Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#822673
Har nu kört min Bifuel MY14 1000 mil och har lite funderingar: Den är ett exempel på downsizing "gone bad" skulle jag säga. Tyvärr eftersom 2,5F:n (som den baseras på) är en så trevlig motor. Eg är det exakt samma motor men nu på 2 liter i stället för 2,5. Enda nackdelen med 2,5FT:n var eg turbolag men så fort man fick upp laddtrycket så gick den som en raket :)

Nya Bifuelen har flera problem:
-Regisret har blivit smalare och nu har man inte fullt vridmoment förrän 2.700 rpm!!!!! Med 2,5FT hade man fullt vridmoment redan vid 1700 rpm. Automatlådan älskar att lägga sig runt 1700-1800 vilket hade varit perfekt med 2,5FT:n men nu händer inget förrän den når 2.700 rpm och vid det laget har den både byggt upp laddtryck och kört kick down och det blir lite Saab turbo a la 80-tal när man trampar på gasen och den växlar ned samtidigt som turbon går in med fullt laddtryck.
-Bifuelens vrid dyker också efter ca 5000 rpm vilket gör att det känns onödig att varva mer även om den ger 213 hk ända uppe vid 6000 rpm.
-Bensinförbrukningen är grotesk vid min typ av körning. Motsvarande 1,13 liter bensin per mil när mina två förra 2,5:or låg på motsvarande 0,92. Förviso automat men det borde inte göra hela skillnaden. Exakt samma körning för övrigt.

Nu gnäller jag inte på downsizing för om vi tar ett exempel på framgångsrik sådan så är det nya T5:an. En jämförelse mellan nya T5, 2,5FT och 2,0 Bifuel:

Nya T5:
Motorvolym: 2 liter
Vridmoment: 350 Nm i spannet 1500-4800 rpm
Effekt 245 hk vid 5500 rpm
Förbrukning 0,64 (blandad & automat)

2,5FT:
Motorvolym 2,5 liter
Vrdmoment 340 Nm i spannet 1750-4800 rpm
Efekt 231 hk vid 4800 rpm
Förbrukning 0,92 (blandad )

Bi Fuel (213):
Motorvolym: 2 liter
Vridmoment: 300 Nm i spannet 2700-5000 rpm
Effekt 213 hk vid 6000 rpm
Förbrukning 0,84 (blandad & automat)


Som ni ser är den nya T5.an bättre än 2,5FT inom alla områden. Förbrukningen är MYCKET lägre. Rekordlåg för den effeken skulle jag säga. Mot 2,0 Bifuel är det ännu större skillnad rots lika stor motorvolym. Nästa gång får det nog bli en T5:a. Har dock inte provkört den nya skall jag säga men det ser lovande ut. Även den nya D4:an har ju fåt lovord i pressen.
#822689
Handlar det helt enkelt inte bara om en dålig motor? Inte downsizing?
#822729
2.5FTn är väl inte lika optimerad i någon förbrukningscykel som både T5 & Bifuel 213 är? Så den verkliga skillnaden är nog väldigt lite. Känns som att nya T5 motorn passar bättre i en Golf GTI eller V40 än en större V70 som jag gärna ser med större motorvolym.
#822734
Primus skrev:Handlar det helt enkelt inte bara om en dålig motor? Inte downsizing?

Nja, 2,5FT har två nackdelar - förbrukningen samt att det är en gammal motorkonstruktion >10 år. Av det skälet kommer den aldrig nå upp till en helt nyutvecklad. Prestandan är helt OK tack vare den extra halvlitern och även ställt mot konkurrenter. Även om T5 är vassare inom alla områden skiljer det inte mycket i rena motorsiffror - 10 Nm i vrid, 15 hkr i effekt, 300 rpm i skillnad på register vid maxvrid etc.

