- lör 12 mar 2016, 19:29
Hämtade häromdagen ut en V70 med VEA och trodde att den nya motorn skulle gå tyst och fint. Men icke. Den knattrar ju hela tiden som vilken diesel som helst och går knappast tystare än den femcylindriga (som ju låter trevligare). Motsvarande upplevelser har jag med nyare Audi och BMW med 2-litersdiesel, den tysta gången lovordas men då undrar man ju om de journalister som tycker så har kört bensinbilar på länge. T4:an - trots att det är gamla motorn - går i alla lägen mycket tystare än VEA D4 och den går även tystare än Audin i låga hastigheter och på tomgång. S/S-ingreppet märks knappt i T4:an men är abrupt i D4 (och Audin). Audin är dock sexcylindrig och knattrar inte så mycket när den kommer igång och upp i fart.
I stan blir jag tokig på knattrandet i VEA-motorn. Förstår om Volvo får problem när nya generationen ska ha den här motorn, även om den nog dämpas lite mer där. Är det jag som är överkänslig eller omodern? Det är ok om en Seat på Spanien-semestern knattrar så här men inte en stor välutrustad premiumbil!
PH
I stan blir jag tokig på knattrandet i VEA-motorn. Förstår om Volvo får problem när nya generationen ska ha den här motorn, även om den nog dämpas lite mer där. Är det jag som är överkänslig eller omodern? Det är ok om en Seat på Spanien-semestern knattrar så här men inte en stor välutrustad premiumbil!
PH
XC60 T8 MY24 Late, XC40 Ult Twin MY24
- By JerkerT