Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tagetuff
Thho skrev:Allmänna vägar är till för att förflytta sig från A till B. Vill ni leva ut ert pubertala toppfartsintresse görs det med fördel på avlyst bana. Jo, jag vet - ni är så duktiga förare så det är ingen risk men ändå händer det! Liten tröst att det inte var någon risk då det väl händer.

Ni utsätter givetvis er själva för risker men fram för allt utsätter ni era medtrafikaneter för risker helt i onödan.

Till er som påstår att ni gör som ni vill och skiter i vad andra (och lagen) säger finns bara två ord:

VÄX UPP!
Men för fan farfar, försöka att hålla 110km/h på perfekt motorväg, lite trafik bra väglag och ljus med en ny bil...skulle va om du är supersnål el. nån jävla miljönörd som ska tävla om lägsta förbrukning. precis hur besvarade du min fråga om toppfartspärren? Ska inte du hålla till på Sossarnas Vägverket site där man försöker lura i medborgarna att lägre fart spar liv och inte sparar nån nämnvärd tid? Som exempel kan jag bara säga att jag körde Stockholm -Malmö (62mil)i veckan ToR, om jag håller fart gränsen och inte tar några pauser tar det 5h och 40min, håller jag istället 140km/h sparar jag 1h och 15 min! Högre fart spar visst tid! (4h 25min)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej Tagetuff! Jag har inte fått reg-beviset ännu men återkommer kring toppfarten då det bör komma inom någon dag. Kollade även däcken och det är W-däck från fabrik, d.v.s. godkända upp till 270km/h.......Borde ha räckt med V-däck egentligen men helt ok....

Jag resonerar som du. Bra förmånsvärde. Min bror har en BMW 320d som ligger minst 500kr högre per månad netto då det inte är en miljöbil. Dessutom mindre utrustning och det är ju även en rejält mycket mindre bil storleksmässigt. Jag valde bl.a till sportchassiet och sportstolarna och tycker att jag har en helt OK och lite kul bil som funkar till det mesta.
Användarvisningsbild
av tagetuff
Steff 99 skrev:
XC90_Executive skrev:För ett par år sedan maxade jag den då nuvarande bilen (XC90 T6 Executive) på autobahn. Där tog det verkligen "tvärstopp" vid 210km/h. Det kändes verkligen.

Även i en BMW M5, 275km/h på mätaren och det kändes som att "gå in i väggen", det tog stopp! Lite lustig känsla i 275! :wink:
Hur är det går den in när mätaren visar 210 km/h eller vid verklig fart ?

Jag har nämligen aldrig fått min BMW diesel att göra det även om mätaren passerar 250 km/h
Howdy!
Nej på min FT-09a går den i väldigt mjukt, den slutar öka hastighet och varvtal där bara. Mätaren viasde som jag skrev i första inlägget 215km/h och GPS:en 211km/h så det lär vara verklig fart. Men jag är ju nyfiken på vad ni andra 2,5FT ägare har att tillföra om detta!
Användarvisningsbild
av tagetuff
Emiljonsson7 skrev:Fast bilen ÄR konstruerad för högre hastigheter. Det är enbart beroende av vad registreringsbeviset säger om bl.a. däcksdomension och typad toppfart (helbilsgodkännande) som jag tror avgör om du har kvar hastighetsspärren eller ej. Det är lite det som jag tror är grejen för de personer i denna tråd som vill ta bort spärren. På min Summum-bil utför fabriken det med automatik pga att den har 17-tum som std (från fabrik). UTAN att jag bett om det. Så visst sjutton tar Volvo bort spärren! Allt annat är lögn.

