Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av debees
Någon som har installerat webasto eller annan form av bränslevärmare i sina bensin eller ethanolbilar? Vad kostade det isåfall? I detta fall gäller de spekulationer angående en v70.

//Frysande nordbo
av Rådlös
Om du har en etanolbil, alltså en FFV av Volvos produktion, så har du också redan en fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Det är enbart en motorvärmare med anslutningskabel, men systemet är fullt utbyggbart med alla Volvos (Calix) tillbehör.
Sedan gäller det naturligtvis att ha ett 230 volt vägguttag/stolpe också, men eftersom du nämner Webasto så antar jag att du inte har tillgång till något vägguttag? :|
av debees
Det som är, är att jag har hunden i bilen längre stunder ibland då jag inte har tillgång till stolpe. Insåg detta då det blev - 25 i vintras och han skulle sitta i bilen... Blev att gå och varmköra bilen till och från, men skulle vara mycket enklare att ha en webasto-värmare eller annan form av bränslevärmare. Vet att dieslarna har värmare, men skatten på dem är inte superlockande för mig...
av Kimmen90
Detta gäller:

Hunden får inte förvaras permanent i ett fordon och högst 3 timmar enligt huvudregeln.
Du får inte lämna hunden utan tillsyn i fordonet om det är möjligt att temperaturen går över +25°C eller under -5°C.
Under transporten ska hunden rastas och få vatten minst var sjätte timme. Den ska få foder med högst 24 timmars intervall.
En tik som löper ska transporteras åtskild från hanhundar.
En dräktig tik får inte transporteras de två närmaste veckorna före beräknad valpning. Tiken får inte transporteras tidigare än 1 vecka efter valpningen. Det finns undantag från dessa två regler för sällskapshundar som transporteras i personbil och kortare sträcka än 50 kilometer.
En hundvalp måste vara minst 1 vecka och naveln bör vara helt läkt för att du ska få transportera den

-Svenska Kennelklubben
av joelf
Kimmen90 skrev:Detta gäller:

Hunden får inte förvaras permanent i ett fordon och högst 3 timmar enligt huvudregeln.
Du får inte lämna hunden utan tillsyn i fordonet om det är möjligt att temperaturen går över +25°C eller under -5°C.
Under transporten ska hunden rastas och få vatten minst var sjätte timme. Den ska få foder med högst 24 timmars intervall.
En dräktig tik får inte transporteras de två närmaste veckorna före beräknad valpning. Tiken får inte transporteras tidigare än 1 vecka efter valpningen. Det finns undantag från dessa två regler för sällskapshundar som transporteras i personbil och kortare sträcka än 50 kilometer.
En hundvalp måste vara minst 1 vecka och naveln bör vara helt läkt för att du ska få transportera den

-Svenska Kennelklubben
Det var ju lite små drygt gjort att länka till det där. Jag har inga som helst samvetskval att lämna min hund i bilen längre än 3h vid temperaturen som den hunden anser är normala. Hon kan ligga en hel arbetsdag och sova i bilen lika väl som hemma, ibland med öppen baklucka ibland inte beroende på väder. Dessutom är det under +10 fryser hon som en lite gris (Det är en Ridgeback). Så alla människor som är någorlunda normalt funtade begriper att det är bättre att tex hunden vid något tillfälle är med i bilen 4h än att något som hunden inte är bekväm med, det är individuellt. Men det är klart det är väl roligare att leka besserwisser.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är väl ingen här som kan veta om du har "hundvett" eller ej. Så att citera sådana rekommendationer är väl motiverat. Är du redan väl införstådd är det bara att tänka "Ja, så gör jag". Om du tråkigt nog (för hunden) hade haft en helt annan uppfattning hade du lärt dig något.
av debees

-Svenska Kennelklubben
Då jag är fullkomligt medveten om denna regel om hund i bil, så var de därför jag var ut och varmkörde bilen så denna höll en behaglig temperatur (alltså ungefär +10 grader), samt att tiden totalt summerades upp till 2 timmar, men det är såklart en smärre obevämlighet att behöva gå ut och värma upp bilen varje halvtimme. En obevämlighet som elimineras om man dessutom installerar ett extrabatteri som är kopplat till värmaren, sol tillåter värmaren att köras under den totala tiden hunden befinner sig i bilen. Med VOC, eller liknande GSM tjänst är det dessutom lätt att övervaka bilens temperatur och således helt eliminera risken att den sjunker under - 5 grader. Värmare är även perfekt när hunden arbetat i vatten så den inte behöver frysa medan bilen värms upp och hunden torkar... och ifall du undrar så är min hund med mig i alla situationer som tillåter det (alltså även på jobbet). Men vissa situationer tillåter inte detta och är det kallt så vill jag varken att min hund ska frysa eller bryta mot regeln om hund i bil :)

Men tillbaka till frågan:
Ingen som har koll på vad en installation av värmare kostar i en bensin/ethanolmotor? :)
Användarvisningsbild
av Urbis
debees skrev:

-Svenska Kennelklubben
Då jag är fullkomligt medveten om denna regel om hund i bil, så var de därför jag var ut och varmkörde bilen så denna höll en behaglig temperatur (alltså ungefär +10 grader), samt att tiden totalt summerades upp till 2 timmar, men det är såklart en smärre obevämlighet att behöva gå ut och värma upp bilen varje halvtimme. En obevämlighet som elimineras om man dessutom installerar ett extrabatteri som är kopplat till värmaren, sol tillåter värmaren att köras under den totala tiden hunden befinner sig i bilen. Med VOC, eller liknande GSM tjänst är det dessutom lätt att övervaka bilens temperatur och således helt eliminera risken att den sjunker under - 5 grader. Värmare är även perfekt när hunden arbetat i vatten så den inte behöver frysa medan bilen värms upp och hunden torkar... och ifall du undrar så är min hund med mig i alla situationer som tillåter det (alltså även på jobbet). Men vissa situationer tillåter inte detta och är det kallt så vill jag varken att min hund ska frysa eller bryta mot regeln om hund i bil :)

Men tillbaka till frågan:
Ingen som har koll på vad en installation av värmare kostar i en bensin/ethanolmotor? :)
Tyvärr har jag ingen aning om pris.... Vill bara skriva att det var en liten dryg kommentar om kennelklubbens riktlinjer. Jag har också hund. Jag jagar och tycker dieselvärmare är kanonbra när man byter hund så den som varit ute och blivit blöt och trött kan vila och värma sig i en varm och skön bil. Hoppas du hittar en värmaren till vettigt pris för vovven!
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 km/[…]

Hej kolla här volvoreservedele.dk Mvh PeterJ[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Det är inte så att det är balansax[…]

I några veckor har jag haft problem med att […]