Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Taxen47
Nu har jag fått fel på min tankmätare V70-08.Häromdagen så skulle jag åka hem (2,5 mil) så visade tankmätaren tomt och färddatorn 80km till tom tank.Hade då bara kört 5 mil sen jag tankat fullt.Efter hand som jag körde så ökade den lite eftersom.Ett tag stod den på 14 mil sen 20 o.s.v.När jag kom hem så visade den normal mängd igen.Idag var det likadant när jag startade bilen.
av Rådlös
Så där har jag också haft. Det var batteriet som "sjöng på sista versen". För att vara säker kan du provbelasta batteriet. Det gör man med speciella batteritestare. Finns både hobbyvarianter på Biltema och proffsvarianter på andra ställe. En bilelektrisk verkstad har säkert en sådan. Åk till en sådan verkstad där du är beredd att köpa ett nytt batteri om det behövs. Om du bara kommer in på verkstaden och ber dom testa ditt batteri utan att göra något motköp, blir dom säkert sura och vill ha betalt för mätningen som i och för sig är snabbt avklarad. Köper du ett nytt batteri kan man tänka sig att dom bjuder på mätningen. Så skulle nog jag resonera om jag drev en verkstad.
Användarvisningsbild
av Taxen47
Du kan ha en poäng där.Tycker den låter lite seg när jag skall starta bilen.Skall testa lite nu när den stått över natten.Kan ju börja med att testa volten med multimetern på batteriet före och efter start.Bra tips av dig.
av Rådlös
En fingervisning är ju att tända innerbelysningen före start. Sedan startar man. Om ljusstyrkan i belysningen ökar då, alltså när generatorn börjar jobba, så är ju det ett tecken på att spänningen var för låg före start.
Användarvisningsbild
av apersson850
Lite ökar spänningen när generatorn börjar ladda, även om batteriet är friskt.
Bränslemätaren ska göra en snabb förflyttning till rätt nivå när du startar. Efter det ska den bara röra sig väldigt långsamt, för att undvika att den reagerar på att det skvalpar i tanken. Beteendet som beskrivs här är detsamma som man får om man är illegal och tankar med motorn igång. Då sker ingen snabbinställning, utan bränslemätaren kommer så sakteliga att krypa upp till fullt.
Användarvisningsbild
av Taxen47
Det var batteriet som var slut.Batteriet var på 11.94V i viloläge och 14.5V vid start,så generatorn laddade i alla fall.
Slog av motorn och kollade på batteriet och nu var det skägg på minuspolen igen.Gjorde rent polen och skon.Skulle starta bilen och den orkade inte starta.Fick larm om ABS,antisladd,airbag,parkbroms,bromssystem och bälte.Rena julgranen.
Provade att starta igen men inte ett liv.Det värst var att nyckeln gick inte att få ut.Såg sen att halvlyset var också på,så jag fick slå över till p-ljus för att inte dra ur mer ström.Gick bort till min granne för att fråga om jag fick låna hans andrabil för att åka till Biltema för att köpa nytt batteri.Han skjutsade mig dit istället.Köpte ett AGM batteri på 70Ah.Exakt samma storlek som mitt gamla batteri.Jag hade redan bestämt mig för köpa nytt batteri innan allt strul började men kom ju inte så långt.
Efter att jag varit nere hos grannen i 10 minuter och bara skulle upp och hämta lite grejer hos mig,så provade jag att få ur nyckeln och nu funkade det.Slog av p-ljuset och sen åkte vi.Nytt batteri=full fart på startmotorn.
av Rådlös
En liten förklaring till varför batteriet kunde vara 11,94 volt i vila, men 14,5 volt vid start när generatorn laddade.
Ett dåligt batteri är också dåligt på att ta emot laddning. Laddningsströmmen "fastnar liksom inte" i ett dåligt batteri.
Så om man funderar på varför batteriet är dåligt, "Generatorn laddar ju för fullt!" tänker man. Så är det inte hela sanningen. Ett dåligt batteri kan inte ta emot laddström!
Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]

Har testat att byta stol, fungerar inte heller

Tack till er som åtminstone varit i nä[…]