Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1188199
Körde på landsväg igår och hade växellådan i "manuellt" läge. Växlar ner till 2an precis när jag kommer in i en liten rondell för att sedan växla upp till 3an när jag kör ut. I samband med upp-växling smäller det till ganska hårt, men inget jag oroar mig för just då eftersom den har växlat lite halvhårt vid några tillfällen tidigare. Aldrig så hårt som igår dock. Någon minut senare uppkommer ett meddelande om att service dstc erfodras. 30 sekunder efter detta meddelande får jag upp ytterliggare ett meddelande av samma typ beträffande växellådan. Känner att bilen inte går som den ska och svänger av vägen. Stänger av och startar om efter en stund. Meddelanden är kvar och även motorlampa lyser nu. Märker att växellådan har fastnat i 3ans växel. Lyckas på nån vänster köra hela vägen hem i 3an i ca 60km/h på motorvg i ca 180km.

Årsmodell 08 D5 chipad.
Växellådan är bytt vid ca 35k mil till en begagnad som rullat ca 13k. Bilen har gått ca 51k i skrivande stund. Enligt volvo behövdes inget byte av växellådsolja och detta har därför aldrig blivit gjort efter montering.
Har endast provstartat bilen sen hemkomsten och den skakar ganska kraftigt i alla växellägen (P,R,N,D samt manuellt läge).

Är lådan bortom räddning tror ni eller kan det finnas möjlighet att fixa den med ex. spolning?
#1188210
Lådan har inte fastnat på trean utan den växlar och behåller trean i ett "limp home"-läge så att du kan halta dig vidare och slippa bli ståendes på något olämpligt ställe.

Svårt att säga något utan att veta vilka felkoder som finns. Skulle tippa på att det inte är oljans fel dvs bortom en spolnings helande kraft. Oljan var väl ny när utbyteslådan monterades och byte vid 13k mil är ganska lagom, nuvarande oljan borde ha gått 16k mil då? Längre än önskvärt men absolut inte farligt långt i sig, om du inte drar tunga släp för jämnan eller kör som en biltjuv. Låter illavarslande att bilen skakar även i P och N. Det man kan hoppas på är väl att det "bara" är ventilpaketet som tjorvar och inte att något inuti lådan pajat.
#1188214
Ska inte instrumentpanelen visa sträck ( -- ) när lådan är i limp mode läge? Läste detta någonstans...För närv. visar den D alternativt 3 när bilen körs ifall jag har den i drive eller manuellt. Vilka summor pratar vi om ifall det endast är ventilpaketet som är kasst? Finns beg lådor för runt 10k...
#1188221
Har det dåliga ventilpaketet i min växellåda som jag väntar mig ska paja förr eller senare och på verkstaden höftade de till att det skulle kosta 15-20k att byta, om jag har kvar bilen vid det laget.

Vet inte vad displayen ska visa, vet bara att det är just trean som används i limp home och antog det var det som du beskrev.
#1188296
Spekulativt kan det ju vara ventilpaketet som kärvar. Skulle kunna förklara varför det skakar och har sig också, om någon solenoid hängt sig. I sådana fall kanske en spolning kan lösa det men det är ju en gissning som kostar 3-4000 kr. Men utan felkoder är alla blinda, så börjar där och se vad de säger. Om det nu är mekaniskt fel på lådan så kan det ju vara en klok idé att vända sig till någon specialist t.ex vad lottagroning länkade? Volvo-verkstäderna är mig veterligen bara i bytesbranschen av växellådor och dess delar, väldigt lite öppna och fixa.
#1188337
Att ett oljebyte skulle hjälpa på ett haveri av sådan art att lådan går över i nödläge är väl ändå lite väl optimistiskt? Förvisso kan de hjälpa på halvdan växlingskvalité, det vet jag själv, men då är det ju inget haveri, utan bara lite knyckig funktion.
Men som skrivits ovan, lådan går ju inte till nödläge utan att den vet anledningen.
#1188347
Vill inte försöka utge mig för att vara någon expert men jag har "hört" att det går att göra sköljningar med tillsatsmedel. Vad exakt de ska göra eller om de hjälper i detta fallet vet jag förstås inte, men återigen spekulativt kanske det kan hjälpa ifall det bara handlar om någon solenoid som kärvat ihop? Men åker man ändå till en specialist så har de väl kunskapen att plocka av locket på ventilpaketet och undersöka själva, kanske man lika kommer undan med att bara byta solenoiden.
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]