- tor 01 aug 2024, 20:19
#1585469
Hej
Har kört Saab 9-3 och 9-5 förr med denna sexväxlade låda men där såg jag aldrig samma fenomen.
Min V70 D5 AWD -11 slirar till 50-150 rpm mellan växlingar vid mjuk acceleration. Har kopplat in datorn och kollat livedata på lockupen och just när detta sker säger den "slipping lockup" för att därefter säga "locked lockup" .
Men kollar man på varvräknaren ser det verkligen ut som den sysslar med sk "shift flare". Dvs tex mellan växel 3-4 precis när den växlar upp så bumpar varvräknaren upp en liten gnutta innan 4an låser. Samma fenomen utspelar sig på samtliga växlar över 2an tror jag.
Gör era så här eller beror det på att jag spolat lådan och kanske gjorde bort mig när jag i samband med detta nollade adaptionen utöver nollställningen av oljeräknaren. Har som inte ägt bilen så länge och tänkte inte på hur den växlade innan jag bytte växellådsolja. Körde ett kort tag med en 3324 olja från Laitis men kör nu med volvo originalolja i lådan. (Har spolat två gånger med några veckor mellanrum. Andra spolningen var oljan ganska mörk igen, illavarslande.)
Vid full gas eller sportläge osv beter den sig inte så utan då är växlingen mer direkt och inget slirande vad jag kan märka. Isåfall ytterst lite.
Har kört Saab 9-3 och 9-5 förr med denna sexväxlade låda men där såg jag aldrig samma fenomen.
Min V70 D5 AWD -11 slirar till 50-150 rpm mellan växlingar vid mjuk acceleration. Har kopplat in datorn och kollat livedata på lockupen och just när detta sker säger den "slipping lockup" för att därefter säga "locked lockup" .
Men kollar man på varvräknaren ser det verkligen ut som den sysslar med sk "shift flare". Dvs tex mellan växel 3-4 precis när den växlar upp så bumpar varvräknaren upp en liten gnutta innan 4an låser. Samma fenomen utspelar sig på samtliga växlar över 2an tror jag.
Gör era så här eller beror det på att jag spolat lådan och kanske gjorde bort mig när jag i samband med detta nollade adaptionen utöver nollställningen av oljeräknaren. Har som inte ägt bilen så länge och tänkte inte på hur den växlade innan jag bytte växellådsolja. Körde ett kort tag med en 3324 olja från Laitis men kör nu med volvo originalolja i lådan. (Har spolat två gånger med några veckor mellanrum. Andra spolningen var oljan ganska mörk igen, illavarslande.)
Vid full gas eller sportläge osv beter den sig inte så utan då är växlingen mer direkt och inget slirande vad jag kan märka. Isåfall ytterst lite.
Senast redigerad av 1 Kromad, redigerad totalt 0 gånger.