Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tidigare ägare har monterat ett Ferrita halvsats på bilen. Det ger förutom tacksam hållbarhet tyvärr ett ljud som jag börjar tycka är lite påfrestande. Jag vågar nästan inte starta bilen i villakvarteret efter kl 20 och det blir ett dovt muller i kupén även vid jämn motorvägsfart som jag tror inte upplevs med ett originalsystem.

Jag vet att många lägger tid och resurser för att få ett fränare ljud men jag vill helst vara så "original" som möjligt. Verka men inte synas så att säga.

Min tanke är därför att det kanske går att låta montera en extra ljuddämpare mitt på nånstans för att ta bort den extra ljudvolymen. Idén med rostfritt slutsystem är ju mycket god och jag vill helst inte lägga för mycket pengar för att byta ut allt i "onödan".
- Vad säger experterna, är det möjligt att lägga till en ytterligare ljuddämpare?
- Var monteras den i så fall?
- Är det nåt man ska tänka på eller kan man gå till första bästa avgasfirma och de löser saken för mig?
- Vad vore ett rimligt pris, mellan tumme och pekfinger? Det är väl förutom materialet även lite svetsningsarbete som behövs gissar jag?
- Nån som ni kan rekommendera att göra jobbet i Göteborgs-området?

Det är bil i sign. det gäller.
Statsminister skrev:Kanske kan testa en "bytes annons" mot originalsystem?
Nä, det känns som ett steg i fel riktning. Det är ju fina grejer som sitter på, lite bullriga bara.
Bilnörden skrev:Du kan väl ringa o tala med dom i Köping. Dom har ju en filial som kan utföra det i Helsingborg, ifall dom lokala åf inte kan lösa det.
Det är väl inget som Ferrita egentligen behöver blandas i? Jag vill ju inte byta ut eller ändra på deras produkt utan lägga till en ytterligare ljuddämpare. Jag vet bara inte om det finns plats under bilen eller om det ens är nåt som görs, om det ens är nån idé?

Jag får väl ta mig till nån avgasfirma och be dem komma med en lösning och ett pris på den lösningen. Tänkte mest om nån visste nån bra lösning innan jag lägger för mycket tid och ork på det.
Det skulle inte förvåna mig om Ferrita har koll på vad dom monterat på din bil.
Kolla med dom per telefon, det kanske räcker med att byta ut befintlig ljuddämpare.
Och då har du fortfarande ett rostfritt system. Att försöka klämma in en burk till - så många bra placeringsmöjligheter finns det väl inte?
Erfarenheten av de rostfria system jag haft är att de låter mer ju äldre de blir - många ljuddämpare är fyllda med rostfri stålull eller glasfiberväv som till slut försvinner av olika anledningar, luckras upp/bränns upp och följer med avgaserna ut mm.

Hör med Ferrita om dina dämpare inehåller ull och om det går köpa en ny - bättre än att addera en till.
Du kan inte åberopa garantin - den är på livstid men personlig - rätt fult knep - när bilen byter ägare ryker garantin!

Har för mig att en del system finns både som standart och sport, kanske är det sport du har vilket låter mer. Då kanske en ny standardämpare är lösningen?

http://www.ferrita.com/sv/entreprenad-1 ... -stalull-1
Garanti
Ferrita lämnar livstidsgaranti på varje system, den gäller så länge köparen äger produkten/ bilen. Garantin innefattar ej flexibla, upphängnings- och monteringsdetaljer. Skriftlig garanti medföljer varje system, den är personlig och kan ej överlåtas. På sportsystem förändras ljudnivån och Ferrita fråntar sig eventuella reklamationer med hänsyn till detta.
Klart det går att montera en dämpare till. Det är ju bara att kolla var det finns plats och skarva in en dämpare där.
Mäta MAF sensor

Det lilla kikade på när jag gjorde min […]

Har du möjlighet för live data: fuel rai[…]

Tack. Har inte förstått hur det kan s[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster[…]