Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av harabad
Bytte till mej en V70 T4 -12 i somras som jag vilken dag som helst ska montera motorvärmare i.
Nu när jag körde slog det mej att här är ju ingen temp mätare i instrumentet!
Eller det går att få fram via nån knapp eller meny??
Verkar oerhört dumt att dom skulle tagit bort den? Eller??
av dannesk
Finns inget instrument som visar tempen i den modellen, man kan dock få ut det via Volvos VIDA eller en enkel OBD dongle till typ en mobil och man vill se i realtid. Har själv ingen tempmätare i bilen och inte behöft det på över 5 år.
av Rådlös
Inte direkt svar på din fråga, men jag kan berätta följande: Jag har en V70 2.0F -08. Den har en fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. För ett par vintrar sedan gjorde jag ett experiment. Det var en kall vinterdag, -17°C vill jag minnas. Jag pluggade då i värmarkabeln och lät den sitta i mer än ett dygn. (Jag vet, det är inte nyttigt att göra så. Värmaren är bara tänkt för korttidsanvändning. 2 timmar eller så) Temperaturen hade stigit så det var bara några minusgrader. Jag mätte med en IR-termometer på motorns gavel. Den visade 30°C. Det kanske inte var det optimala stället att mäta på, jag vet inte? Men efter mer än ett dygn blev det inte mer än 30°. Nu har jag läst lite om det här. Värmaren är bara på 418 Watt, jag har mätt. Och det beskrivs som att man vill inte värma för mycket för att inte riskera att "lura" motorns styrsystem. Antag att det hade varit som i gamla tider att temperaturen blev kanske 50 - 60°. Och man startar bilen och styrdatorn börjar reglera efter det. Sekunderna efter kanske kylarvattnet börjar cirkulera och det kommer iskallt vatten från kylaren. Då kanske styrdatorn får fnatt och tror att ett generalfel har uppstått och vet inte hur den skall reglera.
OBS! Detta är en hypotes som jag har läst mig till. Jag vet inte hur mycket bäring det har.
Ett annat exempel med förklaring till att värmaren är så måttlig. Risken för att kylarvätskan börjar koka runt motorvärmarelementet blir mycket mindre med en "svag" motorvärmare. Elementet är ju känsligt för överhettning. Kokande vatten kyler inte motorvärmaren. Det blir ju bara ångbubblor då. Elementet brinner upp på nolltid.
Men tänk också på att 30° varmt har vi fått känna på den här sommaren. Det räcker för att starta en bilmotor utan några antydningar till köldstartproblem.
Så jag tror inte du har så mycket glädje av en motortermometer om du inte har ett "prylbehov" eller andra funderingar på temperaturinfo.
Användarvisningsbild
av fjohan82
dannesk skrev: fre 14 sep 2018, 11:05 Finns inget instrument som visar tempen i den modellen, man kan dock få ut det via Volvos VIDA eller en enkel OBD dongle till typ en mobil och man vill se i realtid. Har själv ingen tempmätare i bilen och inte behöft det på över 5 år.
Har du inte på en XC60 MY17? Jag har det på min V60 MY17...
Användarvisningsbild
av fjohan82
Rådlös skrev: fre 14 sep 2018, 17:26 Nu var det en MY -12 i detta fallet.
Jag syftar på det citerade inlägget i kombination med skribentens signatur.
av dannesk
fjohan82 skrev:
dannesk skrev: fre 14 sep 2018, 11:05 Finns inget instrument som visar tempen i den modellen, man kan dock få ut det via Volvos VIDA eller en enkel OBD dongle till typ en mobil och man vill se i realtid. Har själv ingen tempmätare i bilen och inte behöft det på över 5 år.
Joo det stämmer nu när du säger det, finns ju på höger sida (vid performance temat vilket är det enda som är aktuellt för mig) men har aldrig lagt märke till det förrens nu, går över till hastighet vid farthållare vid aktivering. I vilket fall, en tempmätare idag känns inte nödvändig i en modern bil då bilen varnar vid ev. fel, har nog själv aldrig haft något behov att kolla motortemp heller.
av harabad
dannesk skrev: fre 14 sep 2018, 20:54
fjohan82 skrev:
Joo det stämmer nu när du säger det, finns ju på höger sida (vid performance temat vilket är det enda som är aktuellt för mig) men har aldrig lagt märke till det förrens nu, går över till hastighet vid farthållare vid aktivering. I vilket fall, en tempmätare idag känns inte nödvändig i en modern bil då bilen varnar vid ev. fel, har nog själv aldrig haft något behov att kolla motortemp heller.
Då har du ingen nytta av bränslemätare heller va?
Varnar ju när det börja tryta å sen stannar bilen så vet man att det är tråd i tanken! :-o
av dannesk
harabad skrev:
dannesk skrev: fre 14 sep 2018, 20:54
fjohan82 skrev: Har du inte på en XC60 MY17? Jag har det på min V60 MY17...
Då har du ingen nytta av bränslemätare heller va?
Varnar ju när det börja tryta å sen stannar bilen så vet man att det är tråd i tanken! :-o
Det är inte samma sak, det borde du mycket väl veta om du kör bil och hur påverkar denna uteblivna tempmätare negativt din dagliga körning?

Tankmätaren visar nivån in tanken så man kan planera tankning vid långresa osv fast den varnar ju även vid låg nivå. Motortempen visar motorns aktuella driftstemperatur vilket den ändå reglerar helt själv med givare och termostater som man inte kan påverka och inte tillför själva körningen något. Bilen varnar dock vid hög motortemp samt låg kylarvätskenivå.

Det är konstigt att de som har gamla instrumenteringen i V70 II ifrån 2008 och XC60 klarat sig hittills utan mätare vilket jag också gjort på mina bilar. Har inte ens tänkt på att det finns motortemp i mitt instrumentcluster på XC60n så den klarar jag mig lika bra utan för det är ändå inget jag kan påverka.
Användarvisningsbild
av DTJ
Brukar ta det lugnt med motorer som är nystartad kall och en stund till, med en tempmätare vet man när man kan släppa lite på lugnheten. Tempmätare skulle jag vilja ha
Bakre länkarmsbussning

Powerflex,enklare att byta också.

Doktorns 945 ltt -97

Ett tips med stiften: Får man det snett, ell[…]

Exakt vilka felkoder får du?

Enligt Volvo har jag signal från nyckeln men[…]