Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Buck666
Bilen dog för mig häromdagen, trodde att det var nåt med kammen först eftersom jag bytte kamremmen 2 dagar tidigare. Det visade sig dock vara EGRen, den har varit misstänkt tidigare när bilen gått lite småryckigt. Har läst mig till att det är vanligt att den sotar igen, men att det går att göra rent och smörja upp den.

Såg en video som beskrev demontering av den, men det verkade vara rätt mycket jobb inklusive tömning av kylarvätska. Någon som vet om det finns ett smidigt sätt att göra detta?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jimmy Svensson skrev: fre 08 nov 2019, 09:30 Lämna till Volvo. Är väl EGR som ska bytas på alla VEA motorer nu gratis
Det har jag inte hört något om...
Användarvisningsbild
av Någonting
Det är inte ett EGR-byte som ingår i den kampanjen. Som ni kan läsa i tråden så berördes min bil och fick delen bytt på kampanjen. Men det blev ändå dags för ett EGR-byte framåt våren för min del.

Om din bil är yngre än 5 år och gått mindre än 8000 mil så har du avgasgaranti på den och får EGR:en bytt gratis.
Användarvisningsbild
av Någonting
Har du fortfarande maskinskadeförsäkring så kan den kanske ta kostnaden.
av Buck666
Njae, Volvia har minst 7500:- i självrisk så det är jag inte så sugen på. Tanken slog mig dock

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Regn på keramiskt sprayeax

Även om effekten som spraylackskydd ger ä[…]

Blöddrande Motor

Hejsan! Körde nyligen min husvagn för l[…]

Svarar mig själv efter lite googlande…[…]

Ett nytt batteri borde ju inte laddar ur på[…]