Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kör en massa olika 60- och 70-bilar (mer sällan S80) och de har ju från och till laminerade rutor. Har det på min egen senaste. Det står ju helt klart att det påverkar ljudnivån under vissa situationer. Lastbilar bredvid vid rödljus hörs mindre och i tunnlar är det märkbar skillnad. Jag skulle ändå vara lite tveksam till att köpa det igen - det är ju inte direkt något som påverkar andrahandsvärdet positivt - eftersom vi har så få ställen och situationer med tyst asfalt i Sverige.

Helt enkelt: jag tycker inte att de verkar hjälpa alls när asfalten är grov. Även om en viss mängd ljud kommer in genom rutorna så skapas ju huvuddelen av vibrationer och ljud genom chassit (då har jag ändå modesta 225-50-17). Inte många vägsträckor i Sverige som har slät asfalt.

Tycker inte heller att de gör någon märkbar skillnad om man inte kör snabbt. I 160-170 märks det, men inte i 110-120, och det är inte många procent av körtiden som man kör mycket snabbare än så.

Vad menar ni andra som har testat med/utan? Tänkte nu mest på ljudnivån. Övriga effekter av laminerade rutor har ju avhandlats...
PH
Över ca 70km/h är väg-/däckljud dominerande. Om man glider runt i max 50 km/h kan det dock skärma bort en del stadsbuller.

I över 160 börjar vindbrus dominera och då gissar jag det från ytterbackspeglarna kan reduceras med tanke på deras placering.
Senast redigerad av 1 Dpblad, redigerad totalt 0 gånger.
Vi øvelseskjører mye med våre barn for tiden. I den anledning sitter jeg noen ganger i baksetet, og fruen fremme. Jeg merker stor forskjell på støynivået i frem og baksetet, selv på norske landeveier som absolutt ikke har stille asfalt.

Jeg antar forskjellen nettopp er lam ruter foran.
Jag vet faktiskt inte varför men de flesta bilar är ju - väl? - bullrigare bak än fram.
Minns att det var stor skillnad i Volvo 740, sedan som kombi.
Laminerad vindruta... ja den kanske inte släpper igenom så mycket ljud men motorn sitter ju fram.
Kan inte det där riktigt.
På Volvo är det dock alltid laminerade sidorutor både fram och bak, ellerinte alls. Audi har bara fram om man köper tonade rutor bak..
PH
Läste att det skulle ta 10ggr så lång tid att knacka sig in i en bil med laminerade rutor.

Normalt så tar det ca en hundradels sekund så då borde man fixa det på ca en tiondels sekund?...

PS har en V70 med och en utan laminering och jag hör ingen skillnad
Saken är den att till Audin kostar dubbelfönster/"Dämmglas" 14500. I Tyskland menar man att detta gör stor skillnad, och det tror jag säkert med a/ slät asfalt, b/ höga hastigheter. I Sverige är den kombinationen sällsynt. Kan ju va värt 4000 men inte 14500...

Oftast dominerar ju vägbuller/chassiljud i Sverige och detta kommer huvudsakligen in på andra sätt än från sidorutorna.

Jag tror faktiskt att inbrottsskyddet är en riktigt bra sak med laminerade rutor. Mycket svårare att forcera och i kombination med ett visserligen ganska mesigt men ändå larm, och dessutom om man som jag har VOC så ringer larmcentralen om det är inbrott, väljer man nog ett annat fordon...
PH
perhall skrev:Saken är den att till Audin kostar dubbelfönster/"Dämmglas" 14500. I Tyskland menar man att detta gör stor skillnad, och det tror jag säkert med a/ slät asfalt, b/ höga hastigheter. I Sverige är den kombinationen sällsynt. Kan ju va värt 4000 men inte 14500...

Oftast dominerar ju vägbuller/chassiljud i Sverige och detta kommer huvudsakligen in på andra sätt än från sidorutorna.

Jag tror faktiskt att inbrottsskyddet är en riktigt bra sak med laminerade rutor. Mycket svårare att forcera och i kombination med ett visserligen ganska mesigt men ändå larm, och dessutom om man som jag har VOC så ringer larmcentralen om det är inbrott, väljer man nog ett annat fordon...
PH
Det rör sig inte om dubbelfönster utan laminerade rutor samma typ av glas som i vindrutan.
Det kan kallas nästan vad som helst, men den korrekta termen är laminerat glas. Om det ärligt eller annan gas mellan glasen så är det mer korrekt med dubbelglas, eller hellre isolerglas.

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]