Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:
svedan skrev:
Enzo skrev:Och sliter potentiellt otroligt mkt på motorn om det är riktigt kallt ute.

Om jag får välja mellan att spy ned luften lite i 30-40 minus med dieselvärmaren eller starta en motor där oljan med nöd och näppe kan kallas flytande så är mitt val givet.
Volvo har sagt precis tvärtom, med dagens oljor är det inte känsligt att köra direkt vid start, därför tog man bort temp-mätaren. Så det sliter inte!
Jösses!

Du, ta en flaska olja och frys ned den till 40 minus, återkom sedan.

Vad har borttagningen av tempmätaren med detta att göra?
Volvos rekommenderade helsyntet originalolja har väl -51 grader som lägsta flyttemp.

Vid direkt frågat till Volvo motiverade Volve borttagandet av tempmätaren att det var onödigt information då dagens motorer och oljor klarade låga temperaturer utan att behöva speciellt körsätt. (inte för att jag håller med själv, jag tar det alltid lite lungt när motorn är kall)
av perhall
Pratar vi tempererade klimat så har nog Volvo rätt, man kan köra hårt från början. Vet inte vad en ambulans har för oljetemp vid "kallstart" men gissar på 40 grader när vattnet har värmt motorblocket. De verkar ju hålla riktigt länge. Men snackar vi 40 minus så är det absolut inte bra, inte 10 minus heller, eller noll.
PH
av Enzo
VolvoB20 skrev: Vid direkt frågat till Volvo motiverade Volve borttagandet av tempmätaren att det var onödigt information då dagens motorer och oljor klarade låga temperaturer utan att behöva speciellt körsätt. (inte för att jag håller med själv, jag tar det alltid lite lungt när motorn är kall)
Men det är ju en helt annan sak.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:Och sliter potentiellt otroligt mkt på motorn om det är riktigt kallt ute. Om jag får välja mellan att spy ned luften lite i 30-40 minus med dieselvärmaren eller starta en motor där oljan med nöd och näppe kan kallas flytande så är mitt val givet.
svedan skrev:Volvo har sagt precis tvärtom, med dagens oljor är det inte känsligt att köra direkt vid start, därför tog man bort temp-mätaren. Så det sliter inte!
Enzo skrev:Vad har borttagningen av tempmätaren med detta att göra?
VolvoB20 skrev: Vid direkt frågat till Volvo motiverade Volve borttagandet av tempmätaren att det var onödigt information då dagens motorer och oljor klarade låga temperaturer utan att behöva speciellt körsätt. (inte för att jag håller med själv, jag tar det alltid lite lungt när motorn är kall)
Enzo skrev:Men det är ju en helt annan sak.
Vadå en annan sak, jag svarar ju exakt på din fråga om vad Volvo svarade när man frågade dem varför man tog bort tempmätaren, de svarade att den var onödig och inte behövdes med dagens material, toleranser och oljor..

PS. Inte för att jag själv håller med, jag vill ha tillbaka tempmätaren för personligen vill jag inte belasta en kall motor, men det är ju jag det, hade jag bott där det stadigvarande var -30 -40 -50 grader hade jag gjort följande.

-Bytt till ett kvalitetsbatteri.
-Installerat elektrisk motor+kupevärmare+underhållsladd tex en fast C-tec eller liknade och kör dessa när jag var nära elkontakt
-Slängt i ett reservbatteri i skuffen som man kan nödstarta med via kablar om oridinarie batteri är tomt pga värmare.

Sedan hade jag kör dieselsvärmaren alla gånger det är skitkallt via timer/remote alla gånger man inte haft eluttag tillgängligt.

Kan tex inte förstå villaägare som inte orkar dra fram ett uttag till bilen när den står på tomten DS
av elfanomad
Nu har jag införskaffat mig ett nytt batteri. Det blev ett Biltema batteri som de erbjuder 3 års garanti på, detta tar jag med sanning och modifikation, men nu fungerar värmaren som den ska (hoppas jag). Alltså, det var ändå -9 idag när jag kom ut till bilen och jag hade låtit värmaren/kupéfläkten gå lite extra innan jag skulle köra iväg. Ställde in tiden 08:30 men startade bilen inte förens 08:40. Funkade perfekt! Ok, nytt batteri är lite fel att jämföra med men nu ska jag till fjällen en vecka och då ska den få bekänna färg...både värmaren och batteriet. Där kommer det heller inte bli långa sträckor utan fram och tillbaka från backen, så nu ska det utvärderas hur allt uppträder. Åkte så förra året utan problem, kort sträckor och användning av värmaren.

Så jag får väl komma med lite återkoppling när våren dyker upp och säga hur det gått med mitt nya batteri och om varningar uppstår eller ej.

Mvh Elfanomad
Jag har nya S60 D5 med samma problem. Jag kör inga långa sträckor ca 6km per dag. Och använder bara värmaren på morgonen. Och efter ca: 8 dagars användning startar inte bilen. Och delvis kan jag förstå detta. Men två saker har jag svårt att förstå.

Min tidigare bil var en S40 T5 -04 med bensinvärmare. Användes på exakt samma vis i 4 år, hände inte en enda gång. Funkade alltid till 100%. Vilket jag ärligt talat förvånade mig lite. Det måste alltså vara nått som är betydligt mycket sämre på nya S60 eller om det är nått med att en diselmotor behöver mer el ?:-/ är för okunnig på den biten.

