Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av drbrain
Schmoyoho skrev:drbrain: kul att "mitt" instrument" kom till nytta :) Osäker på om adaptern hjälper för att få igång power- och eco-mätarna. Power-mätaren gillar jag personligen men den är inte värd några pengar. Eco-mätaren vill man nog inte ha i en T6:a ändå. Och jo, det går att nolla servicelampan på de digitala instrumenten också. Jag har själv gjort det men det tog mig några försök (men råkar du ha VIDA/DICE så är det ju såklart smidigare).
Ja, jag tackar för att du skickade tillbaka den och tipsade ;)
Om man tittar på Vesper Sweden facebook så är där en film och där rör sig ECO/Power när han gasar.. mina är i botten hela tiden. Men no way att det är värt 5000 spänn när allt annat verkar fungera... jag skulle kunna sträcka mig till en tusenlapp max.

Jag provade ett antal gånger att försöka nollställa men det gick inte... Jag har ju VIDA så får väl testa om det går därigenom istället :)
av matte75
drbrain skrev:Kopplade in VIDA/DICE och skulle nollställa serviceräknaren men den får inte kontakt med DIM.... :???:
Inte testat att koppla in det gamla mätarhuset igen och se om meddelandet om service är där då?
Användarvisningsbild
av drbrain
matte75 skrev:
drbrain skrev:Kopplade in VIDA/DICE och skulle nollställa serviceräknaren men den får inte kontakt med DIM.... :???:
Inte testat att koppla in det gamla mätarhuset igen och se om meddelandet om service är där då?
Inget meddelande då... så räknaren måste troligtvis sitta i mätarhuset..
av Schmoyoho
Mätarhuset är en styrenhet så det är den som själv har hand om servicestatusen.

Knas att det inte funkade med VIDA, det verkar ju ha fungerat enligt trådstartaren på swedespeed. Men du får fortsätta testa nolla instrumentet på normal väg. Jag vet att det går då jag gjort det själv (men i och för sig var instrumentet fabriksmonterat där) men det tog några försök och youtube-visiter. Någon påstod att trippmätaren inte kan stå på noll heller, men det minns jag inte om det stämmer.

Av nyfikenhet, såg du om du hade några felkoder efter DIM-bytet? Ingenting om att mätarställningar inte stämde, eller någonting annat?
av qsecofr
Om jag vill testa detta i min D2 manuell my13 är det skillnad på husen manuell vs automat? Har saknat tempmätare och detta verkar finnas i de digitala instrumenten?

Förstår jag rätt om det är enkelt att få allt att funka utan power/eco mätare?

Dock så måste man skarva in några kablar från odb2 kablaget för att få fart på allt utan ovanstående?

Tack.

Tapatalked.
Användarvisningsbild
av drbrain
qsecofr skrev:Om jag vill testa detta i min D2 manuell my13 är det skillnad på husen manuell vs automat? Har saknat tempmätare och detta verkar finnas i de digitala instrumenten?

Dock så måste man skarva in några kablar från odb2 kablaget för att få fart på allt utan ovanstående?

Tack.

Tapatalked.
Växelväljaren är inte "digital" så du lär vilja hitta en från en manuell bil.
Nu vet jag inte om det finns olika tankstorlekar på x70/80 (alla 70l?) men se till att hitta en med samma om det finns olika så tankmätaren också visar rätt..

Då ska allt utom Eco/Power funka när du kopplat dom två kablarna från OBD..
av qsecofr
drbrain skrev:
qsecofr skrev:Om jag vill testa detta i min D2 manuell my13 är det skillnad på husen manuell vs automat? Har saknat tempmätare och detta verkar finnas i de digitala instrumenten?

Tack.

Tapatalked.
Nu vet jag inte om det finns olika tankstorlekar på x70/80 (alla 70l?) men se till att hitta en med samma om det finns olika så tankmätaren också visar rätt..

Aha, ja då får jag hitta en från en bil med manuell låda :)

Visst finns det motortemp mätare i dessa instrument?

Tack.

Tapatalked.
Användarvisningsbild
av svergie2
qsecofr skrev:
drbrain skrev:

Tack.

Tapatalked.

Aha, ja då får jag hitta en från en bil med manuell låda :)

Visst finns det motortemp mätare i dessa instrument?

Tack.

Tapatalked.
Ja, det gör det :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 23

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]