Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har du rattvärmen inställd på autoläge i "My Car"? I så fall går den enligt manualen igång av sig själv bara om bilen är kall och utomhustemperaturen understiger 10 grader.
andersuw skrev:Har du rattvärmen inställd på autoläge i "My Car"? I så fall går den enligt manualen igång av sig själv bara om bilen är kall och utomhustemperaturen understiger 10 grader.
Nej - bara knappen för rattvärme
Verdi skrev:Hänt EN gång för mig i höstas. Nästa gång så funkade det igen. Självklart provade jag att slå av/på rattvärmen ett flertal ggr för att försöka få igång den.
"Bra" - då är jag inte ensam
Det där med knappen fungerar inte :) - Men som sagt - om man helt kort stänger av bilen och startar igen så funkar det
Låter som det skulle kunna vara en mjukvarubug av något slag. Sådana kan ibland ta sig rätt märkliga uttryck. Se t.ex. den här tråden om problem med bortfallande ljud på vissa bilar som verkar kunna lösas med hjälp av mjukvaruuppgradering. Har själv det problemet på min V70 -15 men vet ännu inte om mjukvaruuppgradering hjälper även i mitt fall:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=123266

Bara att kolla med din Volvo ÅF om de har någon signal om något sådant även när det gäller rattvärmen. Annars handlar det väl om kolla felkoder i första hand. Du har ju fortfarande garanti på bilen så bara att åka in och få den utläst om du inte har möjlighet att läsa själv. OBS att du inte nödvändigtvis behöver ha felsymptomen just nu för att felkodsläsning skall vara meningsfull. Koder kan lagras vid feltillfället och sedan ligga kvar som icke aktiva.
andersuw skrev:Låter som det skulle kunna vara en mjukvarubug av något slag. Sådana kan ibland ta sig rätt märkliga uttryck. Se t.ex. den här tråden om problem med bortfallande ljud på vissa bilar som verkar kunna lösas med hjälp av mjukvaruuppgradering. Har själv det problemet på min V70 -15 men vet ännu inte om mjukvaruuppgradering hjälper även i mitt fall:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=123266

Bara att kolla med din Volvo ÅF om de har någon signal om något sådant även när det gäller rattvärmen. Annars handlar det väl om kolla felkoder i första hand. Du har ju fortfarande garanti på bilen så bara att åka in och få den utläst om du inte har möjlighet att läsa själv. OBS att du inte nödvändigtvis behöver ha felsymptomen just nu för att felkodsläsning skall vara meningsfull. Koder kan lagras vid feltillfället och sedan ligga kvar som icke aktiva.
Jo - jag ska naturligtvis ta det med min verkstad, men ni vet - det har vi "ALDRIG sett/hört tidigare" är ju standardsvaret - så jag tänkte kolla om vi är flera först
Momentum skrev:Jo - jag ska naturligtvis ta det med min verkstad, men ni vet - det har vi "ALDRIG sett/hört tidigare" är ju standardsvaret - så jag tänkte kolla om vi är flera först
Alltid en bra idé. Jag skulle gjort precis som du gjorde.

Exakt hur märks felet? Lyser knappen när värmen fallerar eller förblir den släckt trots att du trycker på den?

Ser för övrigt att det finns åtminstone en felkod för rattvärmen. Gäller MY -15 men det är troligen samma på MY -16. VIDA berättar följande:

CEM-B13BD09 Ratts värmarmodul. Generell felinformation. Komponentfel

Styrenhetens test för felkoden startar när:
Central elektronikstyrenhet (CEM) begär att funktionen rattuppvärmning aktiveras.
Obs! Det är bara när testen är startad som styrenheten kan detektera felet och först då villkoren är uppfyllda sätts felkoden.

Ersättningsvärde
Funktionen rattvärme stängs först av under den resterande delen av den innevarande körcykeln och efter flera körcykler med detekterat fel stängs funktionen av permanent tills felkoden har åtgärdats.

Felorsak

Tips:
Diagnosinformationen finns utläsningsbar som fryst värde och innehåller information kring felet och är utgångspunkten för felsökningen.

Styrenhet rattuppvärmning (HSWM) har ett internt fel.
Ingen spänningsmatning till styrenhet rattuppvärmning (HSWM).
Rattstyrenhet (SWM) har ett internt fel.
Fel på privat LIN-buss mellan rattstyrenhet (SWM) och styrenhet rattuppvärmning (HSWM).
Värmeelementet i rattkransen har en kortslutning eller ett avbrott.
Signalledningen till temperaturgivaren i rattkransen har en kortslutning eller ett avbrott.

Det finns ytterligare instruktioner i VIDA för hur man med hjälp av kompletterande tester kan precisera felorsaken.
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]