Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Its1more skrev:
MartinS skrev:Jag kör 315hk varianten...(en massa bra information)...bilen blir så mycket roligare.
Stort tack MartinS för dina kommentarer. Jag ska se om jag kan pruta* mig till en optimering...

/Fredrik

*) Se till att den ingår i priset.
Har beställt Polestar till den nu också (W)

/Fredrik
dissonans skrev:Men bränslevärmarens utsläpp renas väl inte via katalysator/partikelfilter?
Bränslevärmaren jobbar inte heller med övertryck eller insprutning och skapar inte de partiklar i förbränningen som dieselmotorn gör. (Har jag lärt mig här när jag ställt samma fråga...) :)

Men kan det verkligen stämma att man kan köra tomgång på mindre än 0.5l/h. Värmaren drar 0.6l/h när den går på max, vilket den inte ens gör när det är -15. När den fått upp värmen går den på halvfart... Och sen upp på max om temperatur sjunker för mkt.
Motorn drar inte mer än 0.6 l/h på tomgång i alla fall, om det är en diesel, det är ju sjukt lågt.

Bensinare drar mycket mera på tomgång.

NOx bildas vid högt tryck och hög temperatur, alltså har du gasen i botten bildas stora mängder som avgasreningen behöver ta hand om. Allra mest bildas om du tex har polestar optimerat motorn. Vid tomgång är varken tryck eller temp höga.

Värmaren har ju höga HC utsläpp då förbränningen inte är fullständig, det är därför den luktar så illa.

Ska du sedan på totala mängden utsläpp så blir det ju ännu sjukare. Folk kan ju köra värmaren både 1 och 2 timmar för att smälta bort snö och is från bilen med värme :-O) .....

Kör man på tomgång medans man skrapar rutorna eller för att ACn ska blåsa ut värmen så gäller det ju bara 2 - 3 minuter vilket är ingenting mot bränslevärmarens långa gångtider och utsläpp.
Its1more skrev:
Its1more skrev: Har beställt Polestar till den nu också (W)

/Fredrik
:-)-)
Blir nog inte bättre än såhär om man ska köra 70-serien :wink:
VolvoB20 skrev:Motorn drar inte mer än 0.6 l/h på tomgång i alla fall, om det är en diesel, det är ju sjukt lågt.

Bensinare drar mycket mera på tomgång.

NOx bildas vid högt tryck och hög temperatur, alltså har du gasen i botten bildas stora mängder som avgasreningen behöver ta hand om. Allra mest bildas om du tex har polestar optimerat motorn. Vid tomgång är varken tryck eller temp höga.

Värmaren har ju höga HC utsläpp då förbränningen inte är fullständig, det är därför den luktar så illa.

Ska du sedan på totala mängden utsläpp så blir det ju ännu sjukare. Folk kan ju köra värmaren både 1 och 2 timmar för att smälta bort snö och is från bilen med värme :-O) .....

Kör man på tomgång medans man skrapar rutorna eller för att ACn ska blåsa ut värmen så gäller det ju bara 2 - 3 minuter vilket är ingenting mot bränslevärmarens långa gångtider och utsläpp.
Jag blir osäker på vad du säger, då jag lärt nig tvärtom på vissa saker här.
T.ex så är tomgången på kall bil extremt smutsig.. Ger alltså väldigt orena avgaser då partikelfiltret inte är varmt. Miljömässigt är det vidrigt att sätta igång bilen innan man skrapat rutorna.. Däremot har nog alla syndat där. :)

Är du säker på att värmarens utsläpp är så höga? Normalt går värmaren 20-30 minuter.. Den styrs ju av utomhustemp. Den går ALDRIG i en timme. Den stängs av efter 40 minuter (eller om det var 50?).
Det är såklart mer än 2-3 minuter tomgång..

Att ha bilen igång i timmar när man är inne hos nån tycker jag är respektlöst. Hade jag nån kompis som gjorde nått liknande skulle jag bli förbannad. Förgifta mitt närområde helt i onödan.
av valln
Kolla på nya maskiner och lastbilar när det är minus femton grader och kallare, då syns svartrök och det sticker i ögonen. Nej jag tror inte dieselmotorns avgaser är särskilt hälsosamma vid låg värme och belastning.
Vilket århundrade lever ni i. En avgasrenad Euro 5 modern bil med partikelfilter och flervägskatalysator som körs på svensk miljödiesel ryker inget alls på tomgång.

Startar man bilen i garaget märks det ju knappt all, går värmaren igång i garaget då märks det grymt.

Jag håller med Joel till 100% om att det äør oansvarigt att stå på tomgång i bostadsområdet. Men det är ju ännu oansvariga att sätta dieselvärmaren på timer i samma bostadsområde bara för man är så slö o bekväm att man inte orkar gå upp 2 minuter tidigare och skrapa rutorna.

Varför skulle det helt plötsligt vara ok att förgifta närområdet med Dieselvärmare?

Det är ju som folk som gnäller på andra som har en bil som drar någon deciliter mera och samtidigt glömma bort att man nyss flög till Thailand och spydde ut några kubik helt ordenat direkt i atmosfären
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 19
Volvo Selekt garanti

Det var bland det dummaste jag hört, nu har j[…]

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]