Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Homemadelion98
Hej ska snart fylla 18 och har redan börjat leta efter bilar. just nu så har fallit för volvo s80 2.5FT 2007-2008. Bara undrar om det är en bra första bil. Jag tänker inte köra så mycket, runt 500 mil per år. Hur mycket tror ni försäkring kommer att kosta för en sån bil för någon som är bara 18 år gammal? Min andra alternativet är volvo s40 2.0D 2008. Men jag har också hört att det är mycket problem med dieselvärmaren och partikel-filtret på just s40n. Stämmer det eller är det något som man kan lever med? Jag går fortfarande i skolan så jag har inte så mycket pengar, så jag vill gärna har en bil som är pålitlig.

Tack
av Alexas
Hade jag varit 18 år och haft tajt budget så hade jag tittat på en S40 gamla gamla modellen. 2.0t eller t4. Typ en 03 eller 04a. Trevliga bilar, tycker jag. Och de är hyfsat pålitliga om du hittar en som har lite lägre mil.
av Homemadelion98
Alexas skrev:Hade jag varit 18 år och haft tajt budget så hade jag tittat på en S40 gamla gamla modellen. 2.0t eller t4. Typ en 03 eller 04a. Trevliga bilar, tycker jag. Och de är hyfsat pålitliga om du hittar en som har lite lägre mil.
Det är inte så att jag har en tajt budget. Jag vill bara inte har en bil som måste gå in på service varje dag eller nåt och sen så får man hem en räkning på 10000kr. Vill gärna ha en nyare bil.
av Alexas
S80 som förstabil? Tveksamt inställd till det alltså. Om du inte tänkt behålla den till du får familj och barn. Kolla på s60. Också en trevlig bil.

Inom vilken prisklass är du ute efter att hitta något?
av Mccartney
Det kan aldrig vara fel att köpa en S80 2.5FT:) Det kvittar vilken ålder man är i, det är en utomordentlig bil och säker är den också. Jag tycker du ska slå till på en sådan om du har möjlighet.
av euro0192
S80:n är sjukt trevlig :)
Du får mer bil (och en trevligare sådan) än exempelvis V70:n.
Min pappa har en S80 2.5T med automatlåda. Han är supernöjd med den. Det enda är att den drar ganska mycket, men det beror också på hur man kör såklart. Han är nere i 0.86-0.88 med sin.
S40 hade jag själv fast med en 1.8F motor. Efter min senaste erfarenhet med den bilen skulle jag inte rekommendera ett köp av en sådan.
Under ett år fick jag byta:
- Hjullager
- Strålkastare
- Bromsskivor
- Kondensor
- Kompressor (AC)
Totalt 40 000kr i verkstadskostnader! Trots det så hade bilen en utomordentlig historik med servicar gjorda minst vart 1000:e mil, ibland mer.

S40 som bil är jätte trevlig, men dyr att äga om man har den oturen att man blir tvungen att byta hjullager och AC. Risken är ganska stor att man råkar köpa en sådan.

Har en kompis som bara en månad innan mig köpte en S80 2.4D (2009). Den hade gått 14 000mil när han köpte den, och den är idag (ett år senare) uppe i över 19 000mil. Han har inte haft ett enda problem med den bilen. Den har bara rullat och rullat.

Så jag känner två som är supernöjda med sina S80:s. Onekligen en bra bil. :)

Däremot kan jag hålla med tidigare kommentar att om du kör bara drygt 500 mil per år, så ska du nog inte ha en diesel. Då riskerar du att få problem med partikelfilter, och även oljenivån om du kollar på några utav de äldre dieselmotorerna mellan åren 2007-2010.
Eftersom du bara är 18 år så är försäkringen dyr i vilket fall som helst, men en diesel är oftast i regel dyrare att försäkra än en bensinare.
En diesel har också oftast högre verkstadskostnader samt högre årsskatt. Det är ofta som många inte tänker på detta när de skaffar sig en diesel, utan att man istället stirrar sig blint på förbrukningen.
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja hade själv en 854 Turbo -95 som första bil.

Skulle ja inte ha råd att serva och laga så fick bilen stå till ja hade råd. Så blev det aldrig :D

S80 hade jag satsat på. Finns det T5 motorer?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
I princip alla S80 2,5T är spärrade vid 210, men S80 D5 är normalt ofta spärrade först vid 230 km/h. T6:orna vid 250 km/h.

Så varför inte en T6:a ?
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]