Bidrar med lite information till de som inte läst tråden den kommer från. Bra att du startar en tråd så kan diskutioner om MOST till TosLink m.m. diskuteras här - toppen.
Som du nämner så finns
Audison bit DMI och kostar 6440;-. Nackdelen: TOSLINK optical output S/PDIF max 48 kHz/16 bit STEREO PCM. Den är kraftigt begränsad gällande upplösning vilket är både synd och konstigt. En produkt som är menad att vara en bro mellan MOST och externa DPS'ar och förstärkare är inte bättre en CD i ljudkvalitet. Men det är mera troligt att man skippar DSP delen och kopplar up bit DMI'n till
Audison bit ONE eller bit Ten/Ten D. bit ONE kostar 4490;-. Den kan kopplas upp direkt till en mp3/FLAC spelare eller telefon så sant telefonen har en bra inbyggd DAC. Denna lösningar kostar alltså 10 930;-
Mobridge M1000-M-DA2 kostar 5498;- och som jag förstår när jag läser på deras hemsida så måste man använde en dator för att kommunicera eller IOS / Windows tablet för generell mjukvara uppdatering och inställningar, vet dock inte om den acceptera att spela av media den vägen, det står inget. Kan man inte spela upp media genom den kommunikations porten då måste ljudet gå igenom MOST, visserligen så har du AUX in som du kan koppla upp telefonen eller plattan till. Om det räcker då funkar Mosbridge.
Sen har vi
Trioma MOST-TosLink 2.0 kostar 2360;- är den enklaste och billigaste MOST omvandlaren men man måste ha en DSP utöver denna box. Trioma är väl aktuell för att bilen ska kunna varna, då är det inte så farligt pris för att det systemet intakt. Sen klarar den 24-bit sampling. Ska skicka ett mail till Trioma och kolla om V70 MY12- är verifierad, men det borde det vara då XCF70 MY12+ är det.
http://umno-tech.com/catalog/product_in ... cts_id=615
Dock så tror jag på en annan produkt.
Rainbow DSP 1.8 + WiFi som kostar 6990;-. DSP 1.8 är en 6-kanals ljudprocessor med 30-bands Eq, Hög/Låg/Bandpassfilter, Tidskorrigering. Okomprimerad audio streaming genom WiFi enhet från iOS-enhet eller Android eller via USB-ingången från Windows-enheter. DSP Konfiguration i realtid.
Analog 56 Bit Digital Signal Processor (DSP)
Frekvensomfång: 20 - 20000 Hz
Burr Brown High-End Audio AD / DA-omvandlare
6st Lågnivåingångar
6st Högnivåingångar
1st Stereo Aux-ingång (3,5 mm uttag)
1st telefon / navigering ingång med automatisk avkännings funktion
1st Mini USB-ingång
SPDIF ingång / utgång (optisk)
8st Lågnivåutgångar (5V)
MOST BUS OEM ingångs bestämmelse (modul som tillval)
Stöder Start / Stop fordon
Dimensioner DSP 1.8 (BxHxD): 200 x 40 x x179 mm
Dimensioner WiFi modul (BxHxD): 72 x 25 x 52 mm
Rainbow DSP 1.8 styrs helt från telefonen eller via en fjärrkontroll, eller varför inte en liten dator genom USB porten, du styr ljudbilden med inbyggd mjukvara: Time alignment with up to 4,82 meter (14,6 ms) can be adjusted in 7 mm (0,02 ms) increments. och den kan spela upp FLAC/Losless.
http://dsp.rainbow-audio.de/english/
Just nu så är detta det uppenbara valet tror jag om man vill gå igenom MOST, annars så har man ju DLS lösningen för hög/lågnivåomvandling som kostar under 700;-. Valet beror ju helt och hållet på individen, vilka krav den har och vad saker får kosta. Inget rätt eller fel.