Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan
Finns där något sätta att kunna få fram i display vad tempen i motorn är på??
I manualen kan jag se att vissa modeller kan man se hastigheten i den högra displayen..Den kan man inte i min...Är det något som går att uppgradera på Volvo??

Tackar
Peter
Hastigheten kan exempelvis visas i km/h för modeller på marknader där huvudhastighetsmätaren är graderad i miles/h och marknaden ligger nära områden med km/h (exempelvis på bilar sålda i USA, som kan köras till Kanada). Finns kanske tvärtom också, men bilar som säljs i Sverige har inte det bara för att man kan köra till England med dem.

Ett tips där är att navigatorn visar hastigheten på vägen i km/h, trots att skyltningen är i miles/h, så länge hastigheten plockas från kartan (tom 2012, tror jag).
apersson850 skrev:Hastigheten kan exempelvis visas i km/h för modeller på marknader där huvudhastighetsmätaren är graderad i miles/h och marknaden ligger nära områden med km/h (exempelvis på bilar sålda i USA, som kan köras till Kanada). Finns kanske tvärtom också, men bilar som säljs i Sverige har inte det bara för att man kan köra till England med dem.

Ett tips där är att navigatorn visar hastigheten på vägen i km/h, trots att skyltningen är i miles/h, så länge hastigheten plockas från kartan (tom 2012, tror jag).

Tackar
Peter
Motortempen kan man mig veterligen tyvärr inte se i kombinationsinstrumentet på dessa bilar. Finns i den här bilgenerationen att tillgå bara om man har digitalt instrument (i ett av de tre lägen det instrumentet erbjuder). Obegripligt för mig att Volvo tagit bort möjligheten att avgöra ungefär hur varm motorn är.

Enklaste sättet att lösa problemet, förutsatt att man inte har ständigt behov av att se tempen, är att skaffa sig en ELM327-kopia (t.ex. den Vgate iCar 2 som jag själv köpt för ett par hundralappar) samt en app till smartphonen (t.ex. DashCommand eller Torque för någon hundralapp). Sedan kan man kolla av såväl tempen som diverse andra parametrar i telefonen. Man får då också det verkliga tempvärdet. Även om man har tempmätare i kombinationsinstrumentet får man numera tydligen räkna med att den bara visar temperaturen högst ungefärligt. Det finns ett rätt brett temperaturintervall där nålen står kvar på samma punkt (den punkt där den "skall" stå när motorn är varm), tydligen bara för att folk inte skall oroa sig för att temperaturen varierar en del under körning, vilket den förstås i praktiken gör.
Tempnålen i kombiinstrumentet parkerar på mittstrecket vid 65 grader och åtminstone upp till strax över 90 grader. Vet inte vid vilken temp nålen fortsätter uppåt...

Skickat från min D6603 via Tapatalk
andersuw skrev:Motortempen kan man mig veterligen tyvärr inte se i kombinationsinstrumentet på dessa bilar. Finns i den här bilgenerationen att tillgå bara om man har digitalt instrument (i ett av de tre lägen det instrumentet erbjuder). Obegripligt för mig att Volvo tagit bort möjligheten att avgöra ungefär hur varm motorn är.

Enklaste sättet att lösa problemet, förutsatt att man inte har ständigt behov av att se tempen, är att skaffa sig en ELM327-kopia (t.ex. den Vgate iCar 2 som jag själv köpt för ett par hundralappar) samt en app till smartphonen (t.ex. DashCommand eller Torque för någon hundralapp). Sedan kan man kolla av såväl tempen som diverse andra parametrar i telefonen. Man får då också det verkliga tempvärdet. Även om man har tempmätare i kombinationsinstrumentet får man numera tydligen räkna med att den bara visar temperaturen högst ungefärligt. Det finns ett rätt brett temperaturintervall där nålen står kvar på samma punkt (den punkt där den "skall" stå när motorn är varm), tydligen bara för att folk inte skall oroa sig för att temperaturen varierar en del under körning, vilket den förstås i praktiken gör.
Du kan faktiskt se tempmätaren både i Performance och Elegance ;) Så i två av tre lägen.
dissonans skrev:
andersuw skrev:Motortempen kan man mig veterligen tyvärr inte se i kombinationsinstrumentet på dessa bilar. Finns i den här bilgenerationen att tillgå bara om man har digitalt instrument (i ett av de tre lägen det instrumentet erbjuder). Obegripligt för mig att Volvo tagit bort möjligheten att avgöra ungefär hur varm motorn är.

Du kan faktiskt se tempmätaren både i Performance och Elegance ;) Så i två av tre lägen.
Inte om man har en 07:a som TS.

Edit:
Såg nu att du skrev att man kan se tempmätaren i 2 av 3 lägen och inte bara ett som andersuw skriver. :-)
Men om man använder farthållaren så ser man inte tempmätaren i Performance-läget.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Det är korrekt =)
Men farthållaren i Performance-läget är oavsett usel tycker jag eftersom den inte visar hastigheten på framförvarande fordon..Så kör jag i Performance-läget brukar jag inte använda farthållaren.
dissonans skrev:Det är korrekt =)
Men farthållaren i Performance-läget är oavsett usel tycker jag eftersom den inte visar hastigheten på framförvarande fordon..Så kör jag i Performance-läget brukar jag inte använda farthållaren.
Börjar bli lite off-topic nu, men håller med dig, går också oftast över till Elegance-temat då det blir farthållarkörning.
dissonans skrev:Du kan faktiskt se tempmätaren både i Performance och Elegance ;) Så i två av tre lägen.
OK. Det stämmer. Använder själv aldrig något annat än "Elegance". De mätare som tillkommer i "Eco" och "Performance" tycker jag är helt ointressanta. Hur jag skall bete mig för att köra snålt vet jag ändå och vad jag skulle ha för nytta av vad "Power Guide" kan berätta förstår jag inte.

I några veckor har jag haft problem med att […]

Elpriset

Finns det inga små kinesiska kärnreakto[…]

Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]

Ok, jag jagar vidare. Tack för hjälpen a[…]