Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mitroken
Snart är det dags för min 12000 milservice

Volvo v70 D3 Diesel 2013 automat

Vad innehåller denna service?
Var hittar jag billigast kostnad i Skåne?
Användarvisningsbild
av apersson850
Det ingår inte, men om du inte gjort det tidigare rekommenderar jag oljebyte i automatlådan också. Det gjorde jag vid det miltalet, och det gjorde stor skillnad. Så uppenbarligen behövdes det.
Användarvisningsbild
av Mikesh89
Beror på vilken låda du har ? Har du powershift så är det 9k intervall på den . Min 9 tusen service gjordes oljebyte i lådan utan att man säger till för det är i den intervallen .

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av andersuw
På en D3 -13 är det en konventionell sex-växlad automat med momentomvandlare som inte har några föreskrivna intervall annat än för taxi. Vet inte vad en lådsköljning (spolning) kostar på en sådan i nuläget men jag betalte ca 2000 hos Upplands Motor i Uppsala när jag gjorde det på min V70 T5 -02 vid ca 16000 mil. Det var dock ca åtta år sedan nu så priset kan förstås ha gått upp sedan dess.

Kanske kan man komma undan med mindre om man bara gör ett vanligt oljebyte, utan att spola igenom frisk olja tills det som kommer ut också ser friskt ut. Men sköljning/spolning är väsentligt mer effektivt om man verkligen vill få ut skiten ur lådan.
av mbc
Mikesh89 skrev:Beror på vilken låda du har ? Har du powershift så är det 9k intervall på den . Min 9 tusen service gjordes oljebyte i lådan utan att man säger till för det är i den intervallen .

Powershift finns väl bara till de 4 cylindriga motorerna, och en d3-13 är 5-cyl.
Användarvisningsbild
av Mikesh89
mbc skrev:
Mikesh89 skrev:Beror på vilken låda du har ? Har du powershift så är det 9k intervall på den . Min 9 tusen service gjordes oljebyte i lådan utan att man säger till för det är i den intervallen .

Powershift finns väl bara till de 4 cylindriga motorerna, och en d3-13 är 5-cyl.
Jag vet faktiskt inte :) därav ? Efter beror på vilken låda du har :)

D2 har ju powershift men som du skriver är den ju 4 cyl :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag betalade ungefär 2700 kronor för automatlådeoljebyte. Men jag har några gånger tidigare här märkt att min verkstad verkar ofta ligga lägre än vad andra anger att de fått betala för olika saker.

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]