Det som imponerade mig mest var accelerationen på nya T5.an (mycket tack vare nya lådan). Om siffrorna stämmer på Volvocars har V70:n med den nya 8-stegade automaten en acceleration 0-100 på 6,7 sek. Att jämföra mot:
-6,6 för T6 AWD (geartronic)!!
-8 sek för D5 215 (geartronic)
-7,7 på 2,5FT (manuell)
#822744
Racetwin2 skrev:Motsvarande 1,13 liter bensin per mil när mina två förra 2,5:or låg på motsvarande 0,92. Förviso automat men det borde inte göra hela skillnaden. Exakt samma körning för övrigt.
2dl extra per mil är inget konstigt med den automatlådan. Tyvärr. Den är rejält omodern.
#822745
Racetwin2 skrev:
Primus skrev:Handlar det helt enkelt inte bara om en dålig motor? Inte downsizing?

Nja, 2,5FT har två nackdelar - förbrukningen samt att det är en gammal motorkonstruktion >10 år. Av det skälet kommer den aldrig nå upp till en helt nyutvecklad. Prestandan är helt OK tack vare den extra halvlitern och även ställt mot konkurrenter. Även om T5 är vassare inom alla områden skiljer det inte mycket i rena motorsiffror - 10 Nm i vrid, 15 hkr i effekt, 300 rpm i skillnad på register vid maxvrid etc.

Det som imponerade mig mest var accelerationen på nya T5.an (mycket tack vare nya lådan). Om siffrorna stämmer på Volvocars har V70:n med den nya 8-stegade automaten en acceleration 0-100 på 6,7 sek. Att jämföra mot:
-6,6 för T6 AWD (geartronic)!!
-8 sek för D5 215 (geartronic)
-7,7 på 2,5FT (manuell)
Angående 7,7 på 2,5FT manuell så är det 7,3 för manuell låda på S80 231 hk MY2010
#940624
Det här var ju en intressant tråd. Inga fler sluga inlägg att lägga? Låter ju trist att du ligger på 1,13 l/mil, är det väldigt mycket kickdown?
Provat att snål-köra och låta bli fullvarv?
Hur har den varit på längre sträckor?
#940709
Jag talade för några timmar sedan med en gammal taxikollega i Taxi Stockholm. På grund av att Bi-Fuel har blivit törstigare med den mindre motorn har fler taxiägare i Stockholm köpt V70 D4 i stället för Bi-Fuel vid bilbyte. D4 är ju också miljöbil, och den högre förbrukningen på Bi-Fuel gör att de får sämre miljöpoäng av Swedavia, och hamnar längre bak och väldigt nära D4 i kön på Arlanda/Bromma. Nu är skillnaden mellan "Nya" Bi.Fuel och D 4 försumbar på den punkten.
#940716
Ja, det är helt vansinnigt. Efter 3500 mil ligger jag på 1,07.....det är faktiskt i nivå med min Carrera S på 355 hk och 1600 kg. 3,8 liters motor....

Och ja, lådan är omodern och långsam. Det blir lite Saab 99 turbo över det hela. Tunn med turbolag och medans den laddar och funderar på vad den skall göra så växlar den ner och då sticker det iväg. Har upptäckt att den går mycket bättre genom att köra konstant på sportläget men jag har ingen lust med ännu högre förbrukning....
#940798
Mmm, det är väl därför jag tycker att den sexstegade automatlådan fungerar bra till mig. Jag har ju kombinerat den med en D5. Med minst 400 Nm tillgängligt mellan 1250 och 4000 r/min behöver lådan inte hinna växla ner för att den ska kunna dra rätt duktigt ändå. Dessutom ger hela den avslappnade karaktären en inbjudan till en körstil som är rätt långt borta från kickdown, däckskrik och illkörning i största allmänhet.

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]

Jag var idag lördag på invigningen av e[…]

Jag passerade precis 1000 mil med min så jag[…]

B230fk går dåligt & ojämnt

Yes, får kolla. Dock gick bilen sämre n[…]