Läs denna artikel så blir det klarare vad som gäller kring helbilsgodkännande.

http://www.veta.se/bilrutan/helbil98.htm

Och visst kan iaf jag se en tjusning med att köra fort på Autobahn och jag kan också tycka att det känns lite snöpligt när du köpt en förhållandevis dyr bil som faktiskt ÄR dimensionerad för högre hastigheter och sedan inte ens kunna prova. Den går som ett lok även i högre hastigheter som du antyder Krollspell.
Så vad toppar kärran med 231hk?
av Steff 99
tagetuff skrev:Tja, vad ska jag säga...skapade denna tråd för ett par veckor sen och är hänförd över hur mycket skit som skrivits och hur lite andvändbart....Men många av er har tydligen ett behov av att spy galla över det ena och det tredje. Tyvärr är det väl ingen som direkt besvarat min fråga hittills, trots 80 inlägg...Men det närmaste vi kommit är nog att muta Volvo verktsan eftersom det verkar ok på 2010:orna att lyfta spärren då större hjul sitter på. Vad anges topphastigheten till då? Och snälla, bespar oss alla jävla moral och miljökrav! Jag är 36 bast o kalla mig vad ni vill, men vill jag toppa bilen som har samma förutsättningar som en(aktivt chassi o progressiv styrning samt aut. nivåreglering) T6:a är det väl min jävla ensak, allt jag frågade efter var om nån hittat nån firma som billigare 4500kr tar bort fartspärren! Ni som pissar ner på Volvo, vad fan gör ni på detta forum? Runka på nått jävla BMW el. Porsche forum då då! Anledningen att jag har en FT 2,5 är att det var mest bil för pengarna (ca 360") med komfort, sport och utrymme för mitt jobb som resande säljare. Självklart finns det snabbare och bättre bilar, men allt är en fråga om kostnad också, de 20% lägre förmånsvärde på Etanolbilen bidrog och att jag i efterhand kan klämma ut 260´hk slänga på 18-20" och förmodligen toppa den 240-250 skadar inte. Mest bil för pengarna helt enkelt, men visst fan gillar jag Volvo (skulle aldrig välja en Folkvagn(Audi) el. Saab, möjligen Merca el BMW)). SÅ, nån jävel som luskat ut detta med toppfartspärren?
Nu är detta ett öppet forum och inget styrelsemöte, så man får vara glad så länge någon svarar.
Har man tur vilket sker ganska ofta så får man också bra svar , eftersom det finns ett antal medlemmar som har bra kunskap.
Bara för att man kör/äger en Volvo så kanske man kan ge kritik trots allt, allt är inte rosenrött i bilägarvärlden.
Moralister finns det också gott om , oftast så har dom rätt i sina utspel och man upptäcker att man själv inte alltid har så rent mjöl i påsen och krititiken trots att vi det stora flertalet har nått mogen körkortsålder träffar i solarplexus.
Men ta det som en man, du får köra hur fort du vill bara jag inte kommer i vägen , för då blir du omkörd...jag har ingen fartspärr.... :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Thho
tagetuff skrev:
Thho skrev:Allmänna vägar är till för att förflytta sig från A till B. Vill ni leva ut ert pubertala toppfartsintresse görs det med fördel på avlyst bana. Jo, jag vet - ni är så duktiga förare så det är ingen risk men ändå händer det! Liten tröst att det inte var någon risk då det väl händer.

Ni utsätter givetvis er själva för risker men fram för allt utsätter ni era medtrafikaneter för risker helt i onödan.

Till er som påstår att ni gör som ni vill och skiter i vad andra (och lagen) säger finns bara två ord:

VÄX UPP!
Men för fan farfar, försöka att hålla 110km/h på perfekt motorväg, lite trafik bra väglag och ljus med en ny bil...skulle va om du är supersnål el. nån jävla miljönörd som ska tävla om lägsta förbrukning. precis hur besvarade du min fråga om toppfartspärren? Ska inte du hålla till på Sossarnas Vägverket site där man försöker lura i medborgarna att lägre fart spar liv och inte sparar nån nämnvärd tid? Som exempel kan jag bara säga att jag körde Stockholm -Malmö (62mil)i veckan ToR, om jag håller fart gränsen och inte tar några pauser tar det 5h och 40min, håller jag istället 140km/h sparar jag 1h och 15 min! Högre fart spar visst tid! (4h 25min)
Moget Tage!
Nej du verkar inte ha fått något vettigt svar (som du vill ha) på din fråga och det kan ju bero på att de flesta inte ser någon större nytta med att ta bort toppfartsspärren på en familjebil. Du verkar ju väldigt träffad av mina kommentarer, även om du har lite svårt att uttrycka dig civiliserat, och ditt sätt att uttrycka dig förstärker väl bara förhoppningen att man slipper möta dig under någon toppfartstest eller när du sparar in någon timme eller två mellan Sthlm/Malmö.

