Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Märkte för någon vecka sen att jag har hillhold i min bil, dvs. att bromstrycket ligger kvar i någon sekund efter att jag släppt bromsen i uppförsbacke. Vilka av motor/växellådsalternativen har detta?

Jag har D2 och powershift,
av Elmeholt
D4 VEA har väl det iaf.
Men enligt din profil kör du D2 med powershift-lådan, den håller ju i princip alltid så länge man inte gasar nånting.
av Schmoyoho
Om jag inte förstått det fel är det väl en funktion för manuellt växlade bilar för att ge lite andrum att flytta vänsterfoten från broms till koppling.

Edit: Det kanske är en funktion som finns på bilar som har lameller? Borde ju bli en hel del lamellslitage i längden om en powershift-låda ska slira bilen till att stå stilla i motlut.
av mattish
Funktionen har ju precis som ovan inte så stor betydelse för bil har med sliromat. Den håller ju ofta bilen själv.

Funktionen är som tidigare sagt gjord för att hålla bilen i motlut för att man ska hinna möta med gasen. För att inte få bakrull och slira onödigt på kopplingen (både manuell och powershift). Jag tror inte den nya automatlådan (8-steg) har det?

Men jag får den nog bara till att fungera i uppförsbacke...

I passaten funkar det riktigt bra. Den håller bromstrycket till du gasar, ingen tidsbegränsning. Skönt vid rödljus osv. Stanna, tryck till bromsen och sen kan man släppa så hålls bilen kvar.
Användarvisningsbild
av Robbi
Då fattar jag, har nog upplevt det ett par gånger med den nya 8-stegs automat. Det är lätt att komma iväg från motlut och man känner inte att det skulle rulla bakåt. Fast bara en känsla jag har.

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]

Elpriset

4850 kr för 1796 kWh i elområde 4. Korr[…]

Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]