- tor 23 maj 2024, 23:57
#1579420
Hej, har börjat få lite problem med accelerationen i min XC70 2014 D5 AWD.
Saker jag har gjort:
Service:
Olja + filter
Luftfilter
Bytt tryckslang mellan IC och spjällhus
Rengjort EGR ventilen
Regenererat partikelfiltret med VIDA och fått ner sotmängd från 44g till 6g (hade felmeddelande om sotfilter fullt)
Det jag har märkt är att kör jag i hastigheter över 160kmh vill bilen knappt accelerera mer om vägen lutar lite uppför. Ja, jag vet att det är olagligt att köra så fort så det behöver vi inte diskutera mera.
Innan var accelerationen helt ok i hastigheter under 100kmh men tror ändå inte den har varit bra. Detta är min första D5 med dubbelturbo, bara haft lilla D5 tidigare med enkelturbo och 175hk (även kallad 2,4D)
Vad tror ni kan orsaka detta?
Luftläckage?
Dålig turbo?
Har inga felkoder eller felmeddelande. Har däremot sett att börvärde på lmm inte stämmer med faktiska värdet (se bild), samma sak med börvärde på laddtrycket mot faktiska laddtrycket. Att temperaturerna på kat och dpf är höga beror på att detta är efter regenereringen av dpf.
Mätarställning: 29600 mil
Saker jag har gjort:
Service:
Olja + filter
Luftfilter
Bytt tryckslang mellan IC och spjällhus
Rengjort EGR ventilen
Regenererat partikelfiltret med VIDA och fått ner sotmängd från 44g till 6g (hade felmeddelande om sotfilter fullt)
Det jag har märkt är att kör jag i hastigheter över 160kmh vill bilen knappt accelerera mer om vägen lutar lite uppför. Ja, jag vet att det är olagligt att köra så fort så det behöver vi inte diskutera mera.
Innan var accelerationen helt ok i hastigheter under 100kmh men tror ändå inte den har varit bra. Detta är min första D5 med dubbelturbo, bara haft lilla D5 tidigare med enkelturbo och 175hk (även kallad 2,4D)
Vad tror ni kan orsaka detta?
Luftläckage?
Dålig turbo?
Har inga felkoder eller felmeddelande. Har däremot sett att börvärde på lmm inte stämmer med faktiska värdet (se bild), samma sak med börvärde på laddtrycket mot faktiska laddtrycket. Att temperaturerna på kat och dpf är höga beror på att detta är efter regenereringen av dpf.
Mätarställning: 29600 mil
Senast redigerad av 1 daekol, redigerad totalt 0 gånger.