Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Funderat på en volvo T4F V70 1.6 179hk som rullat 14000mil års m 2012 tycker den ser bra ut samt har han sagt att han endast kört på bensin? men 2 stycken bil verkstader sa nej absolut inte när jag ringde en är min vänn och grannen säger att det är ford motor? samt så hade de en exakt samma säger de och de fick motorhaveri och blev över 30000 att fixa den på volvo och där sade volvo att det är bara problem med denna modell. är detta sant? samt farsan total vägrar med ett stort nej. borde jag bara satsa på en d5 summum?
Finns ju massor med D5 där aggregatremmen gått av och i sin tur dragit med sig kamremmen med motorhaveri som följd. Har man otur så har man, oavsett märke och modell.
Motor och bil är om inte riskfria, så oftast små bekymmer. Spridarna kan ge upp, finns en tråd om det här (de är ersatta av en ny typ som fungerar som den ska), annars inget värre.
Är det en manuell? Automaterna (dubbelkoppling) är inte förlåtande för felaktig service. Så pass att om det är en automat ska lådan vara bytt, eller väldigt billig bil.

Tjejen har rullat 4000 i sin bil, och en vän rullade 5000 i den innan. (Nu har den gått 23)
Pumpen i tanken byttes ganska tidigt, den var helt full i mekaniktorkpapper, så det var inte direkt bilens fel... (4000kr)
Sen lämnade automatlådan in vid ca 16-17k, med en stort hål i plånkan som resultat. (50k)
Efter det har jag bytt spridarna till nya varianten vid ca 20000 mil (ca 4000kr i material och 2 timmars jobb)

Har även rullat runt 3000 mil i en automat -12 för några år sen, den bytte jag inget på.

Svärmor har en v60 -12 med t3, vilket är i stort samma konstruktion, den har gjort ca 8-10k mil i familjen och inget är bytt på motorn.

Svärfar har en T4 -11 som fått ny ac-pump, tryckgivare till bränsletryck och insugstryck och även pump i tank.

En T4F eller T3/T4 är mitt förstahandsval på en sån här bil när folk frågar. Men då måste det vara med vevlåda, för automaterna är som sagt inte så förlåtande grejer, och dyra att fixa.
Är spridarna bytts skulle jag säga att det är riskfritt sånär som på vilken annan bil som.

Vad har folk emot Ford, rullar bra många fler sådana än Volvo på vägarna, har dessutom haft ett gäng och det ända som inte krånglade var motorerna, men rykten tenterar att vara seglivade.

Vad säljaren säger sig kört på spakar ingen roll, det går aldrig lita på och är det för att skydda spridarna så gick de ända sönder som körts på bensin.

Sen se så att den är rapp och svarar för annars är det bränslepumpen och det har några fått byta på t4f, inklusive jag.

Annars en trevlig motor att köra och passade mig mycket bra.
Jag har Ford-motorn och överlag har bilen hållt sig felfritt i 10år, den kommande juni kommer jag dock behöva byta multi-remmen + service men har inte haft några problem varken med elektroniken eller funktioner. Jag säger prova och undersök elektroniken med mera och ge dig själv en uppfattning.
UnleashFusion skrev: tis 07 apr 2020, 15:03 Jag har Ford-motorn och överlag har bilen hållt sig felfritt i 10år, den kommande juni kommer jag dock behöva byta multi-remmen + service men har inte haft några problem varken med elektroniken eller funktioner. Jag säger prova och undersök elektroniken med mera och ge dig själv en uppfattning.
2,0F är en helt annan motor.
Det finns som sagt massor av dumma och tokiga rykten om FFV-bilar. Dom flesta av dom kommer från personer som aldrig har kört någon FFV och än mindre, ägt någon. Det är i stället någons jobbarkompis morsas före detta sambos kusins grannes tidigare sommarstugegrannes farsa som en gång fick väldiga problem när han åkte i en FFV.
Den nivån är det ofta på dessa rykten. Fråga i stället dom som har eller har haft den aktuella biltypen.

Fördelar: Låg skatt, fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. (Calix/Volvo, fullt utbyggbar med alla tillbehör) Möjlighet att köra på E85 om det är billigare.
Vi har en T4 utan F, köpt ny 2011, uppdaterad med polestarsatsen så fort den fanns att beställa. Bilen har gått 100% problemfritt i 8800 mil sen ny, förutom återkallelsen från Volvo med byte av packning på insuget som kunde resultera i bilbrand. Hittills har visom sagt inte ens bytt bromsbelägg. Knock on wood, men hittills 100% felfri, bara årlig service.
Ganska skönt att slippa dieselknattret också.

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]