Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
Är ny med automatlåda, när den växlar så växlar den mjukt och fint men precis när den växlar så varvar den lite högre någon sekund innan den sjunker till normalt varvläge ,är detta normalt för automatlåda?, har den 6 växlade lådan och bilen är en v70 2,4d 2007
av kallabaz
Svårt att veta exakt hur du menar.

Det jag rekommenderar dig att göra är att kolla nivån på oljan i växellådan. Vet inte hur det ser ut med lådorna på 07:orna men på tidigare modeller är det en gul sticka.

Kör några mil, när du kommer hem stannar du, går igenom alla växellägen och stanna 3 sekunder på varje läge och sedan tillbaka till P.
När du kollar på stickan ska nivån vara inom markeringarna för "HOT" och oljan ska vara helst röd, eventuellt brun men absolut inte åt det svarta håller eller med några partiklar i.

Några täta oljebyten kan vara lägligt, rekommenderar absolut inte spolning av lådan då det verkar som att folk får mer problem efteråt.

Ser allting bra ut så får du åka och vara glad tills lådan eventuellt rasar.
av Schmoyoho
Automatlådor har en momentomvandlare (googla "torque converter") istället för en koppling. Dessa ger en hel del slir varför lådorna sedan länge även har s.k lock-up. Vet inte exakt hur allt fungerar men hela drivlinan stelkopplas dvs inget slir från momentomvandlaren vilket förbättrar förbrukningen. Att lådan varvar lite mer direkt efter växling kanske beror på att lock-up:en inte hunnit låsa. Om det är normalt eller inte beror väl på bl.a hur mycket mer och hur länge den slirar.

Edit: kallabaz: en spolning av lådan är väl inte konstigare än ett kontinuerligt oljebyte? Istället för att tömma lådan på olja och fylla på med nytt fylls och töms lådan samtidigt. Skillnaden är att även den olja som inte rinner ut vid avtappning också följer med. Konsensus även på Volvo-verkstaden som spolade min låda verkar ändå vara att det är bra att spola lådorna både för livslängden och för att lådorna ska växla bra.

Kapar tråden lite då jag också har samma låda och en liknande frågeställning: MY07 S80, 9500 mil, nyspolad låda. Kan ibland växla väldigt tvärt från tvåan till trean. Blev bättre efter spolning men tycker det ändå är långt förbi kännbara växlingar, ganska irriterande och känns som ett ryck. Någon nämnde "hästsparkväxlingar" pga något ventilproblem på tidiga årsmodeller med TF80-lådorna men det rörde tydligen trean till fyran. Kan även tilläggas att om lådan är varm och om jag kört mycket mjukt så växlar den så att jag inte märker det även 2-3. Är den kall och jag ska gasa upp till t.ex 70 så lägger den sig på t.ex 2000 RPM och slirar upp i fart på alla växlar utan att låsa någonting förrän jag håller konstant hastighet nog länge.
Användarvisningsbild
av milktrucker
snabbt förklarat kan man förklara en automatlåda så här:
Den består av en momentomvandlare, dvs en turbin som driver runt olja och överför kraft via oljans flöde från turbinen.
momentomvandlaren är ineffektiv och den kopplas förbi med en lamellkoppling för att ingen rörelseenergi ska gå till spillo.
Den ingående axeln från momentomvandlaren går till flera planetväxlar där alla kuggkransar snurrar hela tiden, men med olika utväxlingar.
på de olika kuggdreven sitter sedan lamellkopplingar som kan låsas och öppnas för för att överföra kraften. Beroende på vilken och vilka lameller som lådan trycker ihop med oljetryck fås olika utväxlingar.
växlingen är inte 1,2,3,4,5,6 utan 1x1x2x3.
Genom att låsa olika lameller samtidigt fås multipla utväxlingar, därför behövs inte 6 olika planetväxlar utan vanligen räcker 2-3 och ibland 4, t ex till den nya 8-stegade lådan då man multiplicerar de med varandra.
För att växlingen ska bli så mjuk som möjligt släpper lådan lock-up lamellen i momentomvandlaren vid växling. Det tar sedan någon sekund innan lamellen låser igen och motorvarvtalet sjunker 50-100 rpm.

ps. Har du 2.4D med 163 hk har du den 5-stegade lådan, enbart D5 med 185 hk har den 6-stegade lådan.
Användarvisningsbild
av milktrucker
volvofantast skrev:Ok,tack för svaren,jag har den 6 växlade automatlådan och motorn är på 163 hk/120kw
helt säker på det?
gå ut och kolla produktskylten på växellådan. Står det TF80 eller AW55?
Bilen såldes nämligen med den 5-stegade eftersom den precis klarade av den motorns vridmoment.
Alternativt kan någon ha bytt låda
av volvofantast
milktrucker skrev:
volvofantast skrev:Ok,tack för svaren,jag har den 6 växlade automatlådan och motorn är på 163 hk/120kw
helt säker på det?
Bilen såldes nämligen med den 5-stegade eftersom den precis klarade av den motorns vridmoment.
Konstigt,det står en 6 i instrumentpanelen när den kör på högsta växeln.
av eddar
Slenger meg på denne.
Om jeg kjører i 80 og gasser på litt, så øker turtallet med 200 - 300 omdr. mens hastigheten økes gradvis.
Virker ikke som at der er "låsing" mellom motor og låda.
Er dette normalt ??????
Användarvisningsbild
av milktrucker
eddar skrev:Slenger meg på denne.
Om jeg kjører i 80 og gasser på litt, så øker turtallet med 200 - 300 omdr. mens hastigheten økes gradvis.
Virker ikke som at der er "låsing" mellom motor og låda.
Er dette normalt ??????
beror på vilken låda det är
av volvofantast
volvofantast skrev:
milktrucker skrev:
helt säker på det?
Konstigt,det står en 6 i instrumentpanelen när den kör på högsta växeln.
Det stod TF80 på produktskylten på växellådan.
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Jag tror bilen ska starta och gå, men d&arin[…]

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]