Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tornedalen
Hej,har en V70 D3 MY-12 manuell växlad som har gått 12 000mil.Första gången detta fel inträffade var bilen ca 8 mån gammal(ca 4000 mil),sedan händer det då och då.Vad som sker är att när jag släpper upp kopplingen i dragläge (då ska den höja tomgången till ca 1000varv) rusar motorn upp till ca 2300 varv ökar sedan till drygt 3000 varv för att sedan sjunka till normal tomgång. Vid något tillfälle har den rusat upp till det rödmarkerade området.Detta sker väldigt sporadiskt har varit varm, kall motor ,varmt ,kallt ute ,torrt ,fuktig väderlek ingen logik.
Har haft den på Volvo,inga felcoder ,dom har inga idéer ,Volvos hotline svara verkstaden "produktspecifikt " inget fel, byt inga delar !!!
Garantin är på att löpa ut nu i slutet på April ,någon som har tips hur jag går vidare .Det känns inte riktigt tryggt att åka omkring i en
bil med relativt högt vridmoment som kan få för sig att dra i väg.
Tacksam för respons.
av Icebear
Hej det låter väldigt tråkigt att motorn rusar ??:-/
Mitt förslag är nog att du ska byta in bilen på volvo för om garantin håller på att löpa ut så kommer det troligtvis att kosta dig
horribla pengar att fixa och eventuellt motorbyte.
Har läst en insändare i vibilägare se länk http://www.vibilagare.se/bloggar/hakan_ ... esel-35660
Mvh//blundahl
av SupaBeast
blundahl skrev:Hej det låter väldigt tråkigt att motorn rusar ??:-/
Mitt förslag är nog att du ska byta in bilen på volvo för om garantin håller på att löpa ut så kommer det troligtvis att kosta dig
horribla pengar att fixa och eventuellt motorbyte.
Har läst en insändare i vibilägare se länk http://www.vibilagare.se/bloggar/hakan_ ... esel-35660
Mvh//blundahl

Fy fan, obehaglig läsning det där. Speciellt om man läser kommentarerna. Kanske är dumt att ha diesel och köra korta sträckor, enbart för att slippa dra husvagn med bensinare på sommaren.
av Pnjk
Nu blir jag nervös då jag själv åker korta sträckor varje dag med bilen.
Har inte märkt av något konstigt än.

Kör D3 MY11
av Icebear
Fakta diesel kör man om man har lite längre sträckor att åka och bensin/etanol om man kör kortare sträckor.
Jag har en kollega som kör MB E 350 diesel my10 han kör korta sträckor och hans partikelfilter har pajat.
Resevdel 22000kr plus 6000 verkstads kostnad.
Jag har talat om för honom att han borde byta till bensin men han ville inte lyssna på det örat :-O)
av Pnjk
Åker 2st 3km turer varje dag sen åker jag även längre sträckor ett par gånger i månaden på kanske 10mil styck.
Användarvisningsbild
av gooose
Som blundahl skrev så gäller detta 2liters dieseln
och då skall det vara den 4 cylindriga 2 litaren mao 2,0 D

inte den i v70 D3 den har 5 cylindrar på 2 liter och är inte berörd på detta sätt utan det är det Franska motorn som dom pratar om

//Gooose
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag köpte min första diesel 2011. Om knappt tre månader har jag haft den i tre år. Idag har den gått nästan 11000 mil under den tid jag har haft den. De flesta arbetsdagar körs den tre mil på landsväg/motorväg utan stopp, två gånger per dag.

Jag har inga problem med min D5 eller dess partikelfilter. Men jag är nog en idealisk dieselkund, tror jag.

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]