Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ceder10
Står i valet och kvalet om att köpa en XC70 D5 AWD Summum MY 11. Den har även herrgårdspaket och teknikpaket. Den har gått 13000 mil fullservad, vad ska man tänka på? Är det ett bra köp eller inte? Åker idag en V50 1.8f Summum 09:a.
Är ny på forumet åsikter mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Omöjligt att svara på då du inte ger någon anledning till bytet. Har du börjat köra i terrängen eller dra 2-tons släp.

Eller är du en Zlatan wannabe?

Eller behöver du mera plats i bilen?

Blir lättare att svara om man vet lite vad du är ute efter.
av Ceder10
För det första så vill jag ha en lite större motor i bilen mot vad jag har just nu då den inte händer mycket vid en omkörning.
Sedan så är det ju aldrig fel med större bagageutrymme heller.
Det blir väl som nästan alla andra som kör xc modeller att vara på vanliga vägar kanske lite grusvägskörning någon gång.
Kommer förmodligen inte att dra något tyngre än en vanlig släpkärra heller.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Hur mycket har du tänkt lägga på bilen? Går man upp till en 12:a så får man det nya infotainmentsystemet som kallas sensus, och det är betydligt moderna än det som va innan, beror lite från person till person hur viktigt man tycker det är, men funktioner som kom i XC70-12 var bland annat färgskärm 5" eller 7" med blåtandshandsfree så man kan streama musik trådlöst via exempel Spotify.

Manuel eller Automat? Den manuella drar minst 1dl mindre per mil än automatlådan, och den har mycket lägre skatt än dem med automat alltså blir ägandekostnaderna mindre med manuell låda.
av Ceder10
Det blir en med automat denna gången. Bilen med den motorn tillsammans med automatlåda va helt underbar att köra. :D
Tycker du att det är bättre att satsa på en 12:a istället och lägga några kronor mer än en 11? Är det bara färgskärmen som skiljer eller är det något mer?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ceder10 skrev:För det första så vill jag ha en lite större motor i bilen mot vad jag har just nu då den inte händer mycket vid en omkörning.
Sedan så är det ju aldrig fel med större bagageutrymme heller.
Det blir väl som nästan alla andra som kör xc modeller att vara på vanliga vägar kanske lite grusvägskörning någon gång.
Kommer förmodligen inte att dra något tyngre än en vanlig släpkärra heller.
Med den beskrivningen gör en V70 D5 (Awd) ett långt mycket bättre jobb till ett avsevärt lägre pris än en XC70. V70 drar mindre bränsle, accar snabbare, har högre toppfart, har mycket bättre väghållning och körkänsla, till på köpet får du hela bilen lackerad så du slipper all knottrig Abs-plast som bleks och kontinuerligt måste smörjas med svart vinylglans. V70 har lägre luftmotstånd och högre utväxling vilket spar bränsle och ger mindre snurrig motorvägskörning. Utrymmet är identiskt på insidan.

Eftersom du absolut vill ha Xc70 antar jag att det är zlatan-faktorn som är viktigare än funktion och kostnad.

Kolla så AC pumpen är tyst och fin, och att remmen är bytt enligt intervall, går den av kan den fara in i kamremmen med totalras som resultat.
Användarvisningsbild
av EjS
Hej. Stod i samma situation som du i februari. Jag slutade med en bil präcis som du beskriver. Här är mina observationer:
- kolla hur växellådan växlar. I mitt fall är lådan sliten efter mycket stadskörning i Tyskland. Ny olja hjälpte. Om du kör myskörning och den växlar bra är lådan i gott skick. Min har lite problem med lock-up så kolla det (det ska kännas mjukt när motoren börjar dra präcis efter lådan växlad.
- kolla miltiremmen. Ska bytas var 9000 mil. Som andra skriver kolla att ac pumpan kör bra (prata med en mek)
- se efter interiören. Läder kan vara känslig
- min baklucka gnisslade. Krävde justering.
- lyssna efter oljud i fjedring när du åker över gubb etc.

Om du gillar komfort kommer du inte att bli besviken. Jag har åkt 1.8F och du kommer att känna D5 - inte som en rakett - mera som ett stort kraftvärk med ressourcer för långfärd.

Om du vill åka i 220 kmh i Tyskland är det bättre som det sägas i tråden att köpa V70.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
EjS skrev: Om du vill åka i 220 kmh i Tyskland är det bättre som det sägas i tråden att köpa V70.
Jag har precis kört några hundra mil på svenska 100 och 110 vägar. Även där gör V70 ett bättre jobb med mindre surr, lägre luftmotstånd, bättre stabilitet och väghållning och lägre förbrukning trots högre prestanda. Om man jämför med en xc70.

Visst är xc70 en långfärdsvagn av rang med V70 klår den.

99% väljer xc70 för utseendet ger mera status än V70. Inte för funktionen.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Som någon sa, det är uppdaterat motor som enligt pappret går lite snålare, ca 400kr mindre i skatt. Köp Xc70 om du vill ha den det är en förbannat bra bil. Kommer du från V50 lär du nog bli mycket nöjd. Fördelarna med XC70 är många bättre andrahandsvärde, roligare/snyggare bil än en vanlig V70 som man ser jätteofta. Bekvämt in & ursteg. Vanliga V70 har heller inget bra luftmotstånd så det går bra med en XC70. Komforten i Xc70 = mycket bättre än V70. Man köper ändå inte V70 för att åka i väldig höga farter för då köper man något annat. Så en XC70 -12 borde va den bästa, köp ingen 13 bara för den har kass fyrhjulsdrift.

Navigationssystemet är bättre modernare i 12:an finns med röststyrning etc.

Själv köpte jag XC70 dels för utseendet ( inte lika vanlig som V70) , skönt att sitta högre, lättare att stiga ur, plus att jag nu kan jag köra på vägar som man inte ville göra med sin vanliga V70. Så awd har jag behov av. Och 99 procent väljer inte xc70 för utseendet.

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]