- lör 08 jun 2024, 19:24
#1580717
Detta är ju ett ämne som varit uppe tidigare, jag har gått igenom denna tråden:
viewtopic.php?t=93046&start=20
Men jag tycker inte riktigt att man kommer till någon konsensus där. För min del så struntar jag i huruvida tillverkaren rekommenderar det eller inte, utan jag är mer intresserad av att diskutera fysiken bakom.
Anledningen till att jag lyfter denna tråd är att jag häromdagen glatt lallade in på bilia och bad om offert på spolning av automatlåda, XC70 D4 awd aut 2014. Teknikern jag pratade med verkade sällsynt insatt och han avrådde bestämt, dels eftersom volvo inte förordar oljebyte, men också för att han påstod att växellådorna kunde börja hugga om den gått långt med gammal olja och får ny. Han ägde själv en snarlik bil som min som tom gått längre, och han hade inga planer på att byta oljan. I min värld är det självklart att lådan mår bättre av fräsch olja, även om den i teorin kan gå långt utan byte.
Så frågan är då vad som händer när man skickar i fräsch olja i en låda som har gammal olja, varför skulle den börja ”hugga”? Skit som släpper vid spolning? Vill lamellerna ha blaskolja när dom är inkörda?
Och följdfråga blir då; kan man minimera risken för dramatiska effekter om man bestämmer sig för ett byte? Jag har t.ex. läst att vissa byter oljan i omgångar utan spolning, vilket kanske hade varit mildare än att byta allt direkt? Om man gör detta, hur ska man förhålla sig till adapteringen (klarar den att justera om sig när den succesivt får bättre olja eller kan den bara justera sig utefter hypotesen att oljan bara blir sämre?)
viewtopic.php?t=93046&start=20
Men jag tycker inte riktigt att man kommer till någon konsensus där. För min del så struntar jag i huruvida tillverkaren rekommenderar det eller inte, utan jag är mer intresserad av att diskutera fysiken bakom.
Anledningen till att jag lyfter denna tråd är att jag häromdagen glatt lallade in på bilia och bad om offert på spolning av automatlåda, XC70 D4 awd aut 2014. Teknikern jag pratade med verkade sällsynt insatt och han avrådde bestämt, dels eftersom volvo inte förordar oljebyte, men också för att han påstod att växellådorna kunde börja hugga om den gått långt med gammal olja och får ny. Han ägde själv en snarlik bil som min som tom gått längre, och han hade inga planer på att byta oljan. I min värld är det självklart att lådan mår bättre av fräsch olja, även om den i teorin kan gå långt utan byte.
Så frågan är då vad som händer när man skickar i fräsch olja i en låda som har gammal olja, varför skulle den börja ”hugga”? Skit som släpper vid spolning? Vill lamellerna ha blaskolja när dom är inkörda?
Och följdfråga blir då; kan man minimera risken för dramatiska effekter om man bestämmer sig för ett byte? Jag har t.ex. läst att vissa byter oljan i omgångar utan spolning, vilket kanske hade varit mildare än att byta allt direkt? Om man gör detta, hur ska man förhålla sig till adapteringen (klarar den att justera om sig när den succesivt får bättre olja eller kan den bara justera sig utefter hypotesen att oljan bara blir sämre?)
