- mån 27 jul 2015, 16:50
#992282
snabbt förklarat kan man förklara en automatlåda så här:
Den består av en momentomvandlare, dvs en turbin som driver runt olja och överför kraft via oljans flöde från turbinen.
momentomvandlaren är ineffektiv och den kopplas förbi med en lamellkoppling för att ingen rörelseenergi ska gå till spillo.
Den ingående axeln från momentomvandlaren går till flera planetväxlar där alla kuggkransar snurrar hela tiden, men med olika utväxlingar.
på de olika kuggdreven sitter sedan lamellkopplingar som kan låsas och öppnas för för att överföra kraften. Beroende på vilken och vilka lameller som lådan trycker ihop med oljetryck fås olika utväxlingar.
växlingen är inte 1,2,3,4,5,6 utan 1x1x2x3.
Genom att låsa olika lameller samtidigt fås multipla utväxlingar, därför behövs inte 6 olika planetväxlar utan vanligen räcker 2-3 och ibland 4, t ex till den nya 8-stegade lådan då man multiplicerar de med varandra.
För att växlingen ska bli så mjuk som möjligt släpper lådan lock-up lamellen i momentomvandlaren vid växling. Det tar sedan någon sekund innan lamellen låser igen och motorvarvtalet sjunker 50-100 rpm.
ps. Har du 2.4D med 163 hk har du den 5-stegade lådan, enbart D5 med 185 hk har den 6-stegade lådan.
Bojkotta Exxon Mobil
De köper olagliga transporter till o från deras fabrik.
De rekommenderar en lågfriktions A5-olja till en motor som kräver högsmörjande A3.
De orsakade en av världens största oljekatastrofer med deras fartyg Exxon Valdez