Det andra som är sinnesjukt är att elektroniken på en bil som kommit ut 2010 inte fattar detta. Det är fanemej skandal :shock: . Kan man ha en kamera som stannar för gående och läser av linjer på vägen så skall man väll för fan kunna lösa så det går at starta bilen på morgoen :x
av Bamse
Fattar inte varför V70II och andra nyare modeller verkar lida av detta problem. Min V70 -07 fixar lätt två värmningar per dag, och då kör jag inte speciellt långt (15 min i snitt). Funkade hela förra vintern och så här långt in i denna vinter så funkar det fortfarande (peppar, peppar).

Frågan är om:
- Värmaren / cirkulationspumpen drar mycket mer ström i den nya modellen?
- Är batteriets kapacitet mycket sämre än i de gamla (mitt ser ut att passa i en lastbil)
- Finns det månne ingen generator som laddar vettigt längre?
Kan ju vara en kombination av samtliga, då finns det ju inte så mycket att göra mer än att acceptera att ni inte kan använda värmaren fullt ut (tråkigt när det är en så trevlig funktion).

Tråkigt att Volvo tappade konceptet med V70:n, fulare, dyrare, tyngre, sämre luftmotstånd mm och uppenbarligen mycket sämre systemlösning överlag. Vad ska man göra när jag vill byta bil, får nog tyvärr bli ett annat märke trots allt.
Användarvisningsbild
av Momentum
Bamse skrev: - Är batteriets kapacitet mycket sämre än i de gamla (mitt ser ut att passa i en lastbil)

Hade också en V70N tidigare tre år 12000 mil, värmare tre vintrar morgon o kväll, aldrig några problem
Batteriet i V70N med värmare var tror jag 90Ah 800A CCA och 150 RC

Enl uppgift så har MY11:orna fått större batteri än tidigare och mitt är på 90Ah 800A CCA och 180 RC, (lite osäker på reservtiden kan vara 160), tror att det är 100A högre CCA än tidigare, vet inte RC skillnaden

Cold cranking amps (CCA) is a measurement of the number of amps a battery can deliver at 0 ° F for 30 seconds and not drop below 7.2 volts. So a high CCA battery rating is good especially in cold weather.

Reserve Capacity (RC) is a very important rating. This is the number of minutes a fully charged battery at 80 ° F will discharge 25 amps until the battery drops below 10.5 volts.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Bamse skrev:Fattar inte varför V70II och andra nyare modeller verkar lida av detta problem. Min V70 -07 fixar lätt två värmningar per dag, och då kör jag inte speciellt långt (15 min i snitt). Funkade hela förra vintern och så här långt in i denna vinter så funkar det fortfarande (peppar, peppar).

Frågan är om:
- Värmaren / cirkulationspumpen drar mycket mer ström i den nya modellen?
- Är batteriets kapacitet mycket sämre än i de gamla (mitt ser ut att passa i en lastbil)
- Finns det månne ingen generator som laddar vettigt längre?
Kan ju vara en kombination av samtliga, då finns det ju inte så mycket att göra mer än att acceptera att ni inte kan använda värmaren fullt ut (tråkigt när det är en så trevlig funktion).

Tråkigt att Volvo tappade konceptet med V70:n, fulare, dyrare, tyngre, sämre luftmotstånd mm och uppenbarligen mycket sämre systemlösning överlag. Vad ska man göra när jag vill byta bil, får nog tyvärr bli ett annat märke trots allt.
Det är nog väldigt beroende på hur man kör som sagt.. Min syster har en V70N D5 -06 och hon har haft fler batteriproblem med sin än jag med min, och då ska tilläggas att hon bor längre bort från sitt jobb än mig.. Så att säga att V70II är sååååå mycket sämre är nog att dra det lite långt..
Vi kör ju alla på olika sätt, bor på olika ställen och använder olika mycket förbrukare när vi kör osv osv osv.
Generatorerna på nya bilar än effektmässigt vida överlägsna de som sitter i bilar med 10 år på nacken.

Något som däremot verkar vara genrellt sämre idag är batterierna, och olyckligtvis så har dessa hittat ner i V70II!
Så ska man göra något bra så ska man byta ut sitt dåliga medföljande batteri till något av kvalité, sen tror jag att alla dessa konstiga strömbekymmer är ett minne blott.

Vad det gäller fulare, dyrare och tyngre så är väl svaret: Fulare, ja, kanske i dina ögon, dyrare, nja, alla priser går ju upp, plus att saker som inte varit standard i V70N är det i V70II, tyngre, japp! Mer grejer väger mer! Luftmotståndet är en stoooor miss däremot!
av V70Fredrik
Är egentligen jättenöjd med dieselvärmaren men risken för att inte kunna starta en tidig morgon samt att
jag har tillgång till el vid parkeringen hemma gjorde att jag i helgen monterade elmotorvärmare med uttag i kupen.
Dessutom lyckades sambon bli stående utan ström med bilen full med ungar och packning när hon åkte iväg på helgsemester i norrland..
Känns skönt att ha både möjligheterna för att sätta sig i en kall bil är verkligen inte roligt...
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 15

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]

Har V90CC och klossarna bak slits mera, efter 1400[…]

Hej igen! Om man tittar på raden "DIES[…]

Byta spolarmunstycke bak

kanske denna sida: https://www.ak24.se/sv/kod/oe-v[…]