Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en V70 2013/2014 med D5204T3 motorn med lite drygt 26.000 mil på mätaren. Kamremmen byttes hos Volvo vid 18.000 mil och jag antar att multirem + ac rem bytts i samband med detta. Därför har jag tänkt att åter byta dessa nu när den börjar närma sig 27.000 mil. Jag har i samband med detta läst diverse trådar här och på andra ställen om många som drabbats av kamremshaveri p.g.a. multirem / ac rem som plötsligt gått av.

Som jag förstått bör jag utöver remmarna även byta spännaren till multirem, generatorns frihjulslager (är denna svår att byta), AC:ns frihjulslager (samma här, svår att byta?). Behöver man även specialverktyg för att byta ac remmen?

Om någon gjort "samma resa" och har beställningsnummer på vilka delar som gick / vad som är värt att tänka på så vore det toppen. Även om det finns någon i Knivsta / Uppsala området som ska göra samma service på sin bil; alltid roligare att slå sig ihop.

Sen vore det intressant att få lite input på hur vanligt det är att kamremmen ryker i samband med haveri av multirem / ac-rem. Är det typ 50% eller 5% risk..
Någon som känner till något förstärkt skydd till kamremmen på dessa? Jag hittade till äldre motorer..
rasmus85 skrev: sön 07 jul 2024, 17:42 Jag har en V70 2013/2014 med D5204T3 motorn med lite drygt 26.000 mil på mätaren. Kamremmen byttes hos Volvo vid 18.000 mil och jag antar att multirem + ac rem bytts i samband med detta. Därför har jag tänkt att åter byta dessa nu när den börjar närma sig 27.000 mil. Jag har i samband med detta läst diverse trådar här och på andra ställen om många som drabbats av kamremshaveri p.g.a. multirem / ac rem som plötsligt gått av.

Som jag förstått bör jag utöver remmarna även byta spännaren till multirem, generatorns frihjulslager (är denna svår att byta), AC:ns frihjulslager (samma här, svår att byta?). Behöver man även specialverktyg för att byta ac remmen?

Om någon gjort "samma resa" och har beställningsnummer på vilka delar som gick / vad som är värt att tänka på så vore det toppen. Även om det finns någon i Knivsta / Uppsala området som ska göra samma service på sin bil; alltid roligare att slå sig ihop.

Sen vore det intressant att få lite input på hur vanligt det är att kamremmen ryker i samband med haveri av multirem / ac-rem. Är det typ 50% eller 5% risk..
Någon som känner till något förstärkt skydd till kamremmen på dessa? Jag hittade till äldre motorer..
Spännaren är inte svårt att byta, byte av generatorns frihjul kräver specialverktyg som går att köpa på nätet oför en billig peng, få ut generatorn är dock något krångligt, byre av lager i magnetkoppling är inte speciellt svårt men räkna med att remskivan sitter som berget (finns dock speciell avdragare för detta ändamål). Att kränga på den korta elastiska ac-remmen handlar uteslutande om rätt teknik. Skyddet som skall skydda kamremmen
kan du glömma. Gubbarna som surrar om detta på nätet är inne på totalt fel spår. Någon i England har en tid tillverkat ett skydd som visade sig vara bortkastade pengar. Detta händer när multiremmen trasslar in sig i kamremmem:

Tack för svaret.
Byte av remmarna och spännaren känns ju inte som någon svår match, men generatorns frihujul och kompressorns magnetkoppling verkar lite knöligare. Någon som känner till någon i Uppsala trakten som kan hjälpa till med detta?

Är det någon som vet om kamremshaveri är lika vanligt på de lite nyare (efter 2012) bilarna? Jag får en känsla av att många av dom som har drabbats har årsmodeller omkring 2008-2011.. eller är det bara önsketänkande? :)

Ett alternativ är ju att bara känna på generaton och kompressorn när remmarna är av, och inte göra något mer med dom ifall de känns OK.. några idéer om det?
Plastskyddet nere vid vevaxel är ett annat på senare modeller. Till ex D5244T16 från 2010-11 har en mjukare vulkad del i skyddet som mycket lättare släpper in främmande föremål. Senare motorer ex 5244T12 har en mycket styvare plastkåpan. För övrigt ser man skillnad på motorerna genom att de nyare som har styvare plastkåpan har oljepump i oljetråget samt en magnet till kol kylning som syns under kamremskåpan, de tidigare med mjuka kåpan har ingen extra kolvkylningsventil och den oljepumpen sitter bakom drevet på vevaxeln mot motorkroppen. Annars är motorerna rätt lika.
Är väl ingen skillnad på kringkomponenterna på de nyare vad jag vet så de är nog mer att ju nyare de är ju färre är det som gått lika långt är nog min teori iaf, generatorn är inte skitjobbig o plocka ur har haft ur min typ 3 gånger för felsökning o byta laddregulator.

Vår 2010 så börja ac gå tungt antagligen pga dåliga lager så där gick multiremmen mitt på semestern en 40 mil hemifrån, inte skitkul men med en ny rem till BMW som var lika lång som Volvos dock med ett spår mer än volvo som klipptes bort med sax så blev de ny rem på parkeringen mitt emot biltema och skiten rulla vidare, antagligen bara en jävla tur att remmen inte trassla in sig
PiskadMekaniker skrev: mån 08 jul 2024, 21:04 Plastskyddet nere vid vevaxel är ett annat på senare modeller. Till ex D5244T16 från 2010-11 har en mjukare vulkad del i skyddet som mycket lättare släpper in främmande föremål. Senare motorer ex 5244T12 har en mycket styvare plastkåpan. För övrigt ser man skillnad på motorerna genom att de nyare som har styvare plastkåpan har oljepump i oljetråget samt en magnet till kol kylning som syns under kamremskåpan, de tidigare med mjuka kåpan har ingen extra kolvkylningsventil och den oljepumpen sitter bakom drevet på vevaxeln mot motorkroppen. Annars är motorerna rätt lika.
Ok. Vet vi om kamremshaveri p.g.a. multirem / ac rem fortfarande förekommer med den nyare kåpan, eller om det blivit ovanligare? Om man bara byter remmarna och spännaren kanske man kan vara relativt lugn isåntfall tänker jag..
PiskadMekaniker skrev: mån 08 jul 2024, 21:38 Gjorde en i stål till D5244T16
Det där hjälper föga. Det var en liknande konstruktion som nämnda engelsman torgförde för något år sedan. Remmen eller delar av remmen tar sig in på ovansidan, där plasten är som mjukast, varpå katastrofen är ett faktum. Det som däremot skulle hjälpa är ett skydd av plåt. Det är möjligt att någon plåtslagare skulla åta sig jobbet med plastskyddet som förebild. Även om det kostar en hel del, är det kaffepengar i jämförelse med en begagnad motor med allt vad det innebär i form av jobb mm. I bästa fall blir det byte av topp, inte heller det småpengar.
Det är knappast sämre än originalet i gummi. Men byter man rem varannan service då dessa remmar verkar vara inköpt i megapack från buttrix eller liknande lågprishandel så har man halva i hamn redan där. Sen att en generator, eller annat aggregat förstör en rem är en annan historia.

Nä jag har inte tittat mer på det, jag […]

XC60 2026 pureläge

Även modeller med "stora" batteriet[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

säkert bra bil och komfort osv, men det som […]

Har inte led lampor dock