Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1560198
Hej.

Har en V70 2,5ft -11

Detta vinande ljud uppkom efter att jag gjort service själv på bilen. Jag har gjort service senaste 5 åren på den utan problem.

Jag köpte servicekit https://vparts.se/se/volvo-v70/v70-08-1 ... 10910.html från Vparts. Med t-stift, luftfilter, kupe filter, bränslefilter (Som dock inte finns på bilen). Luftfiltret är det enda som är lite annorlunda från de jag köpt separat vilket liknar detta https://vparts.se/se/volvo-v70/v70-08-1 ... ensin.html

Skillnaden är det vita microfiberfiltret som sitter på luftfiltret, det saknades i servicekitet, och direkt när jag startade bilen efter bytet så hörde jag ett högre vinande ljud, tänkte att det är väl så och ingen problem. Nu 4 månader senare är ljudet ännu högre vid 2500rmp och bilen är mkt slöare. Kan det var filtret som bidrar till detta?

Jag vet också att jag var tvungen att lossa på den stora plast slangen/röret som går från luftburken till turbon? Jag var dock noga att montera allt korrekt.
#1560360
Hur kollar jag drt. Jag testade känna lite på slangar och givaren som sitter på grova plaströret. Blev ingen skillnad i ljudet. Är det läkage så är det isf på störa röret det är det enda jag skruvat bort och vikt lite undan för att kunna ta bort locket för t stiften.
#1560407
Snart 700 visningar och ingen har några flera ideér? Tänkte man kanske kunde slippa lämna in den, om det bara är nån slang. Jag liksom ingen aning om hur det funkar, har inte haft en Turbobil förut. annars har jag inga problem alls att meka själv
#1560429
klacken skrev:Om det började direkt efter du servat så har du inte fått allt tillbaka som det ska,låter som luftläkage.att filtret är lite annat gör inget.
Kanske inbillar mig men det känns som att det luktar endel bensin när man startar och kollar i motrummet, vet inte om det alltid gör det med bilar har inte tänkt på det.

Det är bara 2 stora slangkälmmor och en skruv till stora slangen. jag rörde på den när jag filmade och det blev ingen skillnad på ljudet alls. Har känt och kollat, och hittar ingen som skulle bero på felaktig montering.
#1560437
Jag gissar att det är turboslangen. Bilen blir långsamt slöare för att sen gå in i "sköldpaddan"
Den är tjock som en underarm och form nästan som ett S. Dom brukar ge sig med tiden, och hålet/sprickan är nog så litet att du inte ser eller känner det. Slangen bör sitta på höger sida om kylaren nertill, om du står framför bilen. Slangen kostar ca 1500 om jag minns rätt och går att byta själv med lite hjälp av nätet.
#1560438
Kanske ett tips som jag läste här på forumet,ta ett stetoskop eller en bit trädgårdsslang mot örat och försök lokalisera varifrån ljudet kommer. Men självklart varningens finger, fastna INTE med slangen i någon rem eller liknande.
#1560445
246 skrev: ons 08 nov 2023, 01:14 Jag gissar att det är turboslangen. Bilen blir långsamt slöare för att sen gå in i "sköldpaddan"
Den är tjock som en underarm och form nästan som ett S. Dom brukar ge sig med tiden, och hålet/sprickan är nog så litet att du inte ser eller känner det. Slangen bör sitta på höger sida om kylaren nertill, om du står framför bilen. Slangen kostar ca 1500 om jag minns rätt och går att byta själv med lite hjälp av nätet.
Har möjlighet att länka bild på slangen. Vad heter den egentligen. Har drt med kylaren att göra. Är det så, så får jag lämna in den kan inte stå på parkeringen och drälla kylarvätska.

Eller såhär. Är det ngt man kan byta utan att hissa upp bilen eller annat krångel? Vanliga verktyg och byta uppifrån?
S90 T5 däck/bromsskivor

Hej på er! Jag hade nyligen inne min S90[…]

1. Automatisk parkeringsbroms. Det sägs g&ari[…]

V50 motorlampa P0171

Kolla särskilt slang mellan insug och oljef&a[…]

Det är väl en förslitning på […]