Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perhall skrev:Vore intressant att få veta om Volvo sparar några pengar på detta i slutändan (bortsett från imageförlusten).
Min kollega byter just sin MY11 XC70 D3 AWD man mot en MY14 D4 (dvs 163 hk båda), EU-mix i MY11 är 6,5 men i MY14 5,3.
GIvetvis kommer det inte att skilja så mycket i slutändan.
Men jag funderar på om Gen 5 på något sätt har bidragit till lägre EU-mix. Sånt är ju viktigt nuförtiden.
PH
Självklart sparar/tjänar Volvo in pengar på Gen5. Problemet ligger inte hos Haldex utan det är Volvo som efterfrågar ett system. Ett billigare system. Volvo säljer bilarna till "samma" pris med ett billigare system.

Löjligt att ens höra att man vill "banta" AWD systemet för att få ned förbrukningen. Banta alla elektronik junk i bilarna istället !!

perhall skrev:Nu kan jag tänka mig att denna redan är länkad men man kan väl inte söka i denna 58 sidor långa tråd...
http://www.teknikensvarld.se/2013/06/10 ... -haldex-4/

Kul att B20 fått fart på motorjournalisterna.
PH

Jupp, ett test som klar gör saken helt och hållet ... Ingen skillnad på Gen 4 vs Gen 5 .... :roll:

När jag startar stilla ståendes på grusväg och startar så lämna alla 4 hjulen märken i grusvägen omgående. När jag kör om på vintern så märker jag inte av mittsträngen. Jag har kraft och fart under hela omkörningen tack vare Gen 4.
Det finns många brister i "testet" men något jag inte riktigt får ihop är varför framhjulet slutar spinna om nu rullarna är så galet snurrvänliga, kan det vara dstc'n som bromsar det så det andra framhjulet som inte har rullar får vridet?

Jaja, återigen, varför gör man inte ett ordentligt test när man nu har chansen, det ligger ju inte långt borta att anta att teknikens värld fick det resultat dom ville...

/Martin
Man får väl ändå säga att TV inte brukar fjäska för bilfabrikanter. Förutom älgtestet med A-klass 1998 har de ju retat upp BMW ang. e61 och väghållningen och nu haft flera flersidesreportage ang. DSG-lådor. Så att de ville ha resultatet är jag inte helt övertygad om.

Tror inte heller att förbrukningen sjunker nämnvärt med Gen 5 men möjligen, tänkte jag, kan det ge 1 cl/mil i EU-mixen...
PH
MartinS skrev:Det finns många brister i "testet" men något jag inte riktigt får ihop är varför framhjulet slutar spinna om nu rullarna är så galet snurrvänliga, kan det vara dstc'n som bromsar det så det andra framhjulet som inte har rullar får vridet?
Inte alls, det är mycket enkelt, eftersom Haldex saknar mellandiff så kommer fram och bakaxeln att snurra lika fort bara haldexkopplingen har lyckats låsa ihop axlarna. Framhjulen kan alltså inte snurra fortare än bakhjulen som har grepp i filmen. Så fungerar alla bilar med on-demand AWD som Haldex, xDrive, Toyota Proactive etc....

Tycker inte reportern har någon koll när han säger att Gen 5 inte har någon "förspänning", det är ju tvärs om. Eftersom Gen 5 är långsammare så låter man mjukvaran förspänna kopplingen redan i förväg, speciellt den nya mjukvaran som gör det extra mycket. Nackdelen är ju när det faktiskt inte är halt, då funkar det inget vidare att svänga bilen i startögonblicket då diffen är låst.

Gen 4 hade ju inte alls det behovet av att förspänna, det fanns ju redan tryck i accumulatorn som man kunde släppa loss på en millisekund. Så om det faktiskt inte var halt så behövde man inte låsa ihop axlarna titt som tätt i onödan med vibrationer som resultat.

Kör jag tex långsamt på 1:an uppför en brant backe men torr asfalt och bra grepp med Gen 5 så känner man hur systemet kämpar om man svänger i backen eftersom Gen 5 har dragit åt kopplingen i förväg ifall det skulle komma en hal fläck. Detta för att Gen 5 inte har en chans att hinna aktiveras on-demand när man skulle passera en isfläck. Detta märks mycket med mjukvaran som ger bättre driv.

Den nya pumpen minskade vibrationerna rejält men helt lyckas det inte.
Att köra en bil med brytningar i drivlinan är big NONO när man kör bilar med riktig fördelningslåda. Grejjorna pallar helt enkelt inte det i längden.

Nu har du ju fått detta gjort av Volvo och låsningen är kanske inte mekanisk med 100% låsning så det är kanske inte så farligt?
MartinS skrev:Fram och bak må va lika, men höger/vänster?
/Martin
Kom ihåg att bakhjulen har grepp i filmen, bak och framaxel ihoplåsta, Alltså vrider sig framhjulen exakt lika fort som bakhjulen då de är ihoplåsta med varandra.

Om bakhjulen rullar ett varv så rör sig bilen ett "hjulvarv" framåt, då kommer också framhjulen att rulla ett varv framåt, de kan inte snurra fortare än bakhjulen då de ju är ihoplåsta via Haldexen.

Det finns ingen ytterligare rotation som skulle kunna få framhjulet på rullarna att "spinna"

Så funkar alla bilar som kan låsa ihop fram o bakaxlar. Haldex, xDrive etc

Enda chansen att du skulle få se framhjulet spinna är om Haldexkopplingen inte har styrka nog att låsa ihop fram och bakaxeln utan istället slirade i Haldexens kopplingspaket,
Det har hänt för mig, men då var det långt mer moment än du kan uppnå på snö, det var med ett 2-ton båtsläp efter, då orkade inte Gen 5 föra över momentet till bakaxeln och ett framhjul grävd ned sig. Bakhjulen hade inte slirat en mm medans fram snurrade på för fullt. Alltså orkade inte Gen 5 låsa ihop axlarna här. Med nya programvaran som drar på pumpen ännu hårdare funkar det, men det känns ansträngt och vibrerar som sagt.

Jag undrar om även själva kopplingslamellerna är svagare i Gen 5 och därför inte kan föra över lika mycket moment som Gen 4, detta har aldrig hänt på någon Gen 4 bil jag haft.

Bild
Det är ju fortfarande möjligt för ett framhjul att snurra dubbelt så fort som bakhjulen, om det andra framhjulet står stilla. Men om båda framhjulen står på rullar har de lika dåligt fäste, så det finns nog inget där som gör att det ena vill skena före det andra. Och om det gör det så motverkar Traction control den tendensen, så gott den funktionen kan.
Jag har ett svagt minne av att jag läste någonstans att de plockat bort ett lamellpar i generation 5, men det är jag inte säker på. Det kan ha varit i någon annan koppling.
apersson850 skrev:Det är ju fortfarande möjligt för ett framhjul att snurra dubbelt så fort som bakhjulen, om det andra framhjulet står stilla.
Hur skulle det kunna gå till i en sitiation som i filmen ?:-/ Eftersom bakhjulen har grepp så rör ju sig bilen frammåt lika fort som drivaxlarna roterar. Föraren startar ju långsamt och i princip på tomgång så det är gott om tid för Haldexen att hinna låsa och momentet som behöver föras över är minimalt.

Enda chansen att framhjulet skulle rotera med 2 x hastigheten är det andra framhjulet står stilla samtidigt som bilen faktiskt rullar frammåt, det skulle ju innebära att det har låst sig och släpar med stillastående mot marken.

Det är ju en helt annan sak om man behöver komma iväg fort och trycker på så att tiden blir kort och momentet högt. Det är då de stora skillnaderna kommer fram.

Under vintern har jag blivit en Gen 5 förare, Det gäller att smyga igång försiktigt så hänger allt med.
apersson850 skrev:Jag har ett svagt minne av att jag läste någonstans att de plockat bort ett lamellpar i generation 5, men det är jag inte säker på. Det kan ha varit i någon annan koppling.
Jag det stämmer, man har även sparat in ett lamellpar i själva kopplingen på Gen 5
Eeee, å det där kallar Teknikens Värld för test?!
Borde väl ha kunnat kosta på sig lite mer djuplodande umdersökning.
  • 1
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 130
Rostskyddstips

Ja, som skrivits ovan höll jag på med s[…]

Visa din semesterbil(d)

Parkerade bilen i cykelstället här i huf[…]

Bud från utländsk intressent för […]