- tis 26 jul 2022, 14:27
Hej, bytte filter på min V70 2008 2.0D (D4204T). Allt var frid och fröjd tills jag skulle prime:a. Där gjorde jag missen att göra som man "brukar", dvs. ha tändningen i läge II ett par sekunder, några omgångar. Läste senare att man skulle låta den stå minst 60 sek i läge II för att systemet skulle lufta sig självt (står i instruktionsboken men inte i Haynes under bränslefilterbyte).
Motorn startade några sekunder, men dog pga. bränslebrist.
Nu får jag dock inte bilen att vilja lufta systemet. Testat flertalet gånger men vill inte lufta eller starta.
Tillslut tog batteriet slut så fått ladda upp det. (Rejält Globalbatteri 1,5 år gammalt)
Tog loss huset och filtret för att kolla att jag inte gjort något fel eller att filtret mot förmodan var fel modell, men allt var frid och fröjd.
Inga läckage.
Och det var diesel i nya filtret.
Säkring till bränslepumpen är kontrollerat.
Innan jag började byta filer så kollade jag bränslenivån, så att denna skulle vara under 3/4-delar. Har för mig att den låg runt 2/5-dels tank, kanske lägre.
När sambon kommer hem med andra bilen så tänkte jag hämta diesel och fylla upp tanken mer.
Någon som har några andra idéer?
Motorn startade några sekunder, men dog pga. bränslebrist.
Nu får jag dock inte bilen att vilja lufta systemet. Testat flertalet gånger men vill inte lufta eller starta.
Tillslut tog batteriet slut så fått ladda upp det. (Rejält Globalbatteri 1,5 år gammalt)
Tog loss huset och filtret för att kolla att jag inte gjort något fel eller att filtret mot förmodan var fel modell, men allt var frid och fröjd.
Inga läckage.
Och det var diesel i nya filtret.
Säkring till bränslepumpen är kontrollerat.
Innan jag började byta filer så kollade jag bränslenivån, så att denna skulle vara under 3/4-delar. Har för mig att den låg runt 2/5-dels tank, kanske lägre.
När sambon kommer hem med andra bilen så tänkte jag hämta diesel och fylla upp tanken mer.
Någon som har några andra idéer?
Senast redigerad av 1 sveddan, redigerad totalt 0 gånger.
- By Stiffmeister