Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mimeck
XC70. D5. 2011
Vida förklarade att två av glödstiften är trasiga. Tror det var tre och fyra.

Jag har tagit ur dom och mätt dom. Vida hade rätt. Två stift är trasiga.
Jag ska byta ut alla fem till nya imorgon (lördag)

Jag har inte märkt nått konstigt alls. Borde det inte märkts på nått sätt att två glödstift varit trasiga?
Har varit lite ojämn tomgång vid start men det var även i somras.
----------------------------

Skulle vilja flytta lampan lampan för helljuset för ratten hamnar i vägen om jag sänker den till det bekvämaste läget.
Kan man byta intsumentbräda eller nått?

Skulle även vilja flytta nackstödet bakåt. Har inte hittat nått sätt att göra det.
När jag ändå håller på så skulle det inte göra nått om förarstolen gick att skjuta bakåt ett antal centimeter.

Jag är bara 180cm lång men volvos stolar och förarplats är inte helt genomtänkta. Gamla 240 från 70-talet hade skönare stolar...
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag tyckte åtminstone att min 850 hade bättre stolar. Nu har jag någorlunda vant mig.
Helljuslampan lär sitta där den sitter. Jag ställer in ratten så jag lagom ser hela instrumentbrädan.
Nackstödet rör jag normalt inte vid, så det har jag inte forskat i om det går att flytta ännu längre bakåt.
Skjutmånen på stolen räcker till för mig som är 183 cm.
av mimeck
Problemet är att dina ben är för korta i förhållande till din längd...
Eller så är mina ben för långa. Har irriterat mej på ben längden i många fordon.

Det var en som tyckte att jag satt konstigt i stolen men jag får inte till inställningarna som jag vill. Skulle ju vilja ha stolen längre bak eller kanske hellre pedalerna längre fram. Ratten längre ner men då syns ju inte helljuslampan och nackstödet längre bak. Vill kunna stödja nacken men ibland känns det som att huvudet lutar framåt.

Nånn som har nått att säga om glödstiften då? Har inte gjort nånn kallstart i 30 minus än men jag märkte ju inget innan jag bytte dom. Satte i nya idag. Bra iallafall att dom funkar ifall jag glömt motorvärmarn när det är 30 minus ute. Borde ju öka chanserna att bilen hoppar igång!
Användarvisningsbild
av apersson850
Mina ben är precis så långa att jag når ner till marken när jag står upp.
Har du provat att sitta lite högre upp? Kanske fungerar om du har långa ben och kort kropp. Du ska ha knäet lite lätt böjt när du trampar ner kopplingspedalen, eller sätter foten på motsvarande ställe på golvet i en automatare.
För min egen del får jag luta huvudet otrevligt långt bakåt om jag ska låta det ligga mot nackstödet.
av mimeck
Testat olika inställningar. Än har jag inte hittat en skön sittställning men jag kör oftast bara fyra mil/dag så det funkar.

Leker med inställningarna ibland så jag kanske hittar en skönare inställning.
av HakanF
Var köper du glödstift och vad är det för fabrikat på original?

8 Nm på dem om de dras för hårt kommer de fastna om de någonsin behöver bytas igen. (fast det vet du kanske, bara ville påminna)
Senast redigerad av 1 HakanF, redigerad totalt 0 gånger.
av mimeck
Köpte på v-parts i sundsvall. Har inte kollat vilket fabrikat det var. (varken dom nya eller gamla) Vet inte om det var original heller.
Bilen har ju gått 30000 mil. Jag har inte all historik på bilen.

Åtdragningsmomentet stod i Vida men mitt minsta momentspärrskaft klarade inte 8nm så jag drog på känn och höll spärrskaftet så långt in som möjligt.

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]