Attityden "jag gör som jag vill, andra ska skita i vad jag gör" brukar växa bort med åren så än är inte hoppet förlorat. Skaffa en bil att köra på bana med och bespara oss andra dina övningar på allmänna vägar.

Ps. Att framföra sin bil på ett ansvarsfullt sätt behöver inte (som du tycks tro) betyda att man saknar bilintresse, är överåldrig, tråkig (fyll på med lämpliga invektiv_________)osv. Det kan faktiskt också betyda att man har lite respekt för sina medtrafikanter (och livet), att man inte längre lever i den blåögda tron att man kör så bra att inget kan hända osv.Det kan också bero på att man frontalkrockat i 110 och har sitt liv att tacka för att det inte gick fortare. Den jag krockade med var ute på en sladdrunda med sin Mazda upp i Norrland och hade inte lika tur. Skulle tro att han hade en inställning liknande din innan smällen. Nu har han ingen inställning alls - tyvärr.

Kör själv gärna fort men då är det på bana och inte med en familjebil. Ds.
Senast redigerad av 1 Thho, redigerad totalt 0 gånger.
av hansjkpg
Moget Tage!
Nej du verkar inte ha fått något vettigt svar (som du vill ha) på din fråga och det kan ju bero på att de flesta inte ser någon större nytta med att ta bort toppfartsspärren på en familjebil. Du verkar ju väldigt träffad av mina kommentarer, även om du har lite svårt att uttrycka dig civiliserat, och ditt sätt att uttrycka dig förstärker väl bara förhoppningen att man slipper möta dig under någon toppfartstest eller när du sparar in någon timme eller två mellan Sthlm/Malmö.

Attityden "jag gör som jag vill, andra ska skita i vad jag gör" brukar växa bort med åren så än är inte hoppet förlorat. Skaffa en bil att köra på bana med och bespara oss andra dina övningar på allmänna vägar.[/quote]

BRA skrivet
av joschua
tråkigt att tråden blir förstörd av ot. det var ju toppfartsspärren frågan handlade om inte hur man åker säkrast från a-b.
av erc
På ett diskussionsforum är det väl högst naturligt att en diskussion uppstår?! Vill man ha ett klart och konsist svar på en klar och konsis fråga är det kanske klokare att rådfråga en kompetent volvotekniker.

Personligen tycker jag frågan är intressant, om än akademiskt, då däcken Volvo monterar på bilar med 210-spärr är klassade för 240km/h - samtidigt som de hänsvisar till däcken som orsak. Frågan hade varit lika intressant om de satt spärren till 160km/h för att de monterat 190-däck.
av joschua
erc skrev:På ett diskussionsforum är det väl högst naturligt att en diskussion uppstår?! Vill man ha ett klart och konsist svar på en klar och konsis fråga är det kanske klokare att rådfråga en kompetent volvotekniker.

Personligen tycker jag frågan är intressant, om än akademiskt, då däcken Volvo monterar på bilar med 210-spärr är klassade för 240km/h - samtidigt som de hänsvisar till däcken som orsak. Frågan hade varit lika intressant om de satt spärren till 160km/h för att de monterat 190-däck.
Det är absolut kul att diskutera. men blir det för ot , som i detta fall ( och tyvär många andra trådar) så blir det inte lika intressant.

Till frågan : jag tror att spärren har med modellpositionering att göra 2,5 FT är inte toppmodellen i programmet och ska inte gå snabbare än tex D5, även om den hade kunnat göra det utan spärren.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 14

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Generator laddar ej batteriet

Jag missade ditt andra meddelande medan jag skrev […]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]