Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kromad
Hej

Har kört Saab 9-3 och 9-5 förr med denna sexväxlade låda men där såg jag aldrig samma fenomen.

Min V70 D5 AWD -11 slirar till 50-150 rpm mellan växlingar vid mjuk acceleration. Har kopplat in datorn och kollat livedata på lockupen och just när detta sker säger den "slipping lockup" för att därefter säga "locked lockup" .

Men kollar man på varvräknaren ser det verkligen ut som den sysslar med sk "shift flare". Dvs tex mellan växel 3-4 precis när den växlar upp så bumpar varvräknaren upp en liten gnutta innan 4an låser. Samma fenomen utspelar sig på samtliga växlar över 2an tror jag.

Gör era så här eller beror det på att jag spolat lådan och kanske gjorde bort mig när jag i samband med detta nollade adaptionen utöver nollställningen av oljeräknaren. Har som inte ägt bilen så länge och tänkte inte på hur den växlade innan jag bytte växellådsolja. Körde ett kort tag med en 3324 olja från Laitis men kör nu med volvo originalolja i lådan. (Har spolat två gånger med några veckor mellanrum. Andra spolningen var oljan ganska mörk igen, illavarslande.)

Vid full gas eller sportläge osv beter den sig inte så utan då är växlingen mer direkt och inget slirande vad jag kan märka. Isåfall ytterst lite.
Senast redigerad av 1 Kromad, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är precis så den ska bete sig för att växlingarna ska bli så mjuka som möjligt. Det är inte "shift flare" (när kopplingar/bromsar i lådan inte låser som de ska utan slirar) utan det är lådan som går på momentomvandlaren en kort tid efter växlingen. Eventuellt med lite lockup ansatt, det som du fått indikerat som "slipping lockup".
Så lådan slirar inte utan växlar ner lite grand på hydraulisk väg.

Det händer mycket riktigt inte vid kraftigt gaspådrag eller om man kör på sportläge, för då prioriterar inte lådan mjuka växlingar utan snabba sådana.

Den kan också gå från lockup till momentomvanldare (slipping) om du kör ganska sakta med lockup i ingrepp och så lättar lite till på gasen. Då har du nästan ingen dragkraft alls så vinsten med lockup är marginell. Speciellt på dieslarna kan varvtalet då bli så lågt att de går ganska ojämnt. I stället för att växla ner släpper lådan då på lockup så motorns vibrationer inte går direkt ut i kraftöverföringen utan dämpas bort av momentomvandlaren. Så snart du börjar gasa igen kan du momentant se varvtalet sjunka lite när lockup går in för fullt igen, innan varvtalet ökar på grund av ökat gaspådrag.
av Kromad
Tack för svar. Då känner jag mig lite mindre nojig :)

Har suttit och googlat i ärendet och de flesta trådar handlar mest om folk som haft rejäla varvökningar följt av en smäll när växlingen skett. Oftast lite äldre modeller. Så beter sig inte min bil. Den har inga hårda växlingar alls. Bara denna "flare" mellan växlingarna.

Men någonstans läste jag att varvtalet absolut inte ska gå upp det minsta under en uppväxling. Då blev jag nojig igen 😂

Min bil växlar utan att varven går upp vid uppväxlingarna när den är kall. Så fort den är varm börjar den. 50-200 v/min kanske den hoppar upp just innan nästa växel går i. Dock ytterst mjukt och fint. Inga felkoder.

Ett tag tänkte jag att det har med nollställningen av adaptionen att göra då jag nollade den senast igår då jag spolade lådan med volvo originalolja och att det kommer gå till sig. Men säger ni här på forumet att det är normalt beteende är jag nöjd med det och kör väl bara på så länge inga felkoder kommer upp :)

Vet ni vilken normal arbetstemp lådan brukar hålla? Idag när jag kört både landsväg och stadskörning relativt normal körning så hade jag temp på 97 ⁰C. Utomhustemp ca 16-17 grader. (Skitväder här i Norrbotten)
Användarvisningsbild
av apersson850
Det som kallas shift flare på engelska handlar alltså om att lådan kopplar ur den växel man kör på och sedan dröjer för länge med att koppla in nästa växel. Under en för lång tid ligger lådan då i friläge och (på gamla bilar) varvtalet ökar dramatiskt, eftersom man ofta har hyfsat gaspådrag i de här fallen.
Med moderna datorstyrda motorer och växellådor märks det inte så mycket, för då ber växellådan motorn att slå av just under växlingen, oavsett hur du gasar. Då tycker man mest att växlingen tar lång tid.
Men om motorn får rusa upp och lådan omsider får i nästa växel distinkt, då rycker det till rejält. Det kan förstöra lådan om det blir för kraftigt.

Växellådor som växlar som i din Volvo brukar, åtminstone om man accelererar med måttligt gaspådrag, växla genom att släppa lockup, släppa växel N och omedelbart lägga i N+1 och sedan vänta en knapp sekund eller så innan lockup går in igen. Under den sekunden sjunker varvtalet i regel något (beror på hur stor skillnad det är på växel N och N+1) för att sedan sjunka ner till "rätt" varvtal när lockup låser igen.
När lådan är kall är oljan trögare, så då blir varvtalsskillnaden mellan lockup och utan inte så stor.

Filma varvräknaren under växling så är det lättare att se om det verkar normalt.
av Kromad

Tog en stund att filma. Rusningstrafik.

Det är ju lite svårt få med på film hur den växlar men denna video visar det någorlunda. Har haft regelrätt shift flare på en 9-3a en gång men då var det rätt uppenbart vad som hände. Då accelerade den för att plötsligt kasta ur växeln och tokvarva för att sen kasta i nästa växel med en smäll när jag släppte på gasen.

Denna beter sig inte så. Men det är en liten bump uppåt i varvtalet mellan växlingarna. Knappt synbart på videon kanske. Men känns i princip som att den småslirar till. Ungefär som om man skulle trycka ner kopplingen något för snabbt innan man släppt gasen vid växling på en manuell bil.
av Ceska
Titta på motorstyrningens live data framför allt på bör och ärvärdet på ladtrycket. Min låda betedde sig så vid nedväxlingar och visade sig att ärvärdet på trycket diffade +10-15%.
av Kromad
Ska göra det. Fått tag i Vida som jag får låna tills min egna dice kommer.

Planen är att i första hand göra en adaptionskörning idag då jag misstänker det är mjukvarurelaterat. För när jag växlar manuellt eller i sportläge beter den sig inte så här. Då går varven ner direkt när den byter växel.

Men funkar inte det ska jag absolut se över laddtrycket 👍
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

@klacken, @vjohnj : Tack båda! Drog ett var[…]

låg tomgång v70 04a

Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]