Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå. Sitter och väntar på att Biliapersonalen skall tillbaka från lunch så tänkte höra med er här:

Igår när jag gjorde några ärenden så helt ur det blå så började bilen rycka vid växling, verkar främst ske vid 2->3. Sker inte vid varje växling och verkar inte direkt ha koppling till belastning. Dessutom så fick jag felmeddelandet ”ESC Service erfordras”. Startade om bilen 2 ggr och efter det kunde jag slutföra mina ärenden och hoppades att det var något tillfälligt.

Men så idag när vi skulle iväg på ett kortare ärende upprepas samma sak igen: ryck vid växling och sedan ESC-meddelandet. Startar om bilen men nu få jag samma sak nästan direkt igen och när jag sedan svänger in på en parkering får jag en rad felmeddelanden: växellådan, kylsystemet och samtliga förarstödssystem är röda och indikerar för service. Bilen ville först inte röra på sig men efter någon omstart kunde jag komma in i en ficka.

Någon som har stött på detta?
Senast redigerad av 1 Daviddd, redigerad totalt 0 gånger.
Jo var min tanke också då så mycket spökar. Vet inte hur gammalt det är men mätte det som av en händelse i förra veckan och fick 12,5 vid vila, 11,5 under last och sedan upp till 13,5-14,5 - vilket jag tyckte kändes ok men kan väl vara andra faktorer också.

Gick bra att åka hem men instrumentdisplayen spökade lite och precis när jag åker in i garaget slocknar allt igen. Tog mig in på typ tomgången, kunde inte gasa. Herregud vad tung styrningen är utan servo.
Nu står den hos Bilia. Dog en gång till för mig - alltså massor av felmeddelande och den gick inte att starta. De har förmodligen inte tid att titta på den denna vecka, perfekt med campingsemester inbokat from helgen :-(

Det enda de gjorde var att kolla så att inte någon rem var skadad, vilket den inte var. Får i och för sig vara tacksam att vi inte hann komma iväg innan den började krångla.
Jag hade fem (tror jag det var) till synes orelaterade fel samtidigt när en kabelhärva gnagats sönder av batterihyllan. Men det var en liten kabelstam, så det var ändå ganska begränsat. Inte så här tokigt som det står om i tråden. Jag kunde köra, även om bilen var pigg som en gammal Mercedes 170 Diesel med automatlåda.
Låter ju inte orimligt att det kan vara något sådant. Det som är lite dumt är att det skall ta sådan tid att få en felsökning. Vore skönt att veta om en bilhyra går att hantera via trygghetspaketet eller inte. Jag misstänker att ett eventuellt kabelbrott inte går under maskinskada..
Tompan60 skrev:Håller tummarna att det inte är ett större fel. Trist med sånt här i semestertider. Dagens bilar är knepiga. Nån liten sensor kan göra att hela bilen blir knäpp.

Ha de så gott ändå.
Mjo Sverige med flera stannar av halvt då, min bil krånglade lite i Tyskland nu men det löste sig, detta var på lördagen och frågade om man hade behövt byta delen när den skulle varit klar. Ojoj svarade han det är semestertider nu så på torsdag... Förvisso har jag fått en ac lagad i Sverige mitt i semestern hos en Volvo ÅF för fem år sedan.
Daviddd skrev:Låter ju inte orimligt att det kan vara något sådant. Det som är lite dumt är att det skall ta sådan tid att få en felsökning. Vore skönt att veta om en bilhyra går att hantera via trygghetspaketet eller inte. Jag misstänker att ett eventuellt kabelbrott inte går under maskinskada..
Om inte så kanske du har hyrbilsförsäkring? Blev den bärgad dit kan man som regel få hyrbil via volvo assistans (första dygnet eller två?)

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]

Volvo VIDA till Android?

Hej Är det någon som har VIDA på […]

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]