- tis 07 nov 2017, 22:32
Om bilen är årsmodell -15 kan det inte vara en Classic. V70 blev Classic först med årsmodell -16. Om bilen är tillverkad -15 kan den däremot mycket väl vara årsmodell -16 och därmed Classic.
Och nej det är enligt min mening inte fel att tro att en sent tillverkad V70 II är en pålitlig bruksbil. Nu har V70 II hållits ganska väl uppdaterad av Volvo så allt är inte gammalt och beprövat trots att modellen som sådan är kommen till åren. Men de nyheter som tillkommit har mig veterligen normalt inte varit förknippade med en massa nya barnsjukdomar.
Om du med A menar automat har just den automatlåda som följer med D2:an lite blandat rykte både när det gäller hur den fungerar vid körning och driftsäkerhet/livslängd. Det är en dubbelkopplingslåda som kallas PowerShift. Sök lite på forumet för mer info om vad det handlar om. Har själv ingen erfarenhet av denna låda utan har bara snappat upp vad andra säger lite här och där.
Om du är ute efter en snål bil men inte har något emot en annan och lite roligare motor och en annan och troligen bättre automatlåda, kika på en framhjulsdriven (ej AWD) D4 som från slutet av årsmodell -14 och framåt har den nyutvecklade VEA-motorn och en ny åttastegad automat med momentomvandlare, inte dubbelkoppling. Det har funnits lite inkörningsproblem med VEA-motorn (problem med EGR-ventilen) men de rapporter rörande motor och låda jag hittills sett har inte gett mig anledning till någon större oro för att de inte håller måttet generellt sett.
På papperet drar en D4 VEA FWD aut nästan lika lite som en D2 aut (0,45 kontra 0,42). I praktiken drar båda förstås mer men skillnaden mellan dem torde vara nästan lika liten som den är på papperet. Serviceintervallet är 3000 mil men du måste fortfarande serva minst en gång om året även om du kör mindre än så.
OBS att D4 VEA FWD aut fanns i såväl en miljöbilsklassad som en icke-miljöbilsklassad version. De har nästintill samma förbrukning på papperet (0,45 i båda fallen men 117 kontra 119 g CO2 per km). Den miljöbilsklassade har lite annat program för automatlådan, troligen också lite annan motorstyrning och en begränsning när det gäller hur stora fälgar man får sätta på den.
Som framgår av min signatur har jag själv en V70 D4 -15 VEA aut och är så här långt fullkomligt nöjd med hur motor och låda uppför sig. Är också nöjd med det mesta annat för den delen även om det som alltid finns enstaka plumpar i protokollet.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut