Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En bil som går på förnyelsebar etanol borde med all känd logik ha framtiden för sig och ha ett bra andrahandvärde. Så jag har väldigt svårt att begripa logiken i påstenden att etanolbilar skulle ha sämre andrahandsvärde än motsvarande fossilbilar. Men visst, så verkar det vara idag men det borde vara en tillfällighet i skuggan av Svenssons dieselhysteri.

Förövrigt kul att många på forumet ställer sig kritisk till diesel och inte bara köper media och biltillverkarnas trams rakt av. För bara 1-2 år sedan kände jag och några till rätt så ensamma.
Problemet med debatten för några år sen -som du säger- anser jag låg i att de olika sidorna slogs för sin sak med helt olika ingång i diskussionerna, Etanolförespråkarna pratade miljö och dieselförespråkarna pratade pengar. .

Tveksamheten idag har nog mest att göra med Ekonomi, inte miljön.. Med den utvecklingen som är på priset, både nypris på bil och på bränsle, så börjar folk av sparsamhetsskäl titta runt igen..

För trots allt så är det det som dom flesta bryr sig om när dom köper något -hur stort hålet blir i plånboken!

Det är därför det är så viktigt att våra kära politiker (som vi valt) ser till att göra det ekonomiskt rätt att köra miljörätt.
Variosboy skrev:Det är därför det är så viktigt att våra kära politiker (som vi valt) ser till att göra det ekonomiskt rätt att köra miljörätt.
Håller med om att ekonomiska styrmedel är ett viktigt verktyg, men i verkligheten har jag inte sett mycket av detta. Ibland blir det t.o.m. "tvärtompolitik". Och oavsett om politiker någon gång skulle råka "träffa rätt" så är det snabbt övergående eftersom skatteintäkterna från transportsektorn är en av de större inkomstposterna för staten som hela samhället gjort sig beroende av.
Att det står relativt många begagnade etanolbilar i bilhallarna beror nog på att för 3-4 år sedan såldes det många sådana som förmånsbilar eftersom det var det enda som då var miljöbilar. Sedan när etanolförmånerna minskade och snåldieslarna kom så blev dessa de populäraste förmånsbilarna. Nu när dieselpriset går upp mer än allt annat bränsle tror jag att det blir lättare att bli av med de begagnade bensin/etanolbilarna för bilhandlarna igen. Så jag är inte orolig inför den dagen jag skall sälja min bil.
MattiasD skrev:En bil som går på förnyelsebar etanol borde med all känd logik ha framtiden för sig och ha ett bra andrahandvärde. Så jag har väldigt svårt att begripa logiken i påstenden att etanolbilar skulle ha sämre andrahandsvärde än motsvarande fossilbilar. Men visst, så verkar det vara idag men det borde vara en tillfällighet i skuggan av Svenssons dieselhysteri.

Förövrigt kul att många på forumet ställer sig kritisk till diesel och inte bara köper media och biltillverkarnas trams rakt av. För bara 1-2 år sedan kände jag och några till rätt så ensamma.
Ett av problemen är ju att etanol i princip bara är en svensk företelse (Brasilien). Kommer man söderut utanför Sverige finns i princip inte en enda pump med etanol. Vi åkte genom Tyskland förra sommaren med ett annat par som har en 2.5 FT. Vi lyckades efter stor möda hitta en (!) mack utanför Hannover, men då var pumpen avstängd, enligt personalen pga ingen efterfrågan.

Etanol är inte ett realistiskt bränslealternativ eftersom det åtgår enorma mängder med skog och åkermark för framställningen. Läste någonstans att skulle 50% av Europas bilpark idag köra på etanol skulle ett behov motsvarande regnskogen vara skövlad på 15 år..
Krollspell skrev:Etanol är inte ett realistiskt bränslealternativ eftersom det åtgår enorma mängder med skog och åkermark för framställningen. Läste någonstans att skulle 50% av Europas bilpark idag köra på etanol skulle ett behov motsvarande regnskogen vara skövlad på 15 år..
Tror du på det själv? ??:-/ Fundera lite på hur stor sammanlagd skogsareal tobaksindustrin, golfbanor samt andra rekreationsområden tar. Det finns siffror som pekar på att de globalt överträffar den areal som biobränsleodlingen upptar. Men ingen vet säkert hur det förhåller sig, inte ens med biobränslen. Det finns väldigt få sammanställda siffror på det. Inget ont om rökare :cry: eller de som utövar golf för den delen :wink: , men om vi hamnar i ett läge där mänskligheten måste prioritera så kan vi inte förbehållslöst klaga på att biobränslen tar areal samtidigt som tobaksindustrin mfl. får hållas ostörda. Men jag håller med om att t.ex. etanol inte passar som globalt bränsle. Men där det passar (bl.a. här) ska man köra det fullt ut och eliminera fossilbränslen, det gör nytta även globalt. Framstälningssättet på biobränslen ska absolut diskuteras och vi skulle kunna bli självförsörjande om t.ex. skogsråvaran används. Tekniken är inte framme i stor skala ännu. Vet ej om det lyckas. Men beräkningar visar att den årliga tillväxten i skogsbeståndet skulle räcka till iaf. Det är ju ett första steg. Det som är helt säkert är ju att dagens fossila flytande bränslen för transportsektorn absolut inte är realistiska i framtiden.
Men frågan är, vem vill forska i och ta fram alternativ framställning av biobränslen med den "darriga" politik vi har i dag. De bestämmer ju sin bränslepolitik ett år i sänder. Det är ju inte än i dag hundraprocentigt hur eventuella förmånsvärdesregler skall se ut från första januari 2012.Och även dessa skall gälla bara ett drygt år. Någon gång under 2013 skall det ju bli nya regler igen vad jag har förstått.
KKR skrev:Men frågan är, vem vill forska i och ta fram alternativ framställning av biobränslen med den "darriga" politik vi har i dag. De bestämmer ju sin bränslepolitik ett år i sänder./.../
Precis, det enda säkra är att politikerna bevakar så att skatteintäkterna består. Detta tolkar jag som ett skäl till att förmånsvärdesreduceringen för etanolbilar ev. tas bort eftersom användandet blev utbrett så skatteintäkterna sjönk för mycket.
av Lazy
Hej!

Jag är så jävla nöjd med min V60D3 så det är inte sant, jag hade (min ekonomi) kunnat köpt en D5 ,en T6 men jag valde denna D3:a för jag gillade motorns karaktär och jag ångrar inget efter 2399mil. :D
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 14

Ni känner er bil bäst, jag får k&a[…]

Bagageluckan på bilen har börjat kr&a[…]

Reparera läckande AC

Kör med den billigaste bara. Båda m&au[…]

Här är ju justerbara IPD toe-rods.. :-)[…]