Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag är i färd med att leta efter en begagnad V70. Jag byter inte bil särskilt ofta, så jag vill göra ett val som kan fungera både idag och förhoppningsvis tio år framåt. Jag kör ca 1500 mil/år. Frågan är vilket bränslealternativ som är smartast. Dieslarna verkar vara ganska snåla och går långt, men om man ska tänka miljövänligt, så kanske bensin/gas är ett bättre och mer hållbart alternativ. "Vanlig" bensinare är det jag haft tidigare. Jag skulle tycka det vore intressant att ta del av vad ni andra har för erfarenheter av de olika varianterna.
Är visserligen själv lite allergisk mot diesel så jag är ganska partisk, men med bara 1500 mil/år så känns kanske inte diesel så aktuellt, men dieselförarna ger antagligen ett mer korrekt svar. Bensin/gas hade jag inte heller gett mig på då gastanken ska bytas osv efter ett visst antal år.

Med bara 1500 mil/år är ju inte en bensinare så dyr, min 2.5T drar under 0,9L/mil & då är jag ingen vägsnigel. Sen finns det ju moderna mindre bensinare också, beror på hur ny bil du ska köpa.
Senast redigerad av 2 börne, redigerad totalt 0 gång.
börne skrev:Är visserligen själv lite allergisk mot diesel så jag är gasnek partisk, men med bara 1500 mil/år så känns kanske inte diesel så aktuellt, men dieselförarna ger antagligen ett mer korrekt svar.
Om diesel lönar sig eller inte med en körsträcka på bara 1500 mil beror ju mycket på vilken årsmodell, motor och växellåda man tittar på. Exempelvis kan man ju få en V70 D4 -15 automat som miljöbil med total skattebefrielse de första fem åren och mycket låg skatt (runt 1300 kr per år tror jag) därefter. När det gäller äldre årsmodeller är det väl i första hand Drive-varianterna man skall titta på om man vill minimera skatt och bränslekostnad. Och även om man inte kan räkna med att komma ner i närheten av den officiella förbrukningssiffran på runt 0,45 liter milen går dessa säkert snålare än någon bensinmotorvariant. Sedan kostar ju dieseln någon krona mindre per liter också (i alla fall för tillfället; sådant kan ju ändras och ibland ändras snabbt). Allt detta får sedan ställas mot vad man får betala extra för att få en diesel istället för en bensinare när man köper bilen och hur mycket mer man får för dieseln när det blir dags att sälja den.

Jag har en körsträcka på ca 1200 mil om året och har misslyckats med att "räkna hem" dieseln när jag tidigare har försökt. Jag har också varit måttligt trakterad av de Drive-bilar som lanserades för runt fem år sedan på grund av bristande motoreffekt (drygt 100 hk). Jag behöver visserligen ingen racer men efter två T5:or kändes det inte lockande att gå tillbaka till ungefär samma effekt som jag hade på den 745:a jag körde i början av 90-talet, särskilt som de moderna bilarna är tyngre.

Fast när jag köpte "nytt" (bättre begagnat) nu i höst tvekade jag inte att för första gången gå på diesel snarare än bensin. 181 hk räcker gott för mig, särskilt när max vridmoment ligger på 400 Nm. Hitintills är jag mycket nöjd med drivlinan vad körupplevelsen beträffar (D4 med VEA-motor och åttastegad automat). Man puttrar fram på "traktorvarv" (ca 1300 rpm) i de flesta farter och motorn gör inte mycket väsen av sig ens vid ordentligt gaspådrag. Jag har upptäckt att man lätt blir fartblind just därför att man knappt hör motorn. Vem hade tidigare kunnat tro något sådant om en diesel?

Miljömässigt kan man numera köra på diesel som bara är "halvfossil" (t.ex. OKQ8s så kallade miljödiesel) eller rent av helt icke-fossil (OKQ8 har den bara på ett fåtal stationer än så länge).
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
börne skrev:Är visserligen själv lite allergisk mot diesel så jag är gasnek partisk, men med bara 1500 mil/år så känns kanske inte diesel så aktuellt, men dieselförarna ger antagligen ett mer korrekt svar. Bensin/gas hade jag inte heller gett mig på då gastanken ska bytas osv efter ett visst antal år.

