Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Generella inställningar: tonkontroll (bas +/-, diskant +/- osv), surround på/av
Specifika inställningar: equalizer

Jag brukar utgå från ca +80% på tonkontrollen och krana EQ utifrån det så har man lite marginal att t.ex höja basen i vissa låtar. "Bättre ljud" beror helt på vad du lyssnar på och vad du har för lyssningspreferenser, det vanligaste är väl mest bas för pengarna.
Användarvisningsbild
av Derank
Slå av DPL, lyssningposition ( tror det hette så ) förarplats, sänk basen på EQ och under fliken bas och höj subben till 75%,
Dolby gör iallafall på min MY07 om bakhögtalarna till surround så vissa baksätespassagerare har klagat på att det låter lågt. Är inte helt säker på om jag tycker det i övrigt gör ljudet bättre dock, har dolby i regel avstängt.
Användarvisningsbild
av Derank
sedan låter Harman Kardon väldigt olika i V70, V60 och XC60, sämst låter det i V60, iaf de jag lyssnat på, de inställningar jag kör med funkar bra i min XC60, man får helt enkelt testa sig fram.
Schmoyoho skrev:Dolby gör iallafall på min MY07 om bakhögtalarna till surround så vissa baksätespassagerare har klagat på att det låter lågt. Är inte helt säker på om jag tycker det i övrigt gör ljudet bättre dock, har dolby i regel avstängt.
På äldre bilar, exempelvis min V70 -02, låter det vedervärdigt dåligt i baksätet om man har Dolby påslaget. Det är inte bara att det låter lågt utan också att man hör bara vissa delar av musiken. Jag var lite klentrogen när hustrun klagade över ljudet där bak första gången. Men efter att själv ha testat var det ju bara att konstatera att hon hade helt rätt. Så nu kör jag vanligen med "trevägsstereo" på den bilen, som definitivt är bättre bak och inte märkbart sämre fram.

Vad som är märkligt här är att jag inte sett något i instruktionsboken om det faktum att ljudbilden helt anpassas efter framsätespassagerarna så snart Dolby är på. På nyare bilar, som min V70 -15, funkar det annorlunda. Här kan man själv bestämma om ljudbilden skall fokuseras på föraren, på framsätet eller på hela bilen, även med Dolby påslaget.
andersuw skrev:På äldre bilar, exempelvis min V70 -02, låter det vedervärdigt dåligt i baksätet om man har Dolby påslaget. Det är inte bara att det låter lågt utan också att man hör bara vissa delar av musiken. Jag var lite klentrogen när hustrun klagade över ljudet där bak första gången. Men efter att själv ha testat var det ju bara att konstatera att hon hade helt rätt. Så nu kör jag vanligen med "trevägsstereo" på den bilen, som definitivt är bättre bak och inte märkbart sämre fram.

Vad som är märkligt här är att jag inte sett något i instruktionsboken om det faktum att ljudbilden helt anpassas efter framsätespassagerarna så snart Dolby är på. På nyare bilar, som min V70 -15, funkar det annorlunda. Här kan man själv bestämma om ljudbilden skall fokuseras på föraren, på framsätet eller på hela bilen, även med Dolby påslaget.
Den som klagat mest om ljudet i baksätet har varit min far vilket jag halvt skämtsamt viftat bort som hörselbortfall då han alla gångerna tyckte jag spelade lågt. Provade först justera fadern 1-2 snäpp mer mot högre ljud bak men det fick i mina öron helt fel effekt när man förstärkte surroundljudet.

Jag har för mig att jag i min MY07 kan välja ljudprofil men att jag saknar något av alternativen som finns i Sensus, tror det är "alla säten" som saknas. Trevägsstereo eller 3ch som jag antar du menar är väl bara en på/av-funktion för centerhögtalaren. Inte helt säker på vad skillnaden är om man kör 3ch med centerkanalen på lägsta volymen kontra om man stänger av 3ch dock. Tycker centern tillför ganska mycket till mid-ljudet, känns mysko om man stänger av den.
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]