Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av brigadeiro
Jag försöker komma underfund med vad ett dynamiskt chassi 3 på en V70 2.5FT MY10 betyder.

Vad innebär det? Är det detsamma som ett standardchassi? Eller är det lite mer sänkt än ett standardchassi? (men inte alls så sänkt som
sportchassit/R-design)

Jag är ute efter ett chassi som har så mjuk stötdämpning & hjulupphängning
som möjligt och är orolig att "dynami chassi 3" kan ha att göra med den
period (MY09-10?) under vilken Volvo sänkte chassit på 2.5FT:s för att komma
ner i bränsleförbrukning men enligt utsagor ledde det även till ökad
stötighet.

När Volvo självt inte kan ge ett bra svar på detta, så undrar jag om jagrullar-
communityt sitter inne på svaret!? :-)
av brigadeiro
Någon som känner sig manad att ge en förklaring? :-)

Om någon av er jobbar på Volvo, vet ni hur jag kan få reda på svaret? Jag har försökt via Volvos kundservice, men den är tyvärr inte speciellt kvalificerad. Efter mycket om och men fick jag förklarat ärendet och jag skulle sedan bli uppringd - men ingen hörde av sig...
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Är inte dynamiskt chassi samma sak som 4C? Dvs four C. Där du kan ställa in tre alternativ komfort, sport och advanced?

Det chassit är inte sänkt överhuvudtaget och i mjukaste läget är det näst intill gungigt.
av brigadeiro
Racetwin2 skrev:Är inte dynamiskt chassi samma sak som 4C? Dvs four C. Där du kan ställa in tre alternativ komfort, sport och advanced?

Det chassit är inte sänkt överhuvudtaget och i mjukaste läget är det näst intill gungigt.
Nej, dynamiskt chassi är inte detsamma som Four-C-lösningen. Man skulle kunna tro det. Jag skulle för övrigt gärna ha Four-C. Har testat det (eller ett liknande system) på XC70 och det var riktigt skönt.

När jag uppgav chassinumret för en V70 2.5FT MY10 till en tekniker på Bilia idag så kunde hon utläsa följande...
"chassi 3, dynamic" och "without controlled chassi"

Jag vet att bilen inte har Four-C och tänker att det sista uttrycket också kommunicerar det i specen, dvs "without controlled chassi".

Så frågan är om "chassi 3, dynamic" är detsamma som standard-chassi eller om det faktiskt finns tre nivåer...
- Standard (någon skrev tidigare att det ev heter Komfort/Comfort)
- Dynamiskt (chassi 3, dynamic)
- Sport (R-Design)

Samt att Four-C finns till vissa varianter; vet inte om det är ett tillval till alla typer av chassi eller om det bara passar till en viss kombination.

Är riktigt irriterad över att Volvo valde att tweaka chassi-höjden för en del varianter utan att dokumentera det tillräckligt väl så att den egna personalen kan informera kunder om EXAKT vilka varianter som sänkts för att få ner bränsleförbrukningen respektive vilka som inte har sänkts.

Om någon av er arbetar på Volvo, har ni ett namn på någon som jobbar med utvecklingen av V70-plattformen?
av brigadeiro
apersson850 skrev:Om det vet jag inget, men vill du ha en mjukare gång så fundera på XC70. Den längre fjädringsvägen sväljer mer.
Håller med dig! Jag har provkört XC70 och upplevde en märkbar skillnad i fjädringen, speciellt i komfortläget. Förstår att vissa kan ha problem med gunget, men jag gillade det. :-) Tyvärr ligger prislappen, även begagnad, lite för högt för mig då jag köper bil privat. Samt jag är ute efter bensin och det finns ytterst få sådana på marknaden.

Apropå XC70, vad har du för dimension på däcken? Vi hade en diskussion kring däck för XC70 tidigare i somras och blev inte riktigt klok på vad skillnaden på däcken var mellan XC70 och V70. Det var väl så att man kan köra med 16-tum på XC70, men att däcken man bör använda är bredare än dem till V70 samt de är hårdare och mer förstärkta, vilket i sin tur innebär bullrigare däck, eller?
Användarvisningsbild
av apersson850
Som vinterdäck har jag 215/65 mm breda 16-tummare, på sommaren 235/55 mm breda 17-tummare. Vinterdäcken är standarddimensionen för grundversionen (Kinetic), de andra för Summum.
av brigadeiro
apersson850 skrev:Som vinterdäck har jag 215/65 mm breda 16-tummare, på sommaren 235/55 mm breda 17-tummare. Vinterdäcken är standarddimensionen för grundversionen (Kinetic), de andra för Summum.
Jaha, ok, då är det ju ingen stor skillnad mellan XC70 och V70 vad gäller bredd. På V70:n är det ju vanligt med 205/60R16.

Blir nyfiken igen på vad det då är som primärt skiljer däcken åt, vet du? Vad heter de vinterdäck du kör med nu? Vet du hastighetsindex? Och måste det vara XL, dvs förstärkta däck för extra load?

I Polen kostar ett rutbyte på en 850 ca 1900[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

Vilka av motorerna i V60 har kamrem i oljebad?

Mest troligt kärvande bromsok. Smörj gl[…]

En fråga till. Innan Jag byter panel, tä[…]