Med bara 1500 mil/år är ju inte en bensinare så dyr, min 2.5T drar under 0,9L/mil & då är jag ingen vägsnigel. Sen finns det ju moderna mindre bensinare också, beror på hur ny bil du ska köpa.
Som privatperson, skippa gasbil. Tankarna och kostnader runt de kommer att bli både besvärligt och dyrt. Lämna det till företag och kommuner. Provkör några diesel och bensinalternativ och räkna lite på det. Ge akt på äldre och halvgamla dieselbilars skatt. Kan vara riktigt dyra. Modern diesel har låga skatter.
Med den körsträckan per år tycker jag också att bensin är högst rimligt. Själv kör jag 3500-4000 mil/år, och för mig kändes det rätt självklart att välja en diesel. Som det skrivs ovan är det ingen direkt uppoffring att köra diesel nuförtiden. Det har hänt lite sen Volvo 244 GL.D6...
Är ju långt mer än rena milkostnad som är relevant, tex anser jag bränslevärmare värt långt mera än mindre skatt för hellre är jag helt oberoende av elstolpe än bunden till detta för att värma bilen och utan motor och kupevärmare kommer jag aldrig att ha en bil utan och skrapa rutor har jag slutat med då det finns bättre metoder att smälta is och snö än att riskera repor på rutor. Att jag inte räknar hem D5:an är för mig totalt orelevant i sammanräkningen där annat väger tyngre än ekonomiska biten av drivmedel.
Vore ekonomi vad jag går efter så hade man haft en tråkig och sur samt "snål" bensinare utan minsta lull-lull eller godis i övrigt. Jag räknar mera hur pass ärlig bilen är vid pump mot uppgiven förbrukning, dvs hur mycket det fuskats vid typning efter förbrukningshetsen började 2008-2009 för att få "fina" siffror och skattefuska maximalt utan att kunna reproduceras vid normal körning. Hade XC70 funnits med V8:an och bränslevärmare hade jag tagit detta också utan att kunna räkna hem det ekonomiskt.
Steffeh62 skrev:... Dieslarna verkar vara ganska snåla och går långt, men om man ska tänka miljövänligt,
Diesel är bara "smutsig" om du ska stå i kö i en större stad, på landsväg vinner den, där spelar NOx inte så stor roll, Dieseln har fortfarande lägre CO2-utsläpp och blir bättre ju mer träråvaran "dom" blandar i...
Kör en afv 2,5 få my11. Gastanken har en livslängd på 20 år.
Begagnade är de bilarna riktigt prisvärda tycker jag. Barnfamiljer ratar dem pga det minskade bagageutrymmet har jag fått höra. Har själv tre barn :)

Köpte min fullutrustade summum med navigation och dvd i nackstöden 3 år gammal 14' mil för 125'. Ny kostade den 425' med den utrustningen.

Sen det bästa av allt är att det känns jättebra för miljön när man kör på gas.
När den gasdrivna bilen är 20 år inträder automatiskt körförbud, såvida man inte byter ut de gamla gasbehållarna till nya eller konverterar den till bensin. Dyrt i båda fallen, speciellt om bilen är 20 år gammal. Sedan finns det nog inte många köpare om bilen med körförbud p g a uttjänta gasbehållare eventuellt skulle säljas. Jag skulle undvika en gasdriven bil som pesten. Kan vara ett alternativ om du kan tänka dig att skrota bilen då den blivit 20 år. Vad är exv en 20 år gammal 940 värd idag? 4000-6000 kr? Visst, kan du tänka dig att skrota den då den blivit 20 år eller sälja den för kaffepengar, då kan det vara ett alternativ. Pruta hårt vid köp, de är nämligen mycket svårsålda. Att jämföra prisbilden med priser på bensinare och dieslar är helt uppåt väggarna, men det är just vad försäljaren kommer att försöka lura i dig. Ett pris om 30-40% under prisbilden för bensinare är ett skäligt pris, anser jag.

Ser att du har en 2021, och då har du bara &[…]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]