Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1448157
I lördags skulle jag åka iväg. Bilen går inte att starta och växelväljaren satt fast. Höll på ett tag. Till sist startade bilen och jag kunde välja D.

Bilen är en V70 2011 D5 Geartronic.

När jag åkte iväg högg och slog v-lådan något alldeles. Har aldrig varit med om det tidigare. Bilen skulle in på service idag. De bytte olja i v-lådan också. Den gick något bättre men sedan började det igen.

Någon som har något tips på vad det kan vara och vad jag kan göra? Den har gått 15000 mil och hade stått still en vecka innan det började.

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 morre, redigerad totalt 0 gånger.
av morre
#1448164
Var ute och körde nu. I 120 växlar den ned och jag fick kasta mig på bromsen för den började motorbromsa hej vilt.

När jag skulle åka Noterade att växelspaken var svår att få loss och att det inte lyste rött på P - markeringen. Den liksom blinkade. Sedan när jag fick loss spaken så lyste det rött. Kan det vara en ledtråd? Något glapp i växelväljaren? När det inte hugger går lådan fint. De såg oljefukt under lådan idag ska tilläggas. Hm…
Användarvisningsbild
av apersson850
#1448210
Med "rött", är det de orange lysdioderna som sitter infällda i markeringarna P, R, N och D som du syftar på?
Om de inte indikerar rätt växelläge kanske det är något fel i spakstället, så lådan får olika order om vad den ska göra.

När bilen var på service kollade de väl om den gav ifrån sig några sluga felkoder?
av morre
#1448240
Stämmer, de orange. Ja de kollade och fick koden att växelväljaren hade låst sig vilket genererade en felkod.
av morre
#1448241
Ska kolla mer kring detta. Skulle ett dåligt batteri kunna vara orsak? Ska sätta laddare på den så får vi se. Men det är ett longshot! :) Men eftersom den stått en vecka när problemet uppstod så kanske det skulle kunna vara en idé. Men som sagt förmodligen inte.
av Malmstroem
#1448265
Jag börjar all felsökning kring el och elektronik med att prova med ett garanterat friskt batteri. Ibland räcker det att ladda, ibland har jag "lånat" batteri från någon annan bil, ibland har jag köpt nytt.

Förvånansvärt ofta har det löst problemet.

Ovanstående lär dock inte hjälpa mot oljeläckage. ;-)
av morre
#1449047
Jag skrev för någon vecka sedan om mitt “växellådselände”. Har ännu inte hittat lösningen. Men några fler ledtrådar.

Förra helgen bilen startade inte bara knorrade.
Växelföraren fast i P
Efter flera försök startade den och växelföraren kunde föras till D.
Bilen växlade helt galet. Hårda oförutsägbara växlingar.
Bilen hade stått en vecka. Innan dess inga problem.

Olja byttes i lådan. Spolades på Bilia. Svart och bränd.
Ingen effekt. Samma fel

Idag startade jag bilen.
Växelföraren fast i P
Orangea lamporna bredvid P lös ej. När jag ryckte i spaken blinkade lampan. Till slut ficka jag loss föraren.
När jag ska köra händer inget i D. Men vid gas börjar det komma igång. Till slut går det att köra och kändes ok.
Samma problem antar jag vågade mig inte ut.

Bilia tror på en adaptionskörning. Jag är skeptisk.
Men varför från en vecka till en annan utan att ha kört så pajar något?
Varför fastnar föraren?
Varför gick bilen första gången inte att starta?
Varför måste lådan ”ladda upp” för att komma igång?

Är det ett inte läckage?
Är det ventilerna?
Är det växelföraren?
Är det styrenheten?
Är det bara adaption?
Men varför hände det utan att jag ens körde bilen?

Någon klok Sherlock Holmes där ute? Har fått ett skambud för bilen trist men vill samtidigt inte lägga ut 50-60 på en såpass gammal bil.

Trist läge. Men det kanske går att lösa?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1449060
Bilen är förstås inte mycket värd eftersom näste ägare måste räkna med att reparera för samma summa som fu inte vill lägga ut.
av HakanF
#1449176
Några frågor.

Har du/någon mätt att ditt batteri är helt ok?

Är växellådan spolad med en "spolpump" eller har de bara bytt olja eller värre bara spätt ut oljan?

Var i Sverige bor du? Volvo är överlag inget bra på växellådor.

Det visar sig att generator va slut o glappade

Volvo 945 spacers

Har en Volvo 945 med originalfälgar och 195 b[…]

AC Volvo 240 GL-90

Fast det sitter ju fortfarande en remdriven fl&aum[…]

Koppla in el orginaldragkrok

Tjena! Har köpt en begagnad dragkrok med Kabe[…]