Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
Verkar som AC:n gett upp. Halvskuret lager (högt lagerljud, AC-remmen är borttagen), läcka i systemet, kyler dåligt mm. Har fyllt systemet med EnviroSafes produkter i några år nu (ska vara miljövänligt och inte skada ozonlagret).

Har ingen lust att lägga 10-15K nu inför semestern (för då blir det ingen semester att tala om), men har inte heller lust att åka omkring utan AC i denna hetta, så jag tänkte inhandla erforderliga delar från tyska webbhandlare och låta en lokal verkstad byta delar, vakuumsuga och fylla med medium. Har för mig att systemet måste "rengöras" innan delar byts och sytemet vakuumsugs och slutligen fylls med köldmedium.

Någon som har koll på allt som ska bytas? Vad mer som bör göras?

Råd, info, tips, vägledning, förslag mm emotses med tacksamhet.
av HakanF
Det underlättar att veta var det läcker, byt den delen som läcker samt kompressor ev torkfilter. glöm inte att ac-kompressorn behöver olja.
Enkla jobb som man lätt gör själv sedan lämnar man in för vakuumsuga och fylla.

Om du skruvar själv lämna in bilen på läcktest och fråga dem vad du behöver byta samt vilken och hur mycket olja som behövs samt om och vad de kostar att fylla igen.
av xAx
Tack för svar. Har för mig att jag läst någonstans att även hela systemet måste rengöras på något vis om kompressorn skurit. Misstänker att kompressorn tagit stryk eftersom lagret i magnetkopplingen började föra oväsen och rotera så trögt/slira att det började ryka och lukta bränt gummi från remmen som hade börjat smälta ... Naturligtvis kapade jag genast remmen på en stormarknadsperkering, fick knappt av den från remhjulet eftersom den "smält fast".
av Ceska
Själva kompressorn har nog inte skurit ihop bara lager som roterar oavsett om kopplingen är aktiverat eller inte. Di får nästan slita bort magnetkoppingen och känna på kompressorn axel hunden roterar.
av HakanF
Jag har gjort detta jobb på 2 bilar och på våran SAAB 9-3 så var det kondensorn som läckte och kompressor hade skurit. tydligen läcker oljan ut om man har stort läckage och kompressorn skär.
På SAAB:en köpte jag en kompressor från skroten (funkat i 10 år) och bytte kondensorn samt torkfilter, fylde olja i kompressorn sedan vakuumsög och fyllde firman som läcksökte
av xAx
Tack för alla svar. Jag pratade med en lokal ac-snubbe i går för att eventuellt boka tid för översyn av ac-systemet, men det fanns inga tider innan augusti. Han menade att det i allmänhet brukar vara högt tryck på ac-verkstäder vid denna tid på året innan semestern och i synnerhet vid längre perioder med varmt väder. Det låter rimligt. Därutöver kom han med en massa påståenden om att det är superviktigt att skölja systemet med för detta ämnade speciella kemikalier efter byte av någon del i systemet exv kompressor, kondensor, torkfilter mm och innan vakuumsugning. Dessutom ska det vara viktigt med rätt mängd olja i systemet dvs monteras ny kompressor som är fylld med olja så blir det för mycket olja, eftersom det redan finns olja i slangar mm, och därmd kan skada kompressorn. Samma sak om det är för lite olja i sytemet enligt ac-snubben. Vidare påstod han att om lagret i magnetkopplingen skurit (roterar trögt eller inte roterar alls) så är sannolikheten stor att kompressorn skadats. Fick intrycket att jag inte bör göra något alls, utan lämna in bilen till honom. Kanske skulle han kunna klämma in mig måndag kväll direkt efter midsommar för att identifiera felet. Att bara identifiera felet hjälper mig föga, jag behöver åtgärda det.

Vad säger ni? Låter det trovärdigt med sköljning, oljan mm? Ska jag ge mig på att byta kompressor och kondensor (torkfiltret ska vara integrerat i kondensorn)? Vakuumsugning och påfyllning av köldmedia ombesörjer en mindre bilverkstad när som helst kvällstid, så det är inga problem.

Tacksam för era synpunkter och åsikter!
av HakanF
BS dom vill bara ha mer jobb och ta bra betalt. Vet du med säkerhet att det är kondensorn som läcker? kan den lilla firman hjälpa dej med oljan och vilka oringar osv du bör byta?
När dom fyller så ska bilen stå trycksatt vissa timmar innan så att allt är tätt så fylla på en kväll låter konstigt.
Jag skulle göra det själv och har gjort det själv. Men det är upp till dej.

Vacuumsuga måste göras annars kan ev fukt i systemet frysa.
av xAx
Nej, jag vet inte om kondensorn läcker men snubben påstår att torkfiltret MÅSTE bytas i samband med byte av exv kompressor (torkfiltret lär vara integrerat i kondensorn) . Vad gäller rätt oljemängd och o-ringar var det inget tal om när jag pratade med den mindre verkstan. Antar att de fyller på PAG-olja om jag kommer med en begagnad kompressor. Ja, jag fick också en känsla av de vill ha jobb och byta det mesta repektive fylla och ta betalt.
av HakanF
När jag googlade torkfilter v70III så går de byta löst.
Återigen ta reda på vad som läcker först sedan byt det du måste byta, torkfilter, kompressor och det som läcker. (jag har hjälpt till att byta kondensor på en bil där ett rör till kondens läckte. Kul :bored: )
Ser oringar bra ut så behöver de nog inte bytas
Oljan ska tömmas i kompressorn vid montering, men bara om man byter kompressor.
Om du brukar skruva så är det inga problem och du behöver inga specialvertyg. Annars finns de gott om klipp på youtub hur du vacuumsuger o fyller igen men inget jag skulle göra.
av HakanF
Om du köper en ny ac kompressor så verkar de vara förfyllda med olja. den jag bytte köpte jag på skroten då var jag tvungen att fylla.

(Skriver jag ut modellnamnen med siffror så[…]

Vilken bränslebox passar?

Chippet står det Timos 2/7/9 series trim chi[…]

Det mesta är helt likt, el skiljer såkl[…]

Kostnad kamremsbyte

Cirka 11 000 kr på Bilia, 2025, för en […]