37 mil enkel för att köra lite bil men det var det värt... Väl på plats så möttes man av en massa "crew"människor och en pampig anläggning uppyggd som en tältcamp modell stor. Det började med mat, riktig bra mat... Struts, vildsvin, gös m.m.m.... Sen blev det en kort information av Produktchefen Peter som berättade lite om tankarna bakom bilen. Därefter blev vi eskorterade till terrängbana där vi fick köra nya XC70 på en utmanade bana och vi provade det nya systemet Hill Descent Control som fungerade imponerande bra, du kan i princip köra ut för vilken backe som helst och bara styra... bilen fixar resten och hållen den i ca:8 km/h... Det känndes lite skummt att köra ut för "stupet" utan att röra bromsen men det bromsade så bra själv så jag bara stryrde. Dessutom så fanns det en mycket imponernde backkamera integrerad i RTI systemet med olika fält utritade som följde rattens rörelser. Du kan altså lägga i backe,stå stilla och vrida på ratten så visar lijerna va bilen kommer att hamna när du väl backar.
Vidare bar det av till testet av Kollisionsvarnare med bromsunderstöd och varningsbromsljus. Inte så mycket att säga om det, fungerar bra men behöver man det?? Man fick inte prova själv utan åka med en testförare som körde mot en luftkudde, skulle vilja prova sälv innan jag uttalar mig.
Därefter så var det landsvägskörning under 2 timmar. Först så åkte jag i en V70 3.2 praktiskt taget fullsmetad med utr. Men det som jag mest brydde mig om vad den Adaptiva farthållaren som fanns. Jag är verkligen imponerad! Du ställde in vilken hastighet du vill att bilen ska köra samt avstådet i sekunder som det ska hålla till framförvarande fordon. Kommer du sedan ifatt en bil så skatar din bil in tillsamma hastighet som bilen framför och håller det avståd som du vill. Gasar sedan bil framför på så hänger din på tills ni har nått den max hastighet som du ställt in. en mycket bra funktion... ETT MÅSTE!!!!
Vi bytte bil under färden och jag tog plats i en snikutrustad V70 T6
Vilket ljud!!! När du gjorde en kickdown så reste sig nackhåren :lol: . Kraften från motorn kräver nog ett chipp för att jag ska bli nöjd men vilket ljud från motorn.. högsta betyg!!
lite summering:
Jag körde följande bilar
XC70D5
V70 3.2
V70 T6 AWD¨
Sammtliga bilar var utr med 6 stegs automat med möjlighet till manuell växling ála +/- samt största ljudpaketet (Dynaudio) med subben.
Några +/- med bilarna
+ Adaptiv farthållare, ett måste att ha!
+ Bagagen, ellucka samt massa möjligheter till smart förvaring!
+ Baksätet, har blivit med utrymme åt alla håll samt så är det 40/20/40 uppdelning, smidigt när man är 4 och ska transportera
nåt långt...
- Ljudet från Dynaudio var riktigt dåligt, skit faktiskt, Lät sämmre än min nuvarande V70 med preformance sound. Riktigt kasst i alla bilarna jag provde.
-Framsätena, sittdeln upplevs ha blivit kortare. Jag är 196 och satt sämmre än nuvarande V70.
- Förarmiljön känns inte så ombonande som i nuvarande V70, för att precisera så känns nuvarande V70 som att sitta i en cocpit. Du sitter ljup nerborrad mellan mittkonsollen och dörren med alla knappar smidigt åtkommliga. Däremot nya V70 så saknas den känslan. Panelen känns platt och det där hemtrevlig känslan infann sig aldrig riktigt. Synd...
hoppas nåt har fått ut nåt av min text med massa stavfel... :lol:
Fick en inbjudan till strängnäs och malby fältet av Volvo att provköra nya V70 och XC70... Själklart tackade jag ja! Så igår morse så bar det iväg 37 mil enkel för att köra lite bil men det var det värt... Väl på plats så möttes man av en massa "crew"människor och en pampig anläggning uppyggd som en tältcamp modell stor. Det började med mat, riktig bra mat... Struts, vildsvin, gös m.m.m.... Sen blev det en kort information av Produktchefen Peter som berättade lite om tankarna bakom bilen. Därefter blev vi eskorterade till terrängbana där vi fick köra nya XC70 på en utmanade bana och vi provade det nya systemet Hill Descent Control som fungerade imponerande bra, du kan i princip köra ut för vilken backe som helst och bara styra... bilen fixar resten och hållen den i ca:8 km/h... Det känndes lite skummt att köra ut för "stupet" utan att röra bromsen men det bromsade så bra själv så jag bara stryrde. Dessutom så fanns det en mycket imponernde backkamera integrerad i RTI systemet med olika fält utritade som följde rattens rörelser. Du kan altså lägga i backe,stå stilla och vrida på ratten så visar lijerna va bilen kommer att hamna när du väl backar.
Vidare bar det av till testet av Kollisionsvarnare med bromsunderstöd och varningsbromsljus. Inte så mycket att säga om det, fungerar bra men behöver man det?? Man fick inte prova själv utan åka med en testförare som körde mot en luftkudde, skulle vilja prova sälv innan jag uttalar mig.
Därefter så var det landsvägskörning under 2 timmar. Först så åkte jag i en V70 3.2 praktiskt taget fullsmetad med utr. Men det som jag mest brydde mig om vad den Adaptiva farthållaren som fanns. Jag är verkligen imponerad! Du ställde in vilken hastighet du vill att bilen ska köra samt avstådet i sekunder som det ska hålla till framförvarande fordon. Kommer du sedan ifatt en bil så skatar din bil in tillsamma hastighet som bilen framför och håller det avståd som du vill. Gasar sedan bil framför på så hänger din på tills ni har nått den max hastighet som du ställt in. en mycket bra funktion... ETT MÅSTE!!!!
Vi bytte bil under färden och jag tog plats i en snikutrustad V70 T6

lite summering:
Jag körde följande bilar
XC70D5
V70 3.2
V70 T6 AWD¨
Sammtliga bilar var utr med 6 stegs automat med möjlighet till manuell växling ála +/- samt största ljudpaketet (Dynaudio) med subben.
Några +/- med bilarna
+ Adaptiv farthållare, ett måste att ha!
+ Bagagen, ellucka samt massa möjligheter till smart förvaring!
+ Baksätet, har blivit med utrymme åt alla håll samt så är det 40/20/40 uppdelning, smidigt när man är 4 och ska transportera
nåt långt...
- Ljudet från Dynaudio var riktigt dåligt, skit faktiskt, Lät sämmre än min nuvarande V70 med preformance sound. Riktigt kasst i alla bilarna jag provde.
-Framsätena, sittdeln upplevs ha blivit kortare. Jag är 196 och satt sämmre än nuvarande V70.
- Förarmiljön känns inte så ombonande som i nuvarande V70, för att precisera så känns nuvarande V70 som att sitta i en cocpit. Du sitter ljup nerborrad mellan mittkonsollen och dörren med alla knappar smidigt åtkommliga. Däremot nya V70 så saknas den känslan. Panelen känns platt och det där hemtrevlig känslan infann sig aldrig riktigt. Synd...
hoppas nåt har fått ut nåt av min text med massa stavfel... :lol:
Volvo V70 2.5T AWD -04 (DLS sound, svart)
Volvo BM 650T -76 (med Quicke lastare)
Massy Ferguson TEF20 -54 (simons sportsystem)
Massy Fergusson TEA20 -54 (under renovering)
Volvo BM 650T -76 (med Quicke lastare)
Massy Ferguson TEF20 -54 (simons sportsystem)
Massy Fergusson TEA20 -54 (under renovering)