- tis 27 sep 2011, 16:59
#570888
Jag håller med Kave. Ska man racingåka ska man inte ha automat, men per de diskussioner som förts om vridmoment och acceleration ska man inte ha diesel överhuvudtaget.
T6 med manuell får det bli. Men hoppsan, den fanns inte att få... Inte lätt det här.
Jag ångrar inte att jag köpte D5 med automat. Visst är den lite sävligare, visst går det åt lite mer diesel (det är väl i samma proportioner, skulle jag tro), men vad smidigt det är. Både till vardagskörande och när man ska lirka runt en släpvagn i trånga utrymmen. Och när man hamnar i bilköer och kan låta köassistenten i ACC sköta allt utom styrandet. Dessutom går den 0-100 km/h mycket fortare än vad jag brukade köra min 854 Turbo, som annars avverkade den sprinten lika raskt som en XC70 T6 gör idag.
T6 med manuell får det bli. Men hoppsan, den fanns inte att få... Inte lätt det här.
Jag ångrar inte att jag köpte D5 med automat. Visst är den lite sävligare, visst går det åt lite mer diesel (det är väl i samma proportioner, skulle jag tro), men vad smidigt det är. Både till vardagskörande och när man ska lirka runt en släpvagn i trånga utrymmen. Och när man hamnar i bilköer och kan låta köassistenten i ACC sköta allt utom styrandet. Dessutom går den 0-100 km/h mycket fortare än vad jag brukade köra min 854 Turbo, som annars avverkade den sprinten lika raskt som en XC70 T6 gör